کد خبر: 25069| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ | ساعت ۱۷:۵۶:۰ | تعداد بازدید: ۲۵۲

نشست تخصصی عدالت و نفی ظلم مبتنی بر تعالیم رضوی با ارائه مقالات توسط پنج تن از اندیشمندان و پژوهشگران علوم اسلامی در نوبت عصر نخستین روز پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) (دوشنبه24 اردیبهشت 1403) برگزار شد.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه مقاله خود با عنوان «مقاصد الشریعه تمدنی از منظر حضرت رضا (ع)» پرداخت.
وی در ابتدا با بیان اینکه کلمه تمدن، واژه ای عربی از ماده میم، دال و نون بر وزن تفعل است، گفت: در ساختار باب تفعل پذیرش نهفته است. معنای فارسی واژه تمدن می‌شود شهر پذیری یا شهرنشینی در مقابل بادیه نشینی و کوچ نشینی اما در زبان عربی معاصر به جای واژه تمدن واژه الحضاره عنوان می‌شود این واژه از حضر می‌آید یعنی حضور انسان و شهرسازی کردن، پس لازمه زندگی تمدنی حضور و استقرار است.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تعریف این مفهوم متذکر شد: ما تمدن را مجموعه‌ای از بینش‌ها، دانش‌ها، کنش‌ها، نظامات اجتماعی، فنون و فناوری‌های نرم و سخت از قبیل هنر، معماری، صنعت م مهارت  در یک سبک زندگی خاصی ظاهر می‌شود، تعریف میکنیم.
آیت الله رشاد تصریح کرد: غرب و بویژه  امریکا دنبال صدور تمدنش است و اصرار می‌کند که آن را صادر کند اما هرگز حاضر نیست صنعت و دانشش را به دیگران بدهد.
وی متذکر شد: فرهنگ و سبک زندگی دو مفهوم نزدیک به هم هستند، البته فرهنگ وسیع‌تر از سبک زندگی است و شامل طیف گسترده‌ای ‌از بینش‌ها، روش‌ها، کنش‌ها و کشش‌های سازگار شده انسان جامعه زاد هنجاربخش است که همانند تربیت ثانوی هویت جمعی طیفی از انسان‌ها در زمانی مشخص و بستر زندگی معینی شکل گرفته باشد.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی البته سبک زندگی را سامانه ای  فراگیر از شیوه‌هایی که به صورت خودگشت در ساحات فردی و اجتماعی زندگی انسان جریان یابد، تعریف کرد.
آیت الله رشاد در خصوص تراث تمدنی حضرت رضا (ع)گفت: حرم مطهر رضوی یک میراث آفاقی و فرهنگی تمدنی آن حضرت است، میراث انفسی حضرت رضا (ع)نیز شامل تعالیم آن حضرت و روایاتی است که به دست ما رسیده است.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7