کد خبر: 10320| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۶ اسفند سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۰:۰:۰ | تعداد بازدید: ۵۰۳۱

جلسه 128 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، روز دو‌شنبه 5 اسفند‌ماه 1398 به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر منصور کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه و در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع اشاعه ویروس کرونا گفت: در ابتدا و پیش از دستور جلسه تأکید شد که این موضوع از بُعد فرهنگی بزرگ‌نمایی نشود.
دکتر کبگانیان با تأکید بر ضرورت رعایت توصیه‌های بهداشتی، افزود: دستگاه‌های فرهنگی به خصوص آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها از بزرگ‌نمایی بیش‌ازحد موضوع ویروس کرونا پرهیز کنند.
قائم مقام ستاد علم و فناوری دستور اول جلسه را "توسعه جذب دانشجویان خارجی مراکز آموزش عالی کشور" بیان کرد و گفت: دانشگاه‌های کشور، مشکل دانشجویان خارجی مبنی بر لزوم دریافت مجوز برای هر بار خروج از کشور را از طریق وزارتین علوم و بهداشت به ستاد نقشه جامع علمی اعلام کردند.
وی با اشاره به وجود این قانون قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و اجرایی شدن آن توسط نیروی انتظامی گفت: با توجه به نیاز اصلاح این قانون، در جلسه مصوب شد که دانشجویان خارجی در دوران تحصیلی ویزای مولتی‌پل داشته و مجاز به چندین بار تردد باشند.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: قانون دیگر این بود که دانشجویان خارجی در صورت بازگشت به کشور خود، فقط می‌توانستند 3 ماه از ایران دور باشند که این مدت نیز به ۶ ماه افزایش یافت.
دکتر کبگانیان گفت: مقرر شد در راستای تسهیل در تردد دانشجویان خارجی سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات این دانشجویان راه‌اندازی ‌شود.
قائم مقام ستاد علم و فناوری با تأکید بر لزوم طرح این دو مصوبه در کمیسیون دولت و هیئت دولت ادامه داد: برای پرهیز از تداخل مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد دادیم که این مصوبات در قالب لایحه اصلاح قانون در مجلس شورای اسلامی مطرح شود.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور دستور دوم جلسه را طرح تشکیل "سازمان حمایت از توسعه روابط علمی بین‌المللی" بیان کرد و گفت: در جلسات گذشته به کارگروهی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواست دادیم تا با برگزاری جلساتی با نمایندگان دستگاه‌های مختلف پیشنهاد‌های خود را برای ایجاد این سازمان ارائه دهد.
دکتر کبگانیان با اشاره به تأکید اعضاء مبنی بر عدم ایجاد سازمان جدید، گفت: مقرر شد که مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای این منظور در نظر گرفته شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مقرر شد این مرکز با محوریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هماهنگی و حمایت از همکاری‌های علمی را انجام دهد تا تناقضی در وظایف وزارتین علوم و بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد ایجاد نشود.
دکتر کبگانیان با اشاره به پیشنهاد معاونت بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری مبنی بر جذب دانشجویان و طلاب خارجی، گفت: با توجه به تجربه خوب جذب طلاب خارجی در جامعه‌المصطفی و لزوم جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های برتر کشور مقرر شد وزارتین  علوم، بهداشت و آموزش‌وپرورش و  دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی این موضوع را بررسی کرده و به ستاد نقشه جامع علمی ارائه دهند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7