کد خبر: 24107| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۵ دی سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۱:۵۳:۰ | تعداد بازدید: ۳۴۴

وزیر آموزش و پرورش، اتحاد و انسجام در کنار امیدآفرینی را دو نیاز مهم کشور در شرایط کنونی برشمرد.
‌همایش مشترک شوراهای آموزش پرورش با حضور وزرای آموزش و پرورش و کشور در محل وزارت کشور آغاز شد. رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در این همایش گفت: آموزش در کنار سلامت و امنیت ۳ مقوله مهم و وظیفه اصلی تمام حاکمیت‌ها است که باید در اختیار مردم قرار دهند و در صدر اولویت‌ها قرار گیرند.
وی تاکید کرد: این موارد اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرند، آسیب‌ها و صدمات جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت و مشکلات امروز ناشی از عدم توجه به مدرسه در دو دهه گذشته است.
صحرایی با اشاره به دیدار فرهنگیان با رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت امسال خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند بسیاری از صاحبنظران فکر و اندیشه معتقدند که بسیاری از مسائل کشور را از مدرسه‌ها باید حل کرد و به مدرسه باید برگردیم.

مقدار اهتمام به آینده، رابطه مستقیمی با مقدار توجه امروز به آموزش و پرورش دارد
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعریف مدرسه در سند تحول بنیادین گفت: روح سند تحول، یک مفهوم است و آن با هم کار کردن و با هم تحول ایجاد کردن است. آموزش و پرورش مسئول نهادینه‌سازی سند است اما صراحت سند، تلکیف بر همه دستگاه‌ها و نهادها است و اگر بنا باشد برای کسی، کم‌کاری در اجرای سند تعریف کنیم، آموزش و پرورش آخرین است چون آنچه می‌توانسته را انجام داده‌ است.
وی اظهار کرد: مقدار اهتمام به آینده، رابطه مستقیمی با مقدار توجه امروز به آموزش و پرورش دارد و آینده‌نگرها و صاحبان خرد، روی آموزش و پرورش کار می‌کنند.

آموزش و پرورش، آیینه تمام‌نمای عملکرد نظام مدیریتی کشور است
صحرایی با بیان اینکه آموزش و پرورش، آیینه تمام‌نمای عملکرد نظام مدیریتی کشور است، خاطرنشان کرد: در آستانه دو تصمیم مهم باید قرار بگیریم. یا باید وقتی آیینه را دیدیم‌، مثل گذشتگان آن را بشکنیم که نتیجه این کار، روی کار آمدن ۱۰ وزیر در ۱۰ سال شد.
‌وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز می‌خواهیم زنگار از آیینه برچینیم، گفت: رویکردی که آیینه را می‌شکند، رویکرد نقطه‌ای، خطی و برآیندی است. در این رویکرد هر کسی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد اما نتایج کارها به هم متصل نمی‌شود و به نتیجه نمی‌رسد. در این رویکرد اگر همه وظایف خود را خوب انجام دهیم، باهم جمع می‌شویم.
وی با بیان اینکه رویکرد دوم این است که وقتی آیینه را دیدیم نسبت به بازتاب آن آینده‌نگری کنیم، خاطرنشان کرد: رویکرد دوم، فرآیندی است و نقاط اعضا به هم وصل می‌شود و حاصل کوشش‌ها به توان هم‌ می‌رسد و هر کجا این رویکرد بوده، موفقیت‌های بی‌نظیری حاصل شده و پیشرفت‌های امروز کشور نیز حاصل این رویکرد است.
صحرایی با بیان اینکه قانون شوراهای آموزش و پرورش، تجلی نگاه و رویکرد دوم است، افزود: رویکرد دولت سیزدهم نیز کنشگر و فعال است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳ تاکید درباره قانون شوراهای آموزش و پرورش دارم‌، گفت: ماده ۱۳ این قانون، منابع آموزش و پرورش را تعیین کرده که این تصمیم از تصمیمات سختی بوده که گرفته شده که منابع آموزش و پرورش به‌صورت ملی باشد که در آفت کمبودها آسیب جدی نبیند اما منابع استانی هم کم نیستند.
۹ درصد اعتبارات شورای برنامه‌ریزی استان‌ها برای آموزش و پرورش است
وی با بیان اینکه ۹ درصد اعتبارات شورای برنامه‌ریزی استان‌ها برای آموزش و پرورش است، اظهار کرد: استان‌هایی که بیشتر از ۹ درصد از این اعتبار را اختصاص داده‌اند، دارای اشتغال بیشتر، تراکم کلاسی کمتر، رشد باسوادی بیشتر و آسیب اجتماعی کمتر هستند.
صحرایی در خصوص مواد ۱۴ تا ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال در قانون برنامه هفتم این مواد را اصلاح کردیم که پیشنهاد دولت را مجلس تصویب کرد اما منابع دیگری نیز است که محقق نمی‌شود. به‌ازای ساخت هر ۲۰۰ واحد مسکونی باید مدرسه هم در آن منطقه ساخته شود که علی‌رغم پیشرفت ساخت مسکن‌های ملی در برخی استان‌ها مدرسه ساخته نشده است.
وی با بیان اینکه امروز ۲۰۰ رشته در هنرستان‌ها دایر شده است، بیان کرد: سهم آموزش‌های فنی و مهارتی در کشور ۳۹.۷ درصد است و برخی استان‌ها بیشتر از میانگین کشوری هستند.

شورای آموزش و پرورش را جدی بگیرید
وزیر آموزش و پرورش، نکته دوم را جدی بودن شورای آموزش و پرورش در مقام مهمترین شورایی دانست که آینده‌سازی می‌کند. وی گفت: مدیریت تمام‌ مسائل استان با استانداران است و رئیس شورای آموزش و پرورش استان‌ها نیز طبق قانون، استانداران هستند. بنابراین تقاضا می‌شود که شورای آموزش و پرورش را مطابق قانون با همان جدیت اجرا کنند چرا که میزان تحرک مدیران کل، مضربی از جدیت استانداران است.
وی با بیان اینکه امروز مهمترین نیاز کشور در ۲ مفهوم خلاصه می‌شود.، تصریح کرد: نیاز اول، اتحاد و همبستگی و انسجام و همکاری و همراهی و همنوایی است و استانداران، محور این اتحاد هستند.
صحرایی ادامه داد: آموزش و پرورش در موضوع اتحاد هر تلاشی و کاری که بتواند جهت اجرای اقتدار کشور یعنی انتخابات انجام می‌دهد.

تا پایان سال جاری‌ ۹۵۰ مدرسه ‌در سطح کشور تحویل داده می‌شود‌
وزیر آموزش و پرورش، نیاز دوم را امید و امیدآفرینی به عنوان موتور محرک پیشران کشور بیان کرد و گفت: عیار علاقه‌مندی هر کس به کشور با اهتمام او به امیدآفرینی نسبت دارد. کارهای زیادی برای امیدآفرینی در آموزش و پرورش انجام شده است. برای مثال؛ ایران در دولت سیزدهم به کارگاه مدرسه‌سازی تبدیل شده و طی ۲ سال گذشته ۵۸۰۶ مدرسه و به عبارتی به ازای هر روز کاری ۸ مدرسه ساخته شده که بسیاری از آن‌ها گاهی تا ۱۵ سال نیمه‌تمام بودند. تا پایان سال جاری نیز ۹۵۰ مدرسه دیگر در سطح کشور تحویل داده می‌شود.
وی اقدام بعدی را اجرای رتبه‌بندی معلمان دانست که معلمان ۱۰ سال منتظر اجرای آن بودند. ۲ دولت گذشته، ماهانه در مورد رتبه‌بندی صحبت می‌کردند اما در نهایت به سرانجام نرسید اما دولت سیزدهم اراده کرد و گفت انجام می‌دهیم و در شرایطی در تنگنا اجرا کرد که ابتدا لایحه با ۸ هزار میلیارد تومان به مجلس ارسال شده بود اما در نهایت با ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه، اجرا شد و اشکالاتی هم داشت که در ادامه هم برطرف شد.

اجرای قانون رتبه‌بندی ۲۶ درصد میانگین حقوق معلمان را افزایش داد‌
صحرایی خاطرنشان کرد: اجرای قانون رتبه‌بندی ۲۶ درصد میانگین حقوق معلمان را افزایش داد‌. قبل از اجرای این قانون، بیش از ۲۰۰ هزار معلم، کف حقوق‌بگیر بودند و البته باید توجه داشت که رتبه‌بندی تازه مستقر شده و ارتقای آن در سال‌های پیش رو است و رتبه‌بندی، اتفاق بزرگی بود که تاثیر مستقیم بر ارتقای کیفیت و انگیزه معلمان داشته است.
با اجرای مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان مناطق محروم ‌‌به دانشگاه‌های برتر کشور راه یافتند
وزیر آموزش و پرورش، اقدام بعدی را مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور خواند و گفت: مصوبه‌ای را در مورد کنکور با دست خالی اجرا کردیم که ۲ مجلس مصوب کرد اما ۲ دولت اجرا نکرد. نتیجه اجرای مصوبه این شد که دانش‌آموزان مناطق محروم ‌به طرز قابل توجهی به دانشگاه‌های برتر کشور راه یافتند. میزان ورود به دانشگاه‌های کشور در استان کرمان ۶ برابر شد و رتبه برتر کنکور کشور از استان خراسان شمالی داشتیم که بی‌سابقه بود و در واقع غول کنکور با اجرای این‌مصوبه وارد چراغ جادو شد.

در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم‌ متوسطه اول نیز میانگین‌ معدل به ترتیب ۱۶.۹۴ ، ۱۶.۸۴ و ۱۶.۸۹ است
صحرایی با تاکید بر اینکه معتقد به مردم هستیم و باید وضع آموزش و پرورش کشور را به مردم بگوییم، تصریح کرد: برخی به جای آنکه امید را ببینند، اعلام کردند، میانگین معدل رشته علوم انسانی ۸.۷۵ است؛ آیا این معدل حاصل عملکرد دولت دو ساله است! این معدل پایه دوازدهم است و شفاف به مردم گفتیم "این وضعیت آموزش کشور در دولتی است که آن را تحویل گرفتیم."
وزیر آموزش و پرورش افزود:‌ وضعیت واقعی معدل دانش‌آموزان کشور به گونه‌ای دیگر است که آن را بیان می‌کنم "در دوره ابتدایی، ارزشیابی توصیفی است و معدل نداریم، در دوره متوسطه اول معدل پایه هفتم ۱۶.۹۴، پایه هشتم ۱۶.۸۵ و پایه نهم ۱۶.۸۹ است. در پایه دهم‌ معدل دانش‌آموزان رشته تجربی ۱۵.۶۲، رشته ریاضی ۱۶.۹، علوم انسانی ۱۳.۸۴ و علوم و معارف اسلامی ۱۵.۸۴ است. در پایه دهم معدل دانش‌آموزان رشته ریاضی ۱۵، تجربی ۱۵.۶۱، علوم انسانی ۱۳.۸۸ و معارف اسلامی ۱۵.۱۶ است، این موارد که معدل کل است، نمرات واقعی دانش‌آموزان کشور است و ماجرای معدل کتبی تفاوت‌هایی دارد."
وی ادامه داد: چرا افرادی که نسبت به معدل پایه دوازدهم‌ که ضریب ۴۰ درصدی قطعی در کنکور دارد، دغدغه‌مند هستند وقتی فقط کنکور به تنهایی سهم داشت و میانگین دروس تخصصی داوطلبان کنکور در رشته ریاضی فیزیک کمتر از ۱۰ درصد بود حساس نبودند، هم‌اکنون معدل ۱۱.۵ از ۲۰ یعنی ۵۷.۷ از ۱۰۰ درصد و تأثیر مستقیم در راهیابی به دانشگاه.
وی با اشاره به میانگین معدل دانش‌آموزان متوسطه دوم در پایه‌ها و رشته‌های مختلف خاطرنشان کرد: امروز یک حقیقت دیگر وجود دارد که رئیس‌جمهوری، پدرانگی می‌کند که چندین جلسه برای موضوع معدل دانش‌آموزان برگزار کرده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تقاضای ما این است که نقش ایجاد امید و امیدآفرینی در جامعه را به درستی اجرا کنیم.
امتحانات پایه دهم و یازدهم امسال ‌به‌صورت نهایی خواهد شد
وی افزود: امتحانات پایه دهم و یازدهم امسال هم به‌صورت نهایی خواهد شد و نتیجه آن ضریب تاثیر ۵۰ درصدی در کنکور خواهد داشت.
در سال پیش رو نیز بیش از ۷۲ هزار معلم با آزمون استخدامی و ۲۰ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی وارد آموزش و پرورش خواهند شد
وی با بیان اینکه سال پیش رو سالی به مراتب تحولی‌تر از امسال است، افزود: آزمون‌های استخدامی در سالی که گذشت از لحاظ کمی و کیفی، تاریخی‌ترین بودند. در سال پیش رو نیز بیش از ۷۲ هزار معلم با آزمون استخدامی و ۲۰ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی وارد آموزش و پرورش خواهند شد که سال آینده، بی‌سابقه‌تر از امسال خواهد بود و تمام امکانات را برای این رخداد ملی باید آماده کنیم.‌

۱۵۰۰ هنرستان باید در کشور بسازیم
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه متوازن به کمک استانداران خیز برداشته است، تاکید کرد: تلاش می‌کنیم که مدرسه را دالان اشتغال و زندگی کنیم نه صرفا دالان ورود به دانشگاه؛ لذا برنامه‌ریزی برای سهم ۵۰ درصدی هنرستان‌ها از آموزش ایجاب می‌کند که ۱۵۰۰ هنرستان باید در کشور بسازیم اما مهمتر از آن هنرستان‌های جوار صنایع است که الگوی امیدآفرینی است.
وی اظهار کرد: آموزش و پرورش در سال آینده، یک سیاست راهبردی را در صدر همه سیاست‌ها دنبال خواهد کرد که ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی است و کمک استانداران، گره‌گشا است.

‌آزمون کیفیت ملی برای دانش‌آموزان پایه‌های ششم و نهم برگزار می‌شود
صحرایی خاطرنشان کرد: تنوع مدارس را کاهش و کیفیت معلمان را افزایش خواهیم داد و دانش‌آموزان، معلمان را ارزیابی خواهند کرد. همچنین آزمون کیفیت ملی برای دانش‌آموزان پایه‌های ششم و نهم خواهیم داشت و معیار دقیق عملکرد استان‌ها در تحقق این شاخص کلان راهبردی بررسی خواهد شد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7