رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که دفتر تبلیغات باید رصدگری قوی نسبت به اقتضائات فرهنگی و محیطی و نیازها باشد، گفت: جامعه ما در معرض تحولات فرهنگی شگرفی است و ذائقهها و ابزار تأثیرگذاری فرهنگی دائم در حال تغییر می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در آئین تکریم و معارفه رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با قدردانی از راهنمایی ها و حمایت های آیتالله مظاهری و آیتالله طباطبایینژاد از فعالیت های این دفتر تصریح کرد: دفتر تبلیغات اسلامی در کلان مسؤولیت خود مکمل حوزههای علمیه است و کار اصلی حوزههای علمیه پرورش نیرو و طلاب فاضل و کار دفتر تبلیغات رصد محیطی نسبت به نیازهای مختلفی است که در عرصه علم و فرهنگ دینی وجود دارد.
وی تصریح کرد: دفتر تبلیغات اسلامی کادر محدودی متشکل از فضلا و طلاب را شامل میشود اما این در حالی است که در عین حال به پشتوانه ابزار و وسایل خود میتواند با کمک فضلا و طلاب اقدامات محیطی مفیدی را انجام دهد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: تأکید بنده به رئیس جدید دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان این بود که افزایش تعاملات با حوزههای علمیه و نهادهای دیگر را داشته باشند که بتوان با همافزایی کارهای مؤثری انجام داد؛ دفتر تبلیغات اسلامی تلاش میکند که عرصههای نوین را در مسأله تبلیغ دین و حضور علمی و تأثیرگذاری شناسایی و عمل کند؛ دفتر تبلیغات اسلامی هر چند نامش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است اما واقعیت این است که دامنه مسؤولیتش خیلی گسترده بوده و یک نهاد چندوجهی است.
وی اظهار داشت: طبق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که برای رئیس دفتر و هیأت امنا حکم دادند و نشستها و جلساتی که در حضور ایشان تشکیل شد و میشود، ایشان سیاست و خطوط اصلی دفتر تبلیغات اسلامی را مشخص می کنند و در عرصههای مختلف از جمله تبلیغ، فرهنگ عمومی دین و علوم انسانی اسلامی از دفتر تبلیغات اسلامی انتظار دارند؛ رهبر معظم انقلاب در دی ماه ۱۳۹۷ در دیدار با هیأت امنای دفتر بر فعالیت در فضای مجازی تأکید کردند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: مدتی بعد از این جلسه، معاونتی جدید در دفتر تبلیغات اسلامی تحت عنوان معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه را تعریف کردیم تا بتوانیم نقش مؤثری در فضای مجازی ایفا کنیم؛ دفتر تبلیغات اسلامی باید رصدگری قوی نسبت به اقتضائات فرهنگی و محیطی و نیازها باشد؛ جامعه ما در معرض تحولات فرهنگی شگرفی است و ذائقهها و ابزار تأثیرگذاری فرهنگی دائم در حال تغییر است.
وی تصریح کرد: در گذشته چه کسی تصور میکرد که این حجم اقبال نسبت به فضای مجازی ایجاد شود و این تکنولوژیهای نو بتواند این طور اذهان، خانوادهها و جوانان را تسخیر کند که به گونهای تأثیرگذاران و مولدان فرهنگی این حجم گسترش پیدا کنند و بازیگران صحنه تغییر ذائقه و جهتدهی فکری و عقیدتی این قدر متکثر شود و در مناطق مختلف دنیا بتوانند در ذهن و جان افراد تأثیر بگذارند و شبهات ایجاد کنند و اخلاق و دیانت را تحت تأثیر قرار دهند، این مسائل مسؤولیت ما را بسیار خطیر میکند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: دفتر تبلیغات اسلامی در رصد محیطی به این جمعبندی رسید که ما باید عرصههای نوینی برای فعالیت بگشاییم، تقویت تأثیرگذاری در فضای مجازی و جدی گرفتن فعالیتهای هنری و رسانهای را در کنار وظایف ذاتی دفتر از جمله پرورش مبلغ و پشتیبانی از گروههای تبلیغی و حرکتهای جهادی مبلغان قرار دادیم، بر اساس این مهم نسبت به تأسیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در قم اقدام کردیم که مسؤولیت آن به حجت الاسلام والمسلمین قطبی سپرده شد که در اصفهان و مشهد هم شعبه فعال دارد و در شیراز و خوزستان هم فعال خواهد شد.
وی اظهار داشت: در دفتر تبلیغات اسلامی یکی از وظایف را جانشینپروری و جوانگرایی و فکر کردن برای آینده دفتر میدانیم و به دنبال میدان دادن به جوانان هستیم؛ جوانان انرژی بیشتری برای کار و خلاقیت دارند و تا زمانی که میدان نبینند، نمیتوانند برای مسؤولیتهای بزرگ آماده شوند.
منبع: پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی