کد خبر: 15226| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۴ آبان سال ۱۳۹۹ | ساعت ۹:۲۷:۰ | تعداد بازدید: ۳۴۶۵

جلسه ١٣٨ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه طی سخنانی اظهار داشت: تصمیم راجع به کنکور جز تصمیمات سخت محسوب می‌شود چراکه طی ۴٢ سال نتوانسته‌ایم درباره آن تصمیم جدیدی بگیریم.



وی افزود: مجلس شورای اسلامی در مقطعی تصمیم گرفت طی مدت زمانی حذف کنکور اتفاق بیافتد که قانون مشخص و جزئیاتی هم نداشت.
دکتر عاملی ادامه داد: نکته بعدی این است که در کشور به هنجار سنجش و پذیرش عادت کرده‌ایم که تا بحث تغییر می‌شود آشفتگی به وجود می‌آید و از طرف دیگر میزان استرس، خودکشی، افسردگی و... ناشی از کنکور موضوع مهمی است که نادیده گرفته می‌شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: کنکور یک نظام ارزیابی و پذیرشی است که اعتماد به آن هست و یک حداقل هایی را تامین می کند ولی به دلیل ناکارآمدی در ارزیابی عمیق و طولانی مدت و هچنین میزان اضطراب و نگرانی و فشاری را که بر داوطلب و خانواده او وارد می کند و همچنین کسب و کارهای غیر کیفی که کنار آن شکل گرفته است، قابل ادامه دادن نیست.
وی با اشاره به اینکه رقابت و نگرانی در کنکور راجع به برخی از رشته‌های خاص وجود دارد و  برای مابقی رشته‌ها اجازه پذیرش در اختیار دانشگاه است، گفت: در شرایط کنونی، وزارت علوم نیز اعلام کرده که ٨۵ درصد کنکور برداشته شده و پذیرش دانشگاه براساس سوابق تحصیلی است.
وی با بیان اینکه در ستاد نقشه جامع علمی کشور، تجربه‌های سایر کشورها در مورد حذف کنکور و نحوه پذیرش در دانشگاه بررسی و تحلیل شده است، تصریح کرد: سنجش باید بر اساس سوابق تحصیلی و آزمون انجام شود و استانداردسازی آزمون‌ها ضروری است.
دکتر عاملی تأکید کرد: برای پذیرش در دانشگاه بدون کنکور باید میان سنجش و  پذیرش تفکیک قائل شویم و سازوکارهای متناسب با این شرایط را به کار گیریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه بر تفکیک بین سنجش و پذیرش در کشور توافق وجود دارد، ادامه داد: وزن‌دهی به دروس برای رشته‌های متفاوت می‌تواند در اختیار دانشگاه‌ها باشد، به طور مثال دانشگاهی در رشته مهندسی یا علوم پایه وزن دهی خاصی به دروس با توجه به اولویت ها و روش های تدریس اعلام می کند.
دکتر عاملی در پایان سخنان خود تأکید کرد: آموزش و پرورش هم باید مسئولیت بپذیرد و فقط کافی نیست برای مقطع آخر، آزمون استاندارد برگزار کند. برای موضوع پذیرش، حداقل در دوره متوسطه باید آزمون‌ها استاندارد باشد. در واقع سازمان سنجش همه بار را روی دوش خود گذاشته است و این موجب شده است فرآیند شدن ارزیابی تبدیل به ارزیابی مقطعی و ارزیابی در 4 ساعت بجای 4 سال شود.


در ادامه دکتر ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارشی درمورد ساماندهی نظام سنجش و پذیرش پرداخت و گفت: یک پیشنهاد مطرح شده برای ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کشور در کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که بیشتر روی پذیرش تمرکز و سنجش از طریق سابقه تحصیلی و آزمون‌های امور تخصصی انجام شود و به برخی دانشگاه‌های منتخب اجازه برگزاری آزمون‌های تخصصی و اختیار پذیرش داده شود که البته با توجه به شرایط موجود در حال حاضر این امر امکان‌پذیر نیست.
دکتر سوزنچی گفت: هشت سیاست در کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو آماده شده است.
دکتر سوزنچی افزود: اولین سیاست این است که بیشتر روی سنجش تأکید شود و تمرکز زدایی پله‌ای از سنجش را به‌عنوان گام اول در این فضای سیاست‌گذاری انجام دهیم.
وی افزود: در حال حاضر سنجه‌های کنکور خیلی حفظ‌محور است و عمق بالای یادگیری را نمی‌سنجد و ضرورت دارد سابقه تحصیلی، آزمون‎های عمومی، تخصصی و حتی آزمون‌های هوش و مباحث مهارت و خلاقیت در سنجه‌ها اضافه شود.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: مدل پیشنهادی این است که در بخش سنجش ارزیابی؛ سابقه تحصیلی، آزمون‌های مهارتی و هوش و هم کنکور انجام شود و در سابقه تحصیلی فقط معدل معیار نباشد.
وی ادامه داد: در این مدل پیشنهادی اختیاری به دانشگاه‌ها برای تعدادی از دروس در نظر گرفته شده است به‌عنوان مثال اگر قرار است کسی ریاضی دانشگاه شریف بخواند نباید ریاضیش کمتر از درصد مشخصی باشد.
معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری در مورد روش اجرای این مدل پیشنهادی گفت: در ارزیابی تحصیلی سه سال آخر متوسطه ملاک است و آزمون هوش و مهارتی به‌صورت سالیانه و کنکور سراسری به‌صورت حداقل دو بار در سال برگزار می‌شود و چندین نهاد، مجری آن خواهند شد.


در ادامه دکتر محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم شفاف‌سازی استراتژی جداکردن سنجش از پذیرش، افزود: دروس اختصاصی جزء سنجش نیست و جزء پذیرش محسوب می‌شود.
 وی با بیان اینکه سنجش عمومی باید قابلیت اعتبار و تکرارپذیری داشته باشد، گفت: سنجش به معنای بلد بودن همه دروس عمومی است و دروس اختصاصی در زمره دروس سنجشی محاسبه نمی‌شود.
 دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: در بخش پذیرش دو استراتژی پذیرش متمرکز و پذیرش پلکانی وجود دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: راه حل مسئله کنکور حذف دکتری مستقیم از آزمون سراسری است.
دکتر مخبر دزفولی با اشاره به ولع پزشک شدن در داواطلبان کنکور سراسری اظهار داشت: پذیرش پزشکی از مقطع دیپلم روش درستی نیست و باید این پذیرش از مقطع کارشناسی انجام شود چرا که جوان 18، 17 ساله آمادگی روحی و ظرفیت ذهنی لازم برای خواندن رشته پزشکی را ندارد.

دکتر علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: باید سیاست‌های جامعی برای کنکور هم قبل از ورود به دانشگاه و هم برای بعد از ورود به دانشگاه در نظر گرفته شود.
وی افزود: تب پزشک و مهندس شدن در جامعه هر روز داغ‌تر می‌شود و برای رفع آن باید چاره ای اندیشید و نهادهای فرهنگی مثل صدا و سیما و... باید در این زمینه کمک کنند.
دکتر حقدوست خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تعداد زیادی از دانشجویان پزشکی در دانشگاه رسوب کرده‌اند و قادر به طی مراحل تحصیل نیستند. باید به این مسئله توجه کرد که نباید دانشجویان با کیفیت‌های مختلف در دانشگاه وارد شوند و باید از توان علمی لازم برای اخذ مدرک برخوردار باشند چرا که ورود آنها به جامعه پزشکی برای مردم  خطرناک است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان سخنان خود اظهار داشت: علی‌رغم اینکه امسال سازمان سنجش؛ دانشجویان پزشکی را به‌صورت متمرکز به دانشگاه‌ها تخصیص داد اما به پذیرش بالای دانشجوی پزشکی انتقاد جدی داریم.

دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه درباره مسئله کنکور اظهار داشت: در کنکور دچار عدم موفقیت‌هایی هستیم به‌عنوان مثال مصوبه شکست خورده مجلس برای حذف این آزمون را داریم و علاوه بر این موفق نشدیم ضریب معدل را در کنکور قطعی کنیم.
وی با تأکید بر اینکه کنکور به‌عنوان نقطه اتصال لیسانس؛ کل 12 سال تحصیلی را نابود میکند، تصریح کرد: برای حل مشکل کنکور در ابتدا باید نظام آموزش از پیش دبستانی تا پایان کارشناسی یک بسته در نظر گرفته شود. به عبارتی یک دوره 12 بعلاوه 3 سال یا 4 سال را برای آموزش در نظر بگیریم، اما اثرگذاری دوره لیسانس روی این دوره خیلی جدی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تأکید کرد: اگر بخواهیم کنکور را یکپارچه کنیم که دکتری حرفه‌ای هم در آن در نظر گرفته شود، هیچ وقت به نتیجه نخواهیم رسید.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: بحث پذیرش بدون کنکور به یک مسئله تبدیل شده است و معدل‌های بسیار پایین به این شیوه وارد دانشگاه می‌شوند و هیچ رقابتی و نظارتی بر آن نیست.
وی ادامه داد: راه‌حل ساماندهی وضعیت کنکور در کشور این است که بعضی از رشته‌ها در یک دوره 3 ساله از کنکور بیرون بیایند و برای آنها نظام ارزش‌گذاری قائل شویم.
دکتر طهرانچی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تا زمانی که دانشگاه‌ها بر اساس کنکور دانشجو جذب کنند، قداست کنکور باقی خواهد ماند حتی اگر کنکور در دکتری حرفه‌ای حذف شود.

دکتر محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در این جلسه گفت: در تصمیم‌گیری برای کنکور نباید زیاد به جو موجود توجه کرد زیرا در چند سال گذشته رشته‌های پزشکی متقاضی زیادی داشته ولی 10 سال پیش هم رشته‌های مهندسی پر متقاضی بود.
وی ادامه داد: به عقیده بنده این امر وابسته به شرایط اقتصادی است و با تغییر شرایط این گرایش نیز عوض خواهد شد.
دکتر نیلی احمد آبادی تأکید کرد: اکوسیستم آموزش را در دانشگاه‌ها اصلاح کنیم تا خلاقیت و مسئولیت در آنجا رشد کند.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه حذف کنکور و قرار دادن تمام رشته‌ها و گرایش‌ها در درون آن غیر ممکن است، افزود: باید تجربیات دنیا را بپذیریم. در کمتر کشوری کنکور سراسری به شیوه کشور ما برگزار می‌شود. در وضعیت کنونی خلاقیت در دانشگاه ها وجود ندارد. برای اصلاح کنکور،  جدا شدن سنجش از پذیرش امری ضروری است.

دکتر سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره اصلاح کنکور نیز افزود: باید تحولی در نظام سنجش و پذیرش کشور به وجود بیاید.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأکید کرد: مشکلی که هم‌اکنون با آن روبه‌رو هستیم این است که دانشجویان ناهمگن به دانشگاه وارد می‌شوند.
در عین حال وی نسبت به چگونگی و کیفیت این تغییر اعلام نگرانی کرد.

همچنین دکتر محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در این جلسه بیان کرد: مدت‌های طولانی است که درباره کنکور و ساماندهی آن در حال بررسی هستیم. برای ساماندهی وضعیت کنکور در کشور باید ابتدا درباره کنکور دکتری و کارشناسی ارشد و سپس درباره کنکور سراسری کارشناسی تصمیم گیری شود.
وی ادامه داد: کنکور کارشناسی معایب و آسیب‌هایی دارد ولی مورد اعتماد مردم و دانشگاه‌هاست، بر عکس دو کنکور دیگر که مورد اعتماد دانشگاه‌ها نیست.
رئیس دانشگاه شریف با بیان اینکه برای عملی کردن حذف کنکور نمی‌توانیم برای تمام دانشگاه‌ها یک دستورالعمل در نظر بگیریم، تأکید کرد: اگر بخواهیم کنکور را حذف کنیم عمده اتکای ما باید به سوابق تحصیلی باشد. البته سوابق تحصیلی فعلی مورد اعتماد جامعه نیست.
وی با تأکید بر اینکه در حذف کنکور باید دقت زیادی داشت، افزود: بسیاری از رشته‌های فعلی اصلاً نیازی به کنکور ندارند و علت گرایش به پزشکی در جامعه درآمد بالای این رشته‌هاست.


در ادامه دکتر رجبعلی برزویی رئیس کمیسیون علم و آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تاکنون 10 جلسه از کمیسیون علم و آموزش به مسئله حذف کنکور اختصاص داده شده است و در این جلسات بر روی تمام معایب و محاسن کنکور بحث شده است.
وی تأکید کرد: کنکور حسایست زیادی دارد و جدا کردن فرآیند سنجش و پذیرش یک فرآیند گام‌به‌گام است.



همچنین دکتر مهدی نوید ادهم مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش با تفکیک سنجش از پذیرش موافق است اما پدیده کنکور تک عاملی و تک بعدی نیست و باید به ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی آن توجه کرد.
وی ادامه داد: چندین سال در مجلس طرح حذف کنکور مطرح و نهایتاً تصویب شد اما به مرحله اجرا نرسید.
دکتر نوید ادهم افزود: بخش خصوصی و غیر دولتی یا همان مافیای کنکور برای جلوگیری از اجرای این قوانین بسیار فعال و قدرتمند است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در جامعه پذیرش با کنکور و بدون کنکور رایج شده و نگاه خوبی به افرادی که بدون کنکور و بر اساس سابقه 12 ساله خود وارد دانشگاه می‌شوند، نیست.
مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین در پایان سخنان خود تأکید کرد: فضای فرهنگی جامعه نیاز به کالبد شکافی دارد. با حذف کنکور می‌توان فشار سنگین اجتماعی را به حداقل رساند.



به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در پیش از دستور این جلسه با اشاره به پروژه ساخت یک رام قطار ملی برای مترو با همکاری جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: اکنون این پروژه در حال ساخت است، متأسفانه زمزمه‌هایی مبنی بر خرید واگن از خارج از کشور مطرح شده که ضرورت دارد رسیدگی شود.
وی ادامه داد: پروژه ساخت یک رام قطار ملی با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و تا بهمن ماه 99 در تست سیر قرار می‌گیرد.
دکتر طیبی ابراز امیداواری کرد: ساخت یک رام قطار ملی که به خوبی آغاز شده، مسیر خود را طی کند و استمرار یابد.


همچنین دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد پروژه ساخت یک رام قطار ملی اظهار داشت:  این پروژه کار بسیار بزرگی است و گام بزرگ برای انبوه‌سازی است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون داخلی‌سازی قطار در کشور از ۲۶ درصد به ۸۵ درصد رسیده است.
به گفته وی درحال حاضر ساخت یک واگن نهایی شده است و تا پایان بهمن ماه امسال ساخت یک رام قطار ملی شامل هفت واگن تکمیل خواهد شد.
پس از بحث و بررسی اعضا پیرامون این موضوع مقرر شد کمیسیون اقتصاد دانش بنیان ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور برای حل مسائل پروژه ساخت یک رام قطار ملی رسیدگی کنند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور بعدی جلسه به ارائه گزارش اخبار علم و فناوری اختصاص داشت.

دکتر حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم نقشه جامع علمی کشور، دستیابی کشور به مرجعیت علمی در سطح جهان است، افزود: در «سند چشم‌انداز بيست ساله‌ى جمهورى اسلامى ايران در افق 1404 هجرى شمسى» بر اینکه ایران در سال 1404 به قدرت اول منطقه بدل شود، تأکید شده و همچنین مقام معظم رهبری به دستیابی کشور به مرجعیت علمی در جهان تا ۵۰ سال آینده تأکید دارند.
وی ادامه داد: رتبه و تعداد دانشگاه‌ها، مقالات منتشرشده، زبان فارسی و... از جمله فاکتورهای مهم برای رسیدن به مرجعیت علمی است.
دکتر قدسی پور در مورد نظام رتبه‌بندی QS توضیح داد: در نظام رتبه‌بندی QS دانشگاه‌ها بر اساس ۶ شاخص  شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرما، تعداد اعضای هیئت علمی بین‌المللی، تعداد دانشجویان بین‌المللی، میزان استنادات به تعداد هر عضو هیئت علمی و نسبت ارزش هیئت علمی به دانشجو و در قالب 4 حوزه آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین‌المللی‌سازی ارزیابی می‌شوند.
معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری افزود: موسسه تکنولوژی MIT ،دانشگاه استنفورد، دانشگاه هاروارد، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه آکسفورد، موسسه فناوری زوریخ سوئیس، دانشگاه کمبریج، امپریال کالج لندن، دانشگاه شیکاگو، دانشگاه UCL انگلستان و دانشگاه ملی سنگاپور به عنوان ۱۱ دانشگاه برتر جهان در نظام رتبه‌بندی ۲۰۲۱ QS معرفی شده‌اند.
دکتر قدسی پور در مورد وضعیت رتبه‌ دانشگاه‌های کشور در مقایسه با دانشگاه‌های منطقه در نظام رتبه‌بندی QS اظهار داشت: در میان کشورهای منطقه و آسیا مالزی، عربستان سعودی، قزاقستان و امارات متحده عربی در چهار رتبه اول منطقه قرار دارند و کشور ایران با پنج دانشگاه شرکت‌کننده در این نظام با بهترین رتبه 409 که مربوط به دانشگاه شریف است، جایگاه یازدهم منطقه و آسیا را در نظام رتبه‌بندی QS به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه به ارائه گزارش آمار تولیدات علمی ایران و جهان در حوزه کرونا ویروس بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۲۰۲۰  با استناد به پایگاه اسکوپوس پرداخت و گفت: از سال ۱۹۵۱ کرونا ویروس در ورژن سارس و کووید و... وجود داشته است و در سال 2019 ، ورژن کووید  19 در جهان شیوع پیدا کرد.
معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری با بیان اینکه روند انتشار مقالات در زمینه کرونا از سال 2000 تا سال 2019 روند ثابتی داشته، افزود: چهار مقاله در سال ۱۹۵۱ و تعداد 485 مقاله نیز در سال ۲۰۰۰ در زمینه کرونا منتشر شده است.
دکتر قدسی پور در پایان سخنان خود اظهار داشت: در سال ۲۰۲۰ با شیوع کرونا تعداد ۶۷ هزار و ۷۱۲ مقاله در دنیا در زمینه کرونا ویروس منتشر شده است که از این سهم دانشمندان ایرانی ۱۸۸۴ مقاله است و ایران از لحاظ تعداد مقالات بارگذاری شده در زمینه کرونا در اسکوپوس رتبه 17 جهان را به خود اختصاص داده است.
بعد از ارائه گزارش وضعیت رتبه‌ دانشگاه‌های کشور در منطقه و آمار تولیدات علمی ایران و جهان در حوزه کرونا اعضای جلسه بر وجود رابطه مستقیم بین مقالات و حل مسائل در کشورها و اینکه مقالات پایه تولید دارو و واکسن هستند، تأکید کردند.
همچنین اعضای جلسه تأکید کردند با وجود مشکلات در اطلاع‌رسانی فعالیتهای بین‌المللی دانشگاه‌ها و اطلاع‌رسانی توانمندی‌های دانشگاه‌های کشور در مجامع جهانی و با وجود توانایی بالای علمی و فناوری دانشگاه‌های کشور رنک دانشگاه‌های ایران بسیار بالاتر از اعداد اعلامی است.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7