کد خبر: 23003| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۸ مرداد سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۰:۱۲:۰ | تعداد بازدید: ۴۶۳

رئیس جهاد دانشگاهی فعالیت‌های جهاد در حوزه‌های مختلف پژوهشی، فرهنگی و آموزشی را تشریح کرد.
جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی نه تنها در فعالیت‌های پژوهشی و علمی، بلکه در حوزه‌های تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان، آموزش و فرهنگ نیز نقش داشته است.
در گفت‌وگو با حسن مسلمی‌نائینی رئیس جهاد دانشگاهی درباره فعالیت این نهاد در حوزه‌های مختلف سوال کردیم.
بخش دوم گفت‌وگوی ما با مسلمی‌نائینی را در زیر می‌خوانید:
* تشریح مأموریت‌ جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش
فارس: جهادگران جهاد دانشگاهی علاوه بر حوزه‌های پژوهشی، علمی و فناوری در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی نیز فعالیت دارند، درباره پروژه‌هایتان در حوزه آموزش هم صحبت کنید، پروژه‌هایی در قالب نقشه جامع علمی کشور از شورایعالی انقلاب فرهنگی به جهاد دانشگاهی محول شده بود، این پروژه‌ها در چه وضعیتی است؟
مسلمی‌نائینی: اتفاقا ما با اعضای شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی هم جلساتی داشتیم و درباره وظایف و مأموریت‌های جهاد صحبت کردیم.
به طور مثال دانشگاه‌سازی مأموریت جهاد نیست، قبلا جهاد به دانشگاه نیاز داشت و فکر نابی بوده است اما الان دیگر نیاز نیست آموزش‌هایی که دانشگاه‌ها انجام می‌دهند جهاد دانشگاهی هم در همان راستا فعالیت کند، ما باید به سمت آموزش‌های تخصصی، مهارتی و کوتاه مدت برویم.
به طور مثال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با حضور در دوره‌های آموزشی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی به طور تخصصی و کارشناسی آموزش ببینند.
* موضوع کمک به استعدادها را به بنیاد ملی نخبگان هم پیشنهاد دادیم
فارس: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اجرای سند آمایش آموزش عالی و مهارت محوری و مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و همچنین توجه مسؤولان حوزه آموزش به این امر، می‌دانیم که جهاد دانشگاهی هم در حال اجرای دوره‌های آموزشی مهارت محور و تخصصی است، در این باره بیشتر توضیح بفرمایید.
مسلمی‌نائینی: متخصصان بزرگ و افراد مجرب مشتاق آموزش دادن هستند اما کسی نیست از این آموزش‌ها بهره‌گیری کند، ما پیگیری کردیم که از نخبگان داخل و خارج کشور، اساتید متخصص و مجرب دانشگاه‌ها، متخصصان جهاد دانشگاهی و خبره‌های صنعت در حوزه آموزش کمک بگیریم.
متخصصان جهاد دانشگاهی بسیار مجرب هستند، شما ببینید افرادی که دکل می‌سازند چقدر می‌توانند توانمند باشند.
ما در حوزه آموزش سعی داریم از ظرفیت اساتید متخصص کمک بگیریم.
در کشور ژاپن فارغ‌التحصیلان شاید از فارغ‌التحصیلان ما ضعیف‌تر بودند اما مدتی را در حوزه اجرایی و عملی کار می‌کردند؛ این فارغ‌التحصیلان باید مدتی را با متخصصان کار کنند، فرد متخصص وظیفه آموزش داشت و فارغ‌التحصیل دانشگاهی نیز وظیفه داشت که به حرف‌های او گوش دهد؛ پس از دو سال این فرد از همه نظر متفاوت می‌شد ما اگر بتوانیم چنین آموزش‌هایی داشته باشیم بسیار خوب است.
البته این کار باید با کمک صنایع انجام شود، اینگونه نیست که هر فارغ التحصیل بتواند به سرعت یک طرح بزرگ ارائه دهد، باید به این‌ها فرصت دهیم.
دانشجویان ما در خارج از کشور بسیار خواهان دارند، ما می‌توانیم این‌ها را در حوزه صنعت توانمند کنیم و خودمان از این ظرفیت‌ها برای کشور بهره ببریم؛ این‌ها حتی پول هم نمی‌خواهند چرا که خودشان پول‌ساز هستند، این‌ها احترام می‌خواهند.
* ۳ خواسته نخبگان از مسؤولان
در بخش نخبگان هم باید امور مربوط به نخبگان را تسهیل ببخشیم، من خودم ۲۵ سال است که شرکت دانش بنیان دارم و می‌دانم که چقدر سخت است، باید بتوانیم از ظرفیت این نخبگان استفاده کنیم
موضوع کمک به استعدادها را به بنیاد ملی نخبگان هم پیشنهاد دادیم که این استعدادهای کشور به مدت یک سال به مراکز جهاد دانشگاهی بیایند و آموزش ببینند، پس از یک سال هم می‌توانند در جهاد کارشان را ادامه دهند و هم می‌توانند در بخش‌های دیگر دولتی مشغول به کار شوند.
حتی می‌توانند خودشان شرکت بزنند، ما هم به آن‌ها کمک می‌کنیم و آموزش می‌دهیم، حتی می‌توانند در پارک‌های علم و فناوری جهاد دانشگاهی هم مستقر شوند.
نخبگان ما انتظار زیادی ندارند، یکی از استعدادهای ما به آلمان رفته و در آنجا مشغول به کار شده است، از امکاناتی که آنجا در اختیارش قرار دادند راضی بود وقتی درباره امکانات پرسیدم یک اتاق و یک سیستم کامپیوتر و یک لپتاپ در اختیارش گذاشته بودند.
بعد این فرد می‌رود و مشکلات کشور دیگری را حل می‌کند، در حالیکه ما می‌توانیم همین امکانات را برایشان فراهم کنیم و از ظرفیت این استعدادها بهره ببریم.
ایده‌های این استعدادها بسیار مهم است، کشورهای دیگر ایده‌های اینها را میقاپند بنابراین ما باید احترام، استفاده از توانمندی و امکانات را در اختیار این‌ها قرار دهیم، نخبگان ما انتظار زیادی ندارند.
نخبگان ما فقط احترام می‌خواهند و انتظار زیادی ندارند، این‌ها بخاطر اخلاق و ارتباط صمیمانه بین استاد و دانشجو به کشور دیگری می‌روند، از این استعدادها شنیدم که ما همه چیز داریم اما در کشورهای دیگر فقط مدیریت دارند. 
پروژه‌های ما باید کارفرمایی باشد یعنی دستگاهی باید پروژه‌ها را نیاز داشته باشد بعد آن کار را انجام دهیم، مگر ما چقدر پول داریم که پروژه را انجام دهیم پس از اتمام پروژه به دنبال مشتری و سفارش‌دهنده بگردیم؟ این کار را فقط کارخانه‌هایی انجام می‌دهند که میلیارد میلیارد سرمایه دارند و می‌خواهند از کارهایشان ویترین درست کنند.
اما ما که سرمایه آنچنانی نداریم باید ابتدا کارفرما را پیدا کنیم، انجام کار کارفرمایی با انجام کار غیرکارفرمایی بسیار متفاوت است، کارفرماها پیگیر سرعت و دقت انجام پروژه هم هستند و از این نظر هم بسیار خوب است.
ما نباید حصاری به دور خودمان بکشیم که همه پروژه‌ها را خودمان باید انجام دهیم، ما باید با دانشگاه‌ها هم همکاری کنیم؛ این همکاری‌ها در پژوهشگاه رویان صورت گرفته و موفقیت این پژوهشگاه را می‌بینید.
بسیاری از اساتید دانشگاه با پژوهشگاه رویان در ارتباط هستند و کار تحقیقاتی انجام می‌دهند که این مسأله هم برای پژوهشگاه مفید بوده و هم برای اساتید که از نظر ارتقا و بهبود کارهایشان نیز برایشان فایده داشته است.
اینکه ما حصاری بکشیم و بگوییم فقط خودمان کار را پیش ببریم به نفعمان نیست ما باید با دیگران هم در ارتباط باشیم.
* مذاکره با نمایندگان مجلس برای افزایش توان مالی جهاد دانشگاهی
فارس: تمام اقداماتی که عنوان کردید کارهای بزرگ و خوبی است اما پیشبرد این طرح‌ها نیاز به بودجه دارد، در جلساتی که با نمایندگان مجلس داشتید در این زمینه هم صحبت کرده‌اید؟
مسلمی‌نائینی: بله، ما برای بودجه امسال پیگیری بسیاری انجام دادیم و جلسات متعددی با هیأت رئیس مجلس داشتیم که لطف بسیاری داشتند و قول کمک دادند، تا حدود زیادی هم کمک شده اما بودجه اولیه جهاد کم است.
هرچند که امیدوارم جهاد دانشگاهی به جایی برسد که به کشور کمک هم بکند، این توانمندی که من از جهاد می‌بینم قطعا به سطوح بالا می‌رسد.
من در یک شرکت دانش بنیان هستم که چند محقق به درآمد بالایی رسیده‌اند، حالا در جهاد این تعداد محقق و متخصص وجود دارد که با حقوق و مزایای کم کار می‌کنند و مقام معظم رهبری هم از کارهای بزرگشان تقدیر کرده‌اند، این‌ها قطعا می‌توانند به درآمدزایی برسند.
البته لازم است که از بخش خصوصی هم استفاده کنیم، دولت نمی‌تواند همه کارها را خودش بکند، مردم علاقمندند که سرمایه‌شان در گردش باشد، ما باید بتوانیم از سرمایه، ایده و نظرات سرمایه‌گذاران و خیرین استفاده کنیم تا در چند سال آینده نیازی هم به بودجه دولتی نداشته باشیم.
ما اگر زمانی که برای دریافت بودجه صرف می‌کنیم صرف کارهای تحقیقاتی خودمان کنیم، مفیدتر است؛ شاید این مسأله از نظر برخی آرمانی باشد اما به نظر من وقتی در یک شرکت کوچک سه چهار محقق می‌توانند به جایی برسند که کارخانه ۵۰۰ نفره را اداره کنند مگر می‌شود جهاد نتواند، من از موضع قدرت می‌گویم که جهاد باید خودش خودکفا باشد و حتی به دولت کمک کند.
من روزهای آخر اسفند تا نیمه شب در سازمان برنامه و بودجه بودم، سطح جهاد دانشگاهی بسیار بالاتر از این مسائل است.
* همکاری نخبگان کشور با جهاد دانشگاهی در حوزه تجاری‌سازی
فارس: شما فرمودید که باید از استعداد نخبگان و سرمایه و ایده سرمایه‌گذاران بهره ببریم، آیا تاکنون چنین مسأله‌ای انجام شده است؟ آیا از نخبگان برای فعالیت در جهاد دعوت شده است؟
مسلمی‌نائینی: در ۶ ماه گذشته چند نفری در حال کمک کردن به ما هستند، نخبگان ما در سازمان بزرگی در کشور آلمان در حوزه تجاری سازی به ما کمک می‌کنند.
با توجه به استقبال از پژوهش‌ها و امور درمانی پژوهشگاه رویان از سوی گردشگران سلامت، ما برای گردشگران هم برنامه داریم و برنامه «مرز پر گوهر» را در این راستا برگزار کردیم.
فارس: درباره فعالیت‌های پژوهشگاه رویان هم توضیح بفرمایید.
مسلمی‌نائینی: در حال حاضر بسیاری از ایرانیان که ۳۰ سال است در اروپا زندگی می‌کنند برای درمان ناباروری به ایران می‌آیند.
فعالیت‌های پژوهشگاه رویان بسیار گسترده است و هر کدام از این فعالیت‌ها ساعت‌ها جای توضیح دارد، محققان و پژوهشگران نخبه در مرکز دیابت این پژوهشگاه، مرکز درمان ناباروری، مرکز تشخیص سرطان و غیره بسیار فعال هستند، این پژوهشگاه با محققان داخلی و خارجی در ارتباط است و هر روز به پیشرفت جدیدی دست می‌یابند و کار جدیدی ارائه می‌دهند.
من فکر می‌کنم تمام پژوهشگاه‌ها و مراکز ما باید به همین صورت عمل کنند، ما باید با پژوهشگران، دستگاه‌ها و با همه افراد مرتبط ارتباط خوبی برقرار کنیم تا بتوانیم موفق باشیم.
* مناظرات دانشجویی جهاد دانشگاهی می‌تواند در حوزه کار فرهنگی الگو باشد
فارس: جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ هم مأموریت‌ها و مسؤولیت‌هایی دارد، با توجه به شرایط فرهنگی کشور که نیاز به کار زیادتر و منسجم‌تری دارد، می‌خواهیم بدانیم که جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی در این حوزه چه برنامه‌هایی دارد؟
مسلمی‌نائینی: جهاد دانشگاهی شاید مدتی در این بخش کمتر فعال بوده است، ما در این 6 ماهی که به جهاد آمده‌ایم واقعا در این حوزه کار خواستیم، ما باید این بخش را هم به اعضای جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌ علم و فرهنگ بسپریم.
اگر ما بتوانیم دانشگاه علم و فرهنگ را به عنوان الگو در این زمینه نشان دهیم بسیار مهم است.
برای این حوزه باید فکر کنیم و کارهای نو ارائه کنیم، البته مناظرات دانشجویی در جهاد به شکل بسیار خوب و همانگونه که مقام معظم رهبری خواسته‌اند برگزار می‌شود.
رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند مناظرات دانشجویی برگزار شود، صحبت مقام معظم رهبری درباره آزاداندیشی این است که چرا دانشجویان در همین دانشگاه‌های کشور مناظرات را به راه نمی‌اندازند؟ من مطمئنم اگر این کار انجام شود حق نمایان می‌شود.
باید کارهای ما در حوزه فرهنگی عالمانه باشد، باید از خودمان شروع کنیم، اگر قرار است طرح‌های ما در هر حوزه‌ای برکت داشته باشد باید پیوست فرهنگی به کارهایمان بدهیم 
من با آقایان مسؤول صحبت کرده‌ام نظرشان این است که اگر مناظرات انجام شود ممکن است شبهه ایجاد شود، ما سال ۶۸ به قبل که دانشجو یا دانش آموز دبیرستان بودیم حتما باید مطالعه می‌کردیم چرا که افراد مخالف ما از ما سوال می‌کردند و می‌گفتند شما که دم از ولایت می‌زنید چند کلمه در این باره صحبت کنید، ما مجبور بودیم مطالعه کنیم تا بتوانیم بحث کنیم، پس از بحث دوباره برایمان سؤال ایجاد می‌شد و باید دوباره مطالعه می‌کردیم.
این کار را جهاد دانشگاهی با برگزاری مناظرات دانشجویی انجام می‌دهد اما باید این طرح را وسیع‌تر کنیم،
من این مناظرات را دیدم و لذت بردم، یقینا تمام افراد حاضر در این مناظرات مطالعه می‌کنند و راجع به موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره گفت‌وگو و مناظره می‌کنند.
برگزاری این مناظرات خواست مقام معظم رهبری است و خواهشم از رسانه‌ها این است که بر روی این مناظرات کار کنند، اگر این مناظرات برگزار شود تبیین در حوزه حجاب هم صورت می‌گیرد، اگر مسائل برای جوانان تبیین شود یقینا وضعیت فرهنگی کشور رو به بهبود می‌رود.
برخی حتی نمی‌دانند که چرا ما نباید غرب‌زده باشیم؟ ما باید مطالعات غرب‌زدگی را برای این‌ جوانان تبیین کنیم تا روی واقعی دولت‌های غربی و آمریکا را به جوانان نشان دهیم تا بدانند این‌ها چطور هزاران نفر را مثلا در سوریه می‌کشند و گروهک‌های حیوانات مثل داعش را تأسیس می‌کنند.
در حال حاضر هیچ تبیینی برای جوانان نیست و نمی‌توان انتظار داشت که مسائل را بدانند.
فارس: الان برای انجام این کارهای فرهنگی دیر نیست؟
مسلمی‌نائینی: خیر، هر زمان که کار فرهنگی صورت بگیرد مفید است.
ما در جهاد یک دوره مطالعات آمریکا هم برگزار کردیم که ۷۰ نفر به صورت مجازی بحث و گفت‌وگو می‌کنند و وجهه واقعی حکمرانی غربی را نشان می‌دهند.
پروژه‌های ما باید پیوست فرهنگی داشته باشد، اگر ما زمانی می‌توانستیم سی و سه پل بسازیم به این دلیل بوده که علم و ایمان در کنار هم بوده است، کار دانش بنیان به میدان امام اصفهان می‌گویند که مسجد، مدرسه، بازار و هتل و غیره به زیبایی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و گردشگران خارجی از دیدن این میدان لذت می‌برند.
موفقیت‌های پژوهشگاه رویان هم در گرو همراهی علم و ایمان است.
البته یکی از وظایف رسانه هم این است که بزرگان کشور را به مردم جامعه بشناسانند، مردم باید بدانند که مرحوم کاظمی آشتیانی که بوده است، من او را ندیدم و فقط کتاب زندگی وی را خوانده‌ام، او ارتباط بسیار خوبی با همکارانش داشته است به طوریکه مقام معظم رهبری فرمودند که از تلاش و فعالیت این مرحوم لذت می‌برند.
فارس: کلام پایانی؟
مسلمی‌نائینی: امیدواریم با دعای مردم و مقام معظم رهبری بتوانیم کارها و پروژه‌های جهاد را پیش ببریم و رهبر معظم انقلاب را مشعوف و خوشحال کنیم.
به گزارش فارس، بخش اول گفت‌وگوی خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی از اینجا قابل مشاهده است.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7