کد خبر: 5153| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۸ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۲۱:۰ | تعداد بازدید: ۶۰۸۲

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: مبانی بیانیه گام دوم انقلاب باید در حوزه‌های علمیه تدریس شود زیرا دارای ظرفیت بسیار بالایی است.
آیت‌الله علیرضا اعرافی در همایش تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصویری دقیق و موشکافانه از وضعیت گذشته و آینده انقلاب اسلامی ارائه داده‌اند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: 7 راهکار و محور اساسی از سوی مقام معظم رهبری در قسمت پایانی این بیانیه ارائه شده است که باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا تمامی این محورها، اساس و مبنای تداوم حرکت انقلاب اسلامی هستند.
اعرافی خاطرنشان کرد: این اصول به عنوان مبانی حرکت انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده و ایشان به عنوان دیده‌بان انقلاب اسلامی این مسائل را مطرح کرده‌اند؛ در این بیانیه حدود 30 نظریه بنیادی در حوزه فرهنگی و اجتماعی مطرح شده و باید مورد توجه قرار بگیرد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: تمامی این مبانی مطرح شده را می‌توان به عنوان نظریات پایه انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه تدریس کرد.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه مسئله جمهوریت و اسلامی بودن در کنار یکدیگر و به صورت مکمل در انقلاب اسلامی حل شده‌اند خاطرنشان کرد: تا پیش از این این دوگانه غیرقابل جمع بنظر می‌رسید اما انقلاب اسلامی موفق به این اقدام شد و از سوی دیگر برخی معتقد بودند با استقرار نظام باید از اصول انقلابی فاصله گرفت اما انقلاب اسلامی این مسئله را نیز حل کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تاکید کرد: از سوی دیگر شاهد بودیم بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئله ملیت نیز در پرتو انقلاب و اسلام قرار گرفت و انقلاب اسلامی موفق شد این چالش را نیز برطرف کند.
وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم که ایران اسلامی مهمترین پرچمدار امت اسلامی محسوب می‌شود زیرا توانسته بسیاری از دوگانگی‌ها مثل آزادی و امنیت و یا استقلال و آزادی را برطرف کند. امروز فقهی که قرار است تمدن‌ساز باشد باید دارای مبانی عمیق باشد و آماده پذیرش تغییرات نیز باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر اینکه مبانی اجتماعی فقه را باید تقویت کرد تاکید کرد: از سوی دیگر باید دست به نظام‌سازی از مبانی فقهی موجود زد زیرا مبانی زیادی داریم که هنوز دست نخورده باقی مانده و از سوی دیگر باید به رویکرد جهانی فقه نیز توجه کنیم.
منبع: تسنیم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7