کد خبر: 25179| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۷ خرداد سال ۱۴۰۳ | ساعت ۱۰:۵۱:۰ | تعداد بازدید: ۲۲۷

سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به خدامحوری و اخلاص به منزله دو خصلت بارز شهید جمهور، گفت: ایشان ایمان و اعتقاد عمیقی به ارزش‌ها و چارچوب‌های نظام اسلامی و حفظ خطوط قرمز نظام داشت.
محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری صبح امروز، دوشنبه ۷ خرداد، در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن درود به روح امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی، شهدای جنگ تحمیلی و شهدای مظلوم مدافع حرم و سید‌الشهدای مدافعان حرم شهید سلیمانی عزیز، گفت: برای من سخت است که از طرف شهید عزیزمان آیت‌الله رئیسی در این مجلس حاضر شده و سخنرانی کنم. 
وی ضمن تبریک به تک تک نمایندگان و افتتاح دوره دوازدهم مجلس، افزود: به درگاه احدیت شکرگزارم که به نعمت ولایت‌فقیه، متنعم هستیم. در این چند روز که چنین اتفاقی افتاده، کلیدی‌ترین مهره اداره کشور را از دست داده‌ایم. به رغم اینکه تمام کشور در جنب و جوش تشییع این پیکرهای پاک بودند اما دوره ششم مجلس خبرگان به وقت خود شروع به کار کرد و آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز به هنگام انجام شد. این یعنی جامه عمل پوشاندن به آن مطلبی که مقام معظم رهبری در وهله اول این حادثه فرمودند «کارهای اداری کشور نباید با خللی مواجه شود و برنامه‌ای نباید به تأخیر بی‌افتد». 
مخبر با تأکید بر اینکه سرمایه کشور مردم هستند، گفت: آن چیزی که همواره در مسائل مختلف کشور، مشکل‌گشا بود حضور مردم با تدبیر داهیانه رهبر مقام معظم رهبری بوده است.
وی در ادامه به برخی از ویژگی‌های شخصی و اخلاقی شهید آیت‌الله رئیسی اشاره کرد و افزود: محبوبیت ایشان که با حضور در تشییع پیکرهای شهیدان راه خدمت خلجان پیدا کرد جدای از ایمان و عمل صالح ایشان نبوده است: «إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَٰتِ سَيَجۡعَلُ لَهُمُ ٱلرَّحۡمَٰنُ وُدّٗا». موضوعی که من در این جریان حس کردم این است که هیچ عمل صالحی بالاتر از خدمت به مرم و تبعیت از رهبری نیست.
مخبر تصریح کرد: برخی از اوقات شهید آیت‌الله رئیسی از مطالبی ناراحت می‌شد و می‌گفت این کار و عمل را انجام می‌دهم اما پس از اینکه تأمل می‌کردند می‌گفتند به دلیل اینکه دل ولی فقیه از این کار به درد می‌آید پس انجام نمی‌دهم و با این جمله خودش نیز آرام می‌شد.
وی با اشاره به خدامحوری و اخلاص به منزله دو خصلت بارز شهید جمهور، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم و مؤثر ایشان، خارج کردن خود از قید و بندهای تشریفاتی و ساده‌زیستی ایشان بود. همچنین ایشان به چارچوب‌های نظام اسلامی معتقد بود. ایشان به ارزش‌های انقلاب اسلامی و چارچوب‌هاز آن و حفظ خطوط قرمز نظام ایمان داشت. 
سرپرست ریاست جمهوری اضافه کرد: نکته دیگر روحیه خستگی‌ناپذیری شهید جمهور بود. برخی از اوقات با وجود اینکه در نیمه‌های شب از سفرهای خارجی باز می‌گشتند، ساعت شش صبح در دفتر کار حضور می‌یافتند و به برنامه و دستور جلسه نیز اشراف کامل داشتند. 
مخبر با تأکید بر اینکه شهید جمهور به ظرفیت‌های کشور و قابل حل بودن این مسائل با این ظرفیت‌ها اعتقاد داشت، گفت: ما هیچ گاه از مسائل بین‌‌المللی غافل نبودیم اما برای اداره کشور منوط به مسائل خارجی نبودیم. 
وی ادامه داد: از دیگر صفات ایشان، مردم‌داری و عشق به محرومان بود. هر سفری که ایشان می‌رفت حتما سفری به نقطه بسیار محروم آن منطقه می‌رفت و راحت با مردم می‌نشست و صحبت می‌کرد.  از دیگر مسائلی که فوق‌العاده بر آن تأکید داشت این بود که تدابیر مقام معظم رهبری هیچ گاه بر زمین نماند و تمام تلاش دولت و شخص خود را برای عملیاتی کردن این موضوع به کار می‌گرفت.
سرپرست ریاست جمهوری اظهار کرد: همچنین ایشان به مسائل معنوی و از دست نرفتن نماز شب، انجام تعقیبات، از دست نرفتن روضه ماهانه، قرائت دعای توسل، ندبه، کمیل و سمات و .. مقید بود که به اعتقاد من، بیشترین کمک را به شهید جمهور، مقید بودن ایشان به مسائل معنوی کرده است. 
مخبر درباره وضعیت اجرایی کشور گفت: در ابتدا که دولت را تحویل گرفتیم با مشکلات زیادی مواجه بودیم. در آن زمان کرونا روزانه جان ۷۰۰ نفر را می‌گرفت. بازار و مشاغل تعطیل بودند و تورم بالا بود و دسترسی به پول‌های خارج از کشور تقریبا هیچ بود. الحمدلله این وضعیت را در سال ۱۴۰۰ پشت سر گذاشتیم. در سال ۱۴۰۱ درآمدها، فروش نفت و ذخایر ارزی وضعیت مناسبی پیدا کرد اما متأسفانه با حوادث بین‌المللی و داخلی روبرو شدیم به طوری که واقعا شرایط سختی برای ما ایجاد کرد. آخرین آن این بود که دشمن در سال ۱۴۰۱ بر نرخ ارز و عدم دسترسی به پول‌های کشور در خارج متمرکز شد به طوری که قرارهای ما با کشورها به ۲۴ ساعت نمی‌رسید که تمام آن باطل می‌شد. 
سرپرست ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه در سال ۱۴۰۲ رهبر معظم انقلاب بر رشد تولید و کنترل تورم، تأکید داشتند، گفت: شهید آیت‌الله رئیسی نیز بر عملیاتی کردن این فرمایش رهبری تأکید کردند لذا بر چند دستگاه با اجرای چهار پروژه حساس متمرکز شدیم. مثلا در وزارت نفت تولید نفت ایران از  ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رساندیم و در حوزه آب، برق، بهداشت، درمان و جهادکشاورزی نیز اقدامات خوبی با تمرکز رئیس‌جمهور شهید انجام شد.
وی با اشاره به مشکلات آبی کشورر گفت: اگر کارهای ضربتی در این زمینه انجام نمی‌شد قطعا در تابستان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با کمبود آب مواجه می‌شدیم. انتقال آب از دریا یکی از اقداماتی بود که شهید جمهور برآن تأکید داشتند. همچنین در برق نیز ۳۰ هزار مگاوات تولید برق از منابع تجدیدپذیر کشور هدف‌گذاری شده است. 
مخبر با تأکید بر اینکه در عرصه مسکن نیز در دولت سیزدهم کارهای خوبی انجام شده است، افزود: در زمینه مسکن نیز عملیات اجرایی دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است و در پایان دولت سیزدهم پس از چهار سال اگر باقی می‌ماند قطعا ۴ میلیون مسکن تحویل داده می‌شد.
وی به مشکلات معیشتی مردم و تزریق مسکن موقت کالا برگ برای ۶۰ میلیون نفر اشاره کرد و گفت: اهدای زمین رایگان به سه دهک اول، راه‌اندازی بیمه رایگان برای کودکان زیر ۷ سال، بیمه سلامت اکثریت مردم و توسعه بیمارستان‌ها از دیگر اقدامات انجام شده است. 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7