دکتر علیاکبر ولایتی رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پیامی به بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: امروز وظیفه عالمان، اساتید و مدیران دانشگاهها و مراکز علمی سنگینتر از گذشته است.
اجلاس دوروزه شورای دانشگاه آزاد اسلامی امروز (یکشنبه) به ریاست محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور معاونان و رؤسای مراکز سازمان مرکزی و رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استانها در مجتمع آموزشی فرهنگی فرهیختگان (سیسرا) آغاز شد.
بررسی رویکردها و سیاستهای راهبردی دانشگاه، ارائه گزارش کمیسیونهای تخصصی و موضوعات مربوط به معاونتهای مختلف دانشگاه از جمله موارد مورد بررسی در این اجلاس است.
علی اکبر ولایتی در پیامی به بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه آزاد اسلامی نوشت: شهید سید حسن نصرالله یک فرمانده بینظیر بود که عمر با برکت خویش را در راه اعتلای اهداف اسلامی و مبارزه با رژیم صهیونیستی و دفاع از مردم مظلوم فلسطین صرف کرد. در این روزهای سخت متأسفانه شاهد استمرار جنایات هولناک رژیم سفاک صهیونیستی در غزه و لبنان هستیم که قلب هر انسانی را آزرده میسازد. جنایات این رژیم در کشتار مردم بیدفاع و مظلوم غزه و لبنان مسئله مهمی است که هیچ انسان آزادهای نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد.
وی افزود: وظیفه ما به عنوان مسلمان، رساندن فریاد مظلومانه مردم فلسطین و لبنان به دنیاست. متأسفانه شاهدیم چگونه سازمانهای بینالمللی و برخی کشورها در برابر جنایات رژیم صهیونیستی سکوت کردهاند. دشمنان و حامیان این رژیم سفاک باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور اصلی جبهه مقاومت در کمک و حمایت از مردم بیدفاع فلسطین و لبنان از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد و با یاری خداوند متعال رژیم صهیونیستی که امروز در بدترین شرایط خود به سر میبرد، سزای این جنایات بیرحمانهاش را خواهد دید.
ولایتی تاکید کرد: امروز وظیفه عالمان و اساتید و مدیران دانشگاهها و مراکز علمی سنگینتر از گذشته است. زمانی که تمدن اسلامی در اوج خود بود، بزرگ مردی چون خواجه نظام الملک طوسی در مقام صدارت «آلپ ارسلان» و «ملکشاه سلجوقی» و با مدیریت بر رُبع مَسکون که از کاشغر تا حلب ادامه داشت از ایران عزیز و بزرگ در حدود ۳۰ سال، کشوری ساخته بود که مورد بُهت و حیرت حاسدان و دشمنان اسلام بود و در سال ۴۶۳ هجری، «بیزانس» (روم شرقی) را در نبرد «مَلازگَرد» در هم شکست و صیت شهرت فرهنگ و تمدن اسلامی را تا نزدیک شرق و مرکز اروپا گسترش داد.
به گفته وی در هیچ یک از ادوار اسلامی به خاطر تفاوت نژاد و مذهب، هیچ قتل عامی مشاهده نمیشود و سایه عدالت اسلامی و عطوفت مسلمانان بر همه جا گسترده بود. در تاریخ اسلام هیچگاه قتل عام یهودی و مسیحی و زرتشتی و سایر ادیان را شاهد نبودیم ولی به گواه تاریخ در اروپای مدعی تمدن از حدود هزار سال پیش تا کنون ۱۹ بار در کشورهای اروپایی، یهودیکشی اتفاق افتاده، یک بار ۹۰۰ نفر یهودی را در «استراسبورگ فرانسه» به تیرهایی چوبی بستند و آنها را زنده زنده آتش زدند. برای اینکه تفاوت شرق و غرب، اسلام و غیر اسلام را بدانیم این نکته قابل تأمل است که بعضی از فلاسفه مشهور یونان معتقد بودند که: «انسانها دو دسته هستند یا یونانیاند یا وحشی (بربر)».
وی در ادامه به معرفی برخی مشاهیر مسلمان پرداخت و نوشت:
• پایهگذار فلسفه درست، معلم ثانی «ابونصر فارابی» و بنیانگذار مقولات کلی در فلسفه «شیخ الرئیس ابوعلی سینا» بود و تا زمانی که شفای ابن سینا ترجمه نشده بود، اصلاً بزرگان فلسفه غرب از مقولات کلی هیچ تصوری نداشتند.
• کسی که قطب شمال را کشف کرد «ابن رُسته اصفهانی» در قرن سوم بود که از اروپا، به تعبیر امروز کاروان مسافر تنظیم میکرد و برای سیر و سیاحت به «قطب شمال» یا «منطقه ظلمات در زمستان» میبرد.
• در جغرافیا «ابن ادریس» در «جزیره کُرسِ فرانسه» مستقر بود و در نحوهی دستیابی به راههای دریایی آنها را راهنمایی میکرد.
• اولین کسی که دماغه امیدنیک را کشف کرد «احمد ابن ماجد» مسلمان شیعه مستقر در دریای احمر بود که پرتغالیها با راهنمایی او توانستند آفریقا را دور زده و به شرق آسیا برسند.
• «سلیمان سیرافی بوشهری» اولین کسی بود که راه دریای چین را کشف کرد و قبل از آن همه فکر میکردند که راه چین فقط از طریق خشکی است.
• «محمد ابن موسی خوارزمی» بنیانگذار جبر، مسلمان شیعه اهل خوارزم بود و پایهگذار شیمی مدرن «جابر ابن حیان» شاگرد امام جعفر صادق (ع) بود که حداقل ۱۲۰ رساله از شیمی به وی نسبت داده اند و کسی است که اولین بار «جوهر شوره» یا «اسید نیتریک» را کشف کرد. «محمد بن زکریای رازی» که در درک و فهم علوم شیمی نقش اساسی داشت و اولین بار از «سولفات دو ظرفیتی آهن»، «اسید سولفوریک» استخراج کرد و «الکل اتیلیک» یا «اتانول» را کشف نمود و از روده بُز نخ بخیه ساخت و با تَدخین تریاک، مریض را بیهوش کرده و جراحی میکرد و با نخ بخیه بدن وی را میدوخت.
ولایتی یادآور شد: برای اطلاع و یادآوری، فهرست بعضی دیگر از ابداعات و کشفیات مهم علمی که توسط دانشمندان مسلمان و اغلب ایرانی صورت گرفته به عرض میرسد:
۱) «ابوسعید سَجزی» برای اولین بار اثبات کرد که برعکس نظریهی «بطلمیوس»، زمین به دور خورشید میچرخد و نه خورشید به دور زمین.
۲) «ابوریحان بیرونی» برای اولین بار خط استوا را به دقت تعیین و اعلام کرد طول آن چیزی حدود ۴۱ هزار کیلومتر می-باشد، درحالیکه یونانیها تصور میکردند ۷۳ هزار کیلومتر است.
۳) «ابن هیثم بصری» برای اولین بار فیزیک رؤیت و شکست نور را تعریف نمود و اتاق تاریک را ابداع کرد. او پایهی ساخت عدسی (ذره بین) را به لحاظ تئوری گذاشت که بعدها رومیان آن را ساختند و هلندیها با گذاشتن ۲ ذره بین (یکی در فاصلهی کانونی دیگری) در کنار هم میکروسکوپ را اختراع کردند.
۴) «پروفسور کِنِدی» در دهه ۱۹۵۰ پژوهشگر، تاریخ شناس و تاریخ علم نویس معاصر آمریکایی در رابطه با تغییر مبنای نجومی بطلمیوسی چنین میگوید: تحقیقات بسیاری در زمینه ارتباط مدل کوپرنیک با مدل های غیربطلمیوسی در مکتب مراغه (خواجه نصیرالدین) انجام دادم. از آنجایی که بعضی از راهکارهای هندسی کوپرنیک برگرفته از کتب منجمین اسلامی است، این ارتباط با قوت بیشتری مطرح میگردد. قضیه هندسی جفت طوسی(Tusi couple)، روش «فلک تدویر ابن شاطر» برای حذف «معدل المسیر» از جمله مباحثی است که از نجوم دوره اسلامی عیناً در کارهای «کُپرنیک» منعکس شده است.
۵) در سال ۱۳۸۹ «پروفسور راجو» استاد اخترشناسی دانشگاه مالزی در بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی در مراغه چنین گفت: جهان غرب طی ۶۰ سال اخیر آگاهی یافته که اثر کوپرنیک ترجمهای از آثار «ابن شاطر دمشقی» و «خواجه نصیرالدین طوسی» است. این اقدام کوپرنیک نمونهی غیر صادقانهی دانشوران غربی در استفاده از تحقیقات و یافتههای این دو دانشمند بزرگ جهان اسلام بوده و آنان سعی در حفظ اسطوره «بطلمیوس» و «کوپرنیک» در جهان دارند.
در تاریخ نگاری غربی، دانش نجوم و اخترشناسی با «کلودیوس بطلمیوس» آغاز میشود که این فرد توانسته با کتاب «المَجِسطی بطلمیوس»، ۱۴ سده بر دانش اخترشناسی حکمفرما شود تا اینکه «کوپرنیک» با پیشنهاد نظریه خورشید مرکزی، انقلابی شگرف را در این علم به وجود آورد. وی مطالب مذکور را نادرست میخواند و اظهار میکند مدارکی در جهان دال بر وجود فردی بنام «کلودیوس بطلمیوس» وجود ندارد. آنان میخواهند با این اقدام خود، آثار و یافتههای دانشمندان جهان اسلام را به نام خود کنند.
۶) نمونهای دیگر از سرقت علمی غربیها، کشف گردش خون ریوی توسط «ابن نفیس دمشقی» بود که ۳۰۰ سال بعد «سراتوس» دانشمند اسپانیایی آن را به نام خود ثبت کرد. بعداً گروهی از دانشجویان مصری که در آلمان تحصیل میکردند این جعل و سوء استفادهی سراتوس را در کتاب «شرح ابن نفیس بر قانون شیخ الرئیس» یافتند و «جرج سارتُن» تاریخ علم شناس مشهور معاصر به آن اقرار کرده است.
۷) اولین بار «شیخ الرئیس» فرمود که بعضی از بیماریهای مسری به دلیل انتقال ذراتی است که ما آنها را نمیبینیم. (اثبات وجود میکروب و باکتری قبل از اختراع میکروسکوپ)
۸) مطلب دیگر سلاحهای پرتابی آتشین است که توسط مسلمانان ابداع شد و کماکان هنوز هم اساس ابزار دفاعی و جنگی همین سلاحها میباشد. به این ترتیب که چینیها باروت سیاه را با ترکیبی از شوره (نیترات پتاسیم) به علاوهی ذغال و گوگرد ساختند و با آن آتش بازی میکردند. در زمان توسعه اسلام به ماوراء النهر مسلمانان این علم وکاغذ سازی را از چینیها آموختند و آن را از شرق به غرب آوردند و همین طور شیوهی عددنویسی کنونی را که از هندیها تقلید کردند و مسلمانان بودند که عدد صفر را ابداع کردند و هر ۳ این علوم را مسلمانان و ایرانیها به غرب منتقل کردند. ملاحظه میفرمایید که تکنولوژی موشک امروزی بسط یافتهی آن انتقال علم میباشد.
۹) در مورد معنویات و اخلاق: الف- متأسفانه باید گفت که در غرب اخلاق و معنویات جایگاه جدی و فراگیر نداشته است. از باب مثال در روم برای تفریح اشراف، بردهها را به جان هم میانداختند تا همدیگر را بکشند ولی در شرق و کشورهای اسلامی یکی از راههای بخشش گناهان، آزاد کردن بردگان بود.
ولایتی افزود: شرق به طور کلی، اسلام به طور اختصاصی و ایران به شکل ویژه از ابتدای خلقت، چند هزار سال پیش از غربیان به دنبال علم بودند، ایران حداقل ۲۲ هزار سال سابقه تاریخی دارد که به ترتیب از «دامغان» با سابقه ۲۲ هزار ساله، منطقه «سنگ چخماق» در شاهرود با سابقه حدود ۱۱ هزار ساله، «تپه قلی درویش» در قم و «سیَلک» در کاشان با سابقه ۷ هزار ساله و «شهر سوخته زابل» با پیشینه ۵ هزار ساله، همه قرائن حاکی از آن است که اهل علم در ایران و کشورهای اسلامی مروج و مبلغ اخلاق و معنویاتاند. ما به عنوان ایرانی مسلمان با فرهنگی طولانیتر از همه فرهنگها و با ژرفایی عمیقتر از عمق فرهنگ غربیان این سبک دانش آموختن برگرفته شده از غرب را منطبق بر سنت خویش نمیدانیم.
وی در پایان تاکید کرد: از خداوند متعال میخواهیم به ما نصرت دهد تا بتوانیم «جندی شاپور»، «بیت الحکمه»، «ربع رشیدی»، «نظامیه»، «مستنصریه» و «شهر زهرا (سلام الله علیها) در اندلس» را بصورت روزآمد داشته باشیم. به یاری خداوند متعال با عنایات مقام معظم رهبری که خود دارای شخصیتی عمیقاً معتقد، فرهنگی، آگاه و عالم هستند و با رهنمودهای ایشان بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را هر روز جلوتر ببریم.