کد خبر: 6451| تاریخ انتشار: جـمـعــه ، ۲۹ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۴:۴:۰ | تعداد بازدید: ۷۲۶۸

رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه تهران گفت: تدوین قریب به ۴ هزار پایان نامه با اثر کیفی بالا در حوزه علمیه خواهران استان تهران یک پیشرفت تحسین برانگیز است.
آیت‌الله رشاد رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران، امروز در مراسم آیین افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه استان تهران که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: طلبگی سمت و عنوان نیست بلکه یک صفت است.
وی در ادامه به آسیب های موجود در حوزه های علمیه اشاره کرد و ادامه داد: امروز یکی از آسیب های موجود در حوزه های علمیه مربوط به هویت طلبگی می شود؛ هویت طلاب نباید گم شود و از هر حیث و زاویه ای که به طلبه نگاه می شود باید هویت طلبگی او آشکار باشد.
آیت‌الله رشاد با بیان اینکه طلبه می تواند دیگر علوم را فرا بگیرد اما نباید با فراگیری آن علوم دست از طلبگی بردارد، اظهار داشت: طلبه باید به فقه، اصول، کلام، تفسیر و غیره اهتمام ویژه داشته باشد و اشکالی ندارد از دیگر علوم هم مطلع باشد اما کفایت کردن به دیگر علوم و کم گذاشتن از علوم حوزوی یک آسیب برای طلبه به شمار می رود.
رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: طلاب باید سایر علوم را فرا بگیرند و از آن به نفع علوم حوزوی بهره ببرند.
وی ادامه داد: امروز برخی طلاب با راهیابی به دانشگاه و با فراگیری علوم کلاسیک تصور می کنند فراگیری همین علوم کفایت می کند و دیگر به درس طلبگی اهمیت نمی دهند و تصورشان این است که با گرفتن مدرک دکترا به نهایت سقف علمی دست یافته اند این افراد از نظر هویت طلبه نیستند.
آیت‌الله رشاد ادامه داد: طلبه باید هویت معنوی داشته باشد و زمانی که سخن می گوید و جملاتی از او صادر می شود حس شود که در وجود او قدسیتی وجود دارد و این جز با برنامه ریزی عمیق و منظم و اتصال به خداوند و اهل بیت(ع) امکان پذیر نیست.
رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران با تاکید بر اینکه طلبه باید با آیات و روایات و سیره اهل بیت(ع) انس نزدیک داشته باشد، عنوان کرد: این تاسف انگیز است اگر طلبه ای نسبت به کتاب خدا و سنت اهل بیت(ع) کم توجهی کند؛ یکی از نیازهای امروز آن است که هر دو سال یک کتاب تفسیر نوشته شود.
وی با اشاره به اینکه هویت طلبگی با ارتباط و توسل آنان با ساحت قدسی باری تعالی و اهل بیت(ع)  مشخص می شود، گفت: لباس نپوشیدن و یا اینکه برخی لباس طلبگی را همانند لباس اصناف یونیفرم تلقی کنند این یک آفت برای هویت طلبگی به شمار می رود.
آیت‌الله رشاد ادامه داد: رفتار و سکنات طلبه باید به گونه ای باشد که مردم با دیدن او بدانند طلبه است.
رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران درباره رابطه طلبگی و انقلابی گری، عنوان کرد: انقلابی گری هویت طلبگی است و طلبه باید انقلابی فکر کند، انقلابی عمل کند و انقلابی سخن بگوید. کسانی که انقلابی نیستند موظف به تقیه در جامعه اسلامی هستند نه اینکه طلبه بیاید و انقلابی گری خود را پنهان کند.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه طلاب امروز در شرایط جنگی به سر می برند و نه در شرایط صلح، اظهار داشت: در شرایط جنگ باید هرلحظه مراقب و در عرصه نبرد حضور داشته باشیم و در یک محور خاص مسؤولیت بپذیریم و دست از ماشه برنداریم.
امروز برای حوزه شرایط جنگ است چرا که همه عالم و تمام کفر در برابر دین و مکتب اهل بیت(ع) و انقلاب قامت راست کردند تا بتوانند اسلام را نابود کنند؛ بی حرمتی هایی که امسال در فضای مجازی به ساحت مقدس اهل بیت(ع) شد خود گویای این سخن است.
وی افزود: سرباز باید چشمش به فرمانده باشد امروز دشمنان درباره امامان معصوم شبهات فراوانی ایجاد می کنند.
این استاد اخلاق اضافه کرد: هیچ عقیده و گزاره دینی حتی در مسلمات باقی نمانده که خالی از هجمه شبهات و حملات دشمنان باشد لذا طلبه نباید در این اوضاع حساس احساس آرامش کند از این رو طلبه شدن یعنی وارد میدان نبرد شدن برای دفاع از دین و اعتقاداتی دینی.
یادآور می شود، آیت الله رشاد در پایان با تقدیر از فعالیت های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران پیشرفت طلاب خواهر پژوهشگر که بالغ بر 4 هزار پایان نامه با اثر کیفی بالا ارائه کردند را بسیار تحسین برانگیز دانست و خطاب به طلاب برادر گفت: پیشرفت خواهران باید موجب برانگیخته شده غیرت علمی پژوهشی در حوزه های علمیه برادران شود.

منبع:خبرگزاری رسا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7