کد خبر: 7181| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۷ آبان سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۹:۰ | تعداد بازدید: ۲۲۶۸

وزیرآموزش‌وپرورش در همایش ملی پنجه‌های کارآمد سربازان ماهر، توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش و مهارت‌آموزی را باعث تحقق اهداف ملی و انقلابی برشمرد و بر تقویت آن تأکید کرد.
صبح امروز محسن حاجی میرزایی در همایش ملی پنجه‌های کارآمد- سربازان ماهر که در مرکز همایش‌های امام علی(ع) در مجتمع مسکونی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، اظهارکرد: همکاری آموزش‌وپرورش و نیروهای مسلح برای توسعه مهارت‌ها و افزایش قابلیت‌های ملی امری ستودنی و ارزشمند است لذا آموزش ‌و پرورش از هرگونه تلاشی برای ایفای شایسته‌تر وظایف محوله استقبال می‌کند.
وی افزود: این طرح گام ارزشمندی است که برداشته ‌شده است لذا ما در کنار نیروهای مسلح تمام تلاشمان را برای تحقق این هدف انجام می‌دهیم.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در واکاوی مسائل به این نتیجه می‌رسیم که هرکاستی و مشکلی به جریان یادگیری پیوند می‌خورد، اظهار کرد: هر میزان از قابلیت‌ها برای اقتصاد ملی مرهون ارتقای ظرفیت آدم‌ها است لذا هر شکوفایی اقتصادی که اتکای آن بر هوش توانمند و پنجه‌های طلایی نیروی انسانی نباشد پایدار نخواهد بود لذا پایداری اقتصاد ما درگرو اتکای حداکثری و صدر صدی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نیروی انسانی جامعه است.
وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه به هر میزانی که بتوانیم نیروی انسانی را به‌گونه‌ای تربیت کنیم که روی پای خود بایستد محصول جریان یادگیری است، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش کارکردهای متنوعی دارد؛ دانش را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کند، نسل‌ها را در جریان یافته‌های جدید علمی قرار می‌دهد، تجربیات گذشتگان را طبقه‌بندی می‌کند و به آیندگان منتقل می‌کند تا استمرار جریان حیات را سازمان‌دهی کند.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آموزش‌وپرورش آماده کردن انسان‌ها برای ایفای نقش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است، درگذشته چنین تصور می‌شد که لازمه رسیدن به همه اهداف انتقال دانش است اما امروزه اعتقاد بر این است که دانش قادر نیست همه این ظرفیت‌ها را به وجود بیاورد بلکه آنچه لازم است داشتن حدی از ظرفیت، توانمندی و مهارت است تا جریان کار را تثبیت کند.
 وی با اشاره به این سخن که دانش مهم است اما به‌کارگیری آن مهم‌تر است؛ عنوان کرد: چنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند جریان آموزشی ما سمت و سویی را در برابر جوانان ما قرار داده است که تنها مسیر کسب منزلت‌های اجتماعی و پیوستن به زندگی جمعی، استمرار مسیری است که از دیپلم به سمت دانشگاه سوق پیدا می‌کند.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: باید در برابر مسیری که جریان زندگی ما را دچار اختلال می‌کند و اهداف مهم نظام تعلیم و تربیت را دچار مشکل می‌کند جریان‌هایی را ایجاد کنیم و انتخاب‌هایی به وجود آوریم که این انتخاب‌ها مسیر دیگری را برای منزلت و ایفای وظایف فنی به وجود آورد.
وی افزود: آموزش‌ها باید به سمتی برود که بخش‌های اقتصادی و اجتماعی ما در پایان 12 سال تحصیل خریدار مهارت‌هایی باشند که رونق ‌بخش‌های مختلف تولیدی باشد و این‌طور نباشد که اگر هرکه می‌خواهد استخدام شود مدرک دیپلم، لیسانس، دکتری و بالاتر ارائه دهد.
وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: این ستاد به دنبال مشوق‌هایی است که جریان مهارت‌ها را تقویت کند و جامعه نیز مشتاق چنین طرح‌هایی است لذا وقتی ما مسیر را درست طراحی کنیم کسانی که پیرامون این عرصه به میدان بیایند بسیار هستند.
وی گفت: بعد از 12 سال تحصیل و گرفتن مدرک دیپلم تنها مسیر انتقال به دانشگاه را در برابر نسل جوان خود قراردادیم، اگر بتوانیم جهت‌گیری‌های درستی را به وجود بیاوریم اقتصاد می‌تواند به سمت اشتغال بعد از دیپلم هدایت شود و در خدمت افزایش ظرفیت‌ها و مهارت‌های جامعه به کار گرفته شود.
حاجی میرزایی با تأکید بر مشوق‌ها افزود: مهم‌ترین و ارزشمندتر از هر مشوقی، کارآمدی یک عمل است عملی که به نتایج اثربخش منجر شود خودش از خودش دفاع می‌کند و عرصه را فراهم می‌کند.
وی از تلاش آموزش‌وپرورش برای توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای خبر داد و اعلام کرد: حدود 34 درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه معادل 945 هزار نفر در 43 رشته فنی و حرفه‌ای و 160 شاخه کاردانش مشغول کسب مهارت‌ها هستند تا در حوزه‌های کشاورزی صنعت و معدن، ظرفیت‌های جدیدی را به وجود آورند.
 وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: اگر بتوانیم دانش آموزان بیشتری را به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای سوق دهیم اهداف ملی و انقلابی ما بیشتر محقق خواهد شد.

منبع:روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7