کد خبر: 15291| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۸ آبان سال ۱۳۹۹ | ساعت ۹:۱۲:۰ | تعداد بازدید: ۲۵۱۹

دبیر هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعداد بورسیه‎‌های بلاتکلیف سال ۹۲ رو به کاهش است و در فراخوان مهرماه کمتر از ۲۰ نفر برای تعیین تکلیف پرونده جذب ثبت‌نام کردند.
در سال ۹۲، مسأله صلاحیت نداشتن سه هزار بورسیه در دانشگاه ها مطرح و اعلام شد که این تعداد فاقد شرایط و صلاحیت علمی لازم برای جذب در دانشگاه ها هستند. پس از بررسی ها مشخص شد فقط ۳۷ نفر از این سه هزار بورسیه بدون داشتن حد نصاب ها و شرایط لازم در دانشگاه ها جذب و جایابی شده اند.
به علت ادامه اعتراض ها نسبت به این اتفاقات، هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی مامور پیگیری موضوع شد. در این زمینه جواد محمدی، دبیر هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از این در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده بود که فراخوان تعیین تکلیف بورسیه ها پیرو تاکید مقام معظم رهبری درخصوص پیگیری وضعیت توسط این هیأت فعال شده است. بر این اساس، هیأت عالی جذب در سال های گذشته و امسال چندین فراخوان برای برطرف ساختن مشکل جایابی این بورسیه ها فعال کرد تا افراد دارای صلاحیت علمی به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه ها جذب شوند.
مهرماه سال جاری نیز بار دیگر فراخوان تعیین تکلیف بورسیه های سال ۹۲ در درگاه هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال و این بار کمتر از ۲۰ نفر ثبت نام کردند.
جواد محمدی دبیر هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره تعداد از متقاضیانی که برای تعیین تکلیف جذب و جایابی شان به سامانه این هیأت درخواست داده ند، اظهار داشت: به نظر می رسد فقط تعداد اندکی از بورسیه های بلاتکلیف باقی مانده است که باید پرونده آنها بررسی و در صورت احراز صلاحیت در دانشگاه ها جذب شوند. در مهلتی که از هفت مهرماه آغاز شد کمتر از ۲۰ نفر برای جایابی ثبت نام کردند.
وی درباره تعداد پرونده های باقی مانده از سه هزار بورسیه، گفت: اکثر بورسیه هایی که در لیست سه هزار نفری قرار داشتند، جایابی شدند؛ در فراخوان های پیشین هیأت عالی جذب بیش از ۱۰۰ بورسیه بلاتکلیف ثبت نام می کردند اما با مرور زمان و برطرف شدن مشکلات شان، تعداد آنها نیز روند کاهشی به خود گرفته است.
دبیر هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد پرونده بورسیه های بلاتکلیفی که در فراخوان مهرماه ثبت نام کردند در روند بررسی قرار دارد.
محمدی خاطرنشان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در حال رفع مشکلات این بورسیه ها هستند تا در صورت امکان در دانشگاه های دولتی و در غیراینصورت توسط دانشگاه آزاد اسلامی جایابی و جذب شوند.
به گفته وی، یک فهرست ۱۰۰ نفره از بورسیه ها نیز در اختیار کمیسیون اصل ۹۰ مجلس قرار دارد چرا که برای رسیدگی به شرایط شان از این کمیسیون کمک خواستند. کمیسیون اصل ۹۰ با همکاری وزارت علوم در حال بررسی تک تک پرونده ها هستند؛ در این موارد نمی توان چشم بسته برای ۵۰۰ نفر حکم جذب صادر کرد چرا که آنها به عنوان عضو هیأت علمی وارد دانشگاه می شوند.
وی به این نکته اشاره کرد که در حین بررسی ها، مشکلات جذب این افراد از جمله بودجه یا رشته مورد نیاز برای اختصاص به دانشگاه ها شناسایی می شود.
دبیر هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: به نظر می رسد وزارت علوم تا انتهای سال پرونده این بورسیه ها را به پایان برساند.

منبع:ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7