کد خبر: 14428| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۰ شهریور سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۲:۵:۰ | تعداد بازدید: ۲۷۰۵

نشست خبری وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.
محسن حاجی میرزایی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، به بیان اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های سال تحصیلی پیش رو پرداخت و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
حاجی میرزایی در آغاز با گرامیداشت ایام شهادت امام حسین (ع) گفت: «امسال عاشورا و تاسوعای متفاوتی داشتیم. بلوغ فکری و مسئولیت پذیری، اثبات نظم پذیری مردم ما که به نوعی عاشقانه با سیدالشهدا داشتند به خوبی آشکار شد و هنگام برگزاری عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ سلامتی ایران به یک حسینیه بزرگ تبدیل شد.»

برخی از مدارس ما در اختیار عزاداری‌های مردم قرار گرفت
وی افزود: «ما در آموزش و پرورش به جهت اینکه محیط مدارس فضای مناسبی برای استقرار هیات مذهبی بود موافقت کردیم که فضای مدارس در مناطق مورد نظر در اختیار برگزارکنندگان این مراسم قرار گیرد و من در روز تاسوعای حسینی از تعدادی از این مدارس بازدید کردم. این مدارس به خوبی در اختیار عزاداری‌های مردم قرار گرفت که ادای دینی از سوی وزارت آموزش و پرورش به همه عزاداران بود.»
همیشه آغاز سال تحصیلی یک رویداد بزرگ فرهنگی است
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به موضوع آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس پرداخت و گفت: «در آستانه ۱۵ شهریور روز آغاز سال تحصیلی 99-1400 هستیم. همیشه آغاز سال تحصیلی یک رویداد بزرگ فرهنگی است. رویدادی است که زندگی خانواده‌ها را تغییر می‌دهد و جریان زندگی را متفاوت می‌کند. این اتفاق جز پدیده‌های بزرگ و گسترده است که تمام آحاد جامعه را در بر می‌گیرد و من امیدوارم امسال هم با همه دشواری‌ها و محدودیت‌های موجود سال تحصیلی پرشکوهی را آغاز کنیم و با ارائه آموزش کامل و با کیفیت ماموریت خود را به انجام برسانیم.»
در تمام دنیا اصل بر آموزش‌های حضوری است
وزیر آموزش و پرورش با ذکر این مطلب که آغاز سال تحصیلی ارائه آموزش به تمام دانش‌آموزان است گفت: «هیچ دانش‌آموزی نباید از آموزش محروم شود. ما متعهد هستیم تمام آموزش‌ها را به دانش‌آموزان در تمام مناطق کشور ارائه دهیم. با بررسی تجربیات کشورهای مختلف دریافتیم که در فصل بازگشایی مدارس در تمام دنیا اصل بر آموزش‌های حضوری است به جهت اینکه هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد. کارکردهای مدرسه در شکل گیری شخصیت دانش‌آموزان، توسعه ارتباط بین آنان و معلمان همچنین تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با هیچ روش دیگری جایگزین نمی‌شود، بنابراین اصل بر حضور در مدارس است و تنها چیزی که می‌تواند حضور را محدود کند مقررات بهداشتی است.»
وی ادامه داد: «اگر از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شود ما ارتباط چهره به چهره بین معلمان و دانش‌آموزان را ادامه می‌دهیم، به‌خصوص که در پایه‌ ابتدایی معلم و دانش‌آموز باید ارتباط چهره به چهره داشته باشد.»
حاجی میرزایی درباره وضعیت ویژه سال تحصیلی پیش رو گفت: «امسال یک تمایز جدی با سال قبل در آموزش‌های غیرحضوری وجود دارد. در سال گذشته دو سوم آموزش‌ها طی شده بود و معلمان دانش‌آموزان خود را می‌شناختند و با آنان ارتباط داشتند، اما امسال در آغاز راه هستیم و اصل بر این است که ارتباط بین دانش آموزان و معلمان برقرار شود. بنابراین در مناطق مختلف اگر می‌توانیم با حضور همه دانش آموزان و اگر نمی‌توانیم با توزیع دانش‌آموزان این ارتباط را برقرار می‌کنیم تا عملیات آموزشی در یک ارتباط هماهنگ پیگیری شود.»
مسئولیت سلامت دانش‌آموزان یک مسئولیت مشترک بین ما و خانواده‌هاست
وی ادامه داد: «همچنانکه آموزش حق دانش‌آموزان است، سلامت و امنیت نیز حقی برای آنان است. ما حداکثر مراقبت را خواهیم داشت. دستورالعمل‌های وزارت بهداشت به مدارس ابلاغ شده و بر اساس آن عمل خواهند کرد، اما تاکید می کنم مسئولیت سلامت یک مسئولیت مشترک بین ما و خانواده‌هاست؛ یعنی باید تلاش کنیم در مدرسه محیط مناسب و سالمی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم؛ خانواده‌ها نیز باید در این موضوع با ما مشارکت داشته باشند.»

اعطای اختیارات ویژه به شورای مدارس
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اختیار مناطق مختلف برای تصمیم‌گیری درباره نحوه کار مدارس گفت: «اختیارات ویژه به شورای مدارس دادیم تا در چارچوب ضوابط ابلاغ شده آموزش‌ها را متناسب با وضعیت تغییر دهند.»

در شرایط کرونا نیاز داریم خانواده ها مشارکت جدی‌تر و موثرتری داشته باشند
وی با اشاره به نقش معلمان در سال تحصیلی پیش رو اظهار کرد: « امسال نقش معلمان نقشی متمایز و ویژه است. سال‌های سال معلمان در کلاس به دانش آموزان درس دادند، اما اکنون با شرایط متفاوتی رو به رو هستیم که این شرایط متفاوت نیازمند خلاقیت، ابتکار و فعالیتهای متمایز معلمان است. معلمان باید بدانند در موقعیتی قرار گرفته‌اند که می‌توانند تجربیات بسیار ارزشمندی را کسب کنند و محیطی است که خلاقیت و نوآوری‌های خود را آشکار کنند. کما اینکه در دوره دوم سال تحصیلی گذشته ما شاهد اقدامات بسیار تحسین برانگیزی از سوی معلمان بودیم که با اختصاص وقت بسیار زیاد تلاش کردند دانش‌آموزان از آموزش محروم نشوند.»
حاجی‌میرزایی سپس به نقش مهم خانواده در امر آموزش فرزندان اشاره کرد و گفت: «امسال نقش خانواده‌ها نقش مهمی است. ما از قبل گفتیم که اگر خانه مدرسه اول است، مدرسه نیز خانه دوم است؛ و ارتباط بین خانه و مدرسه بسیار اهمیت دارد. در گذشته که روال آموزش روال طبیعی بود خانواده ها بچه ها را به مدرسه می سپردند، اما در شرایط کرونا نیاز داریم خانواده ها مشارکت جدی‌تر و موثرتری داشته باشند و این موضوع را به فال نیک می گیریم که خانواده ها با حساسیت بیشتری امر آموزش فرزندان‌شان را دنبال می‌کنند.»
مدرسه خانه دوم است
حاجی‌میرزایی سپس به نقش مهم خانواده در امر آموزش فرزندان اشاره کرد و گفت: «امسال نقش خانواده‌ها نقش مهمی است. ما از قبل گفتیم که اگر خانه مدرسه اول است، مدرسه نیز خانه دوم است؛ و ارتباط بین خانه و مدرسه بسیار اهمیت دارد. در گذشته که روال آموزش روال طبیعی بود خانواده‌ها بچه‌ها را به مدرسه می‌سپردند، اما در شرایط کرونا نیاز داریم خانواده‌ها مشارکت جدی‌تر و موثرتری داشته باشند و این موضوع را به فال نیک می‌گیریم که خانواده‌ها با حساسیت بیشتری امر آموزش فرزندان‌شان را دنبال می‌کنند.»
حاجی میرزایی به نقش رسانه‌ها در یشبرد اهداف نظام آموزشی اشاره کرد و گفت: «امروزه رسانه‌ها نقش کاملا متمایزی دارند. ما می‌خواهیم در محیطی فعالیت کنیم که عدم قطعیت در آن موج می‌زند و تصویر روشنی از آینده وجود ندارد، دائماً با شرایط جدیدی مواجه می‌شویم که باید خود را با آن شرایط تطبیق دهیم؛ در این زمینه نیازمند مساعدت فکری و همراهی رسانه‌ها هستیم تا به خانواده‌ها اطمینان دهند و شرایط را برای ارائه یک آموزش با کیفیت مهیا کنند.»
وی نقش دانش‌آموزان را نقشی متفاوتی توصیف کرد و گفت: «دانش‌آموزان اکنون به یک جمعیت فراگیر فعال تبدیل شدند؛ ما انتظار داریم دانش‌آموزان با جدیت بیشتر امر آموزش را دنبال کنند، که خوشبختانه تجربه نیمسال تحصیلی دوم نشان داد که دانش‌آموزان با علاقه و جدیت این کار را انجام می‌دهند.»
مدرسه تلویزیونی ایران نمی‌تواند همه خانه‌های ما را به مدرسه تبدیل کند
وزیر آموزش و پرورش با پرداختن به نقش رسانه ملی به عنوان یک شریک جدی و راهبردی در تحقق امر آموزش اظهار کرد: «علی‌رغم تمام تمهیدات ممکن است مناطقی وجود داشته باشند که دسترسی لازم را به اینترنت ندارند. در این مواقع تلویزیون می‌تواند با پوشش گسترده خود تمام آموزش‌ها را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد. خوشبختانه با هماهنگی‌های انجام شده از ۱۵ شهریور برنامه‌های آموزشی را از طریق تلویزیون برای تمام پایه‌ها و دروس پخش خواهیم کرد و تلویزیون‌های استانی و رادیو نیز در این زمینه می‌توانند به کمک ما بیایند.»
وی تاکید کرد: «امسال باید ایران سراسر مدرسه شود. ما ۱۱۰ هزار مدرسه داشتیم که به دلایلی این مدارس دچار محدودیت شدند. حال تمام خانه‌های ما باید به مدرسه تبدیل شوند و تلویزیون و مدرسه تلویزیونی ایران نمی‌تواند همه خانه‌های ما را به مدرسه تبدیل کند.»
از آغاز سال تحصیلی تمام محتوا روی شبکه شاد بارگذاری می‌شود و این موضوع کمک بسیار موثری به خانواده‌ها و دانش‌آموزان است تا آموزش را دنبال کند. ما برنامه تلویزیونی را به طور منظم ارائه خواهیم داد و ظرفیت‌های شبکه شاد را توسعه می‌دهیم و روز پنج شنبه از قابلیت‌های جدید شبکه شاد رونمایی می‌کنیم.
 
 پنج شنبه از قابلیت‌های جدید شبکه شاد رونمایی می‌کنیم
حاجی‌میرزایی با اشاره به شبکه شاد به عنوان محلی برای بارگذاری محتوای آموزشی همه مقاطع گفت: «همه دروس را از درس اول تا آخر از پایه اول تا پایه دوازدهم تولید کردیم و در اختیار دانش‌آموزان خانواده‌ها و معلمان قرار می‌دهیم. از آغاز سال تحصیلی تمام محتوا روی شبکه شاد بارگذاری می‌شود و این موضوع کمک بسیار موثری به خانواده‌ها و دانش‌آموزان است تا آموزش را دنبال کند. ما برنامه تلویزیونی را به طور منظم ارائه خواهیم داد و ظرفیت‌های شبکه شاد را توسعه می‌دهیم و روز پنج شنبه از قابلیت‌های جدید شبکه شاد رونمایی می‌کنیم.»
وی افزود: «ما از تجربه جهانی استفاده کردیم. نقاط مشترکی که در تجارب همه کشورهای دنیا وجود دارد این است که همه کشورها به آموزش حضوری اصرار دارند و از پلتفرم‌های آموزشی استفاده می‌کنند. همه کشورها بسته‌های آموزشی تولید می‌کنند. ما نیز تلفیقی از این روش‌ها را به کار گرفتیم تا کار آموزش به خوبی انجام شود.»

کلاس‌ها به صورت حضوری تشکیل می‌شود
وی درباره حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‌ها گفت: «متناسب با وضعیت موجود، با تاکید بر حضور دانش‌آموزان، کلاس‌ها به صورت حضوری تشکیل می‌شود. اگر تعداد دانش آموزان متناسب با مساحت کلاس و مساحت مدرسه به گونه‌ای باشد که موجب تراکم آنان و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی شود، باید دانش‌آموزان را گروه‌بندی کنیم. بنابراین برای رعایت فاصله اجتماعی دانش‌آموزان گروه بندی می‌شوند و حضور آنان در کلاس به صورت گروهی برنامه‌ریزی خواهد شد.»
کل محتوای آموزشی مورد بازبینی قرار گرفته و دروسی که باید الزاما حضوری آموزش داده شود مشخص شده و آنها که تمرین و تکرار است به بخش غیرحضوری منتقل می‌شود. امیدواریم با ترکیب آموزش‌های حضوری و غیرحضوری و آموزش‌های تلویزیونی و آموزش‌هایی که از طریق شبکه شاد ارائه می‌شود و نیز تولید و عرضه بسته‌های آموزشی در سراسر ایران هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نباشد.
 وزیر آموزش و پرورش درباره محتوای آموزشی در سال جدید تحصیلی گفت: «محتوای آموزشی از سوی کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مورد بازبینی قرار گرفته‌اند. دروسی که الزاماً باید حضوری باشد مشخص شده است. کل محتوای آموزشی مورد بازبینی قرار گرفته و دروسی که باید الزاما حضوری آموزش داده شود مشخص شده و آنها که تمرین و تکرار است به بخش غیرحضوری منتقل می‌شود. امیدواریم با ترکیب آموزش‌های حضوری و غیرحضوری و آموزش‌های تلویزیونی و آموزش‌هایی که از طریق شبکه شاد ارائه می‌شود و نیز تولید و عرضه بسته‌های آموزشی در سراسر ایران هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نباشد.»

منبع:پانا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7