کد خبر: 4994| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۲:۳۳:۰ | تعداد بازدید: ۶۰۶۰

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به واگذاری تولید ۳۱ فناوری ملی به این نهاد و تامین سرمایه از صندوق توسعه ملی از تشکیل تیم‌های تحقیقاتی برای اجرای این ۳۱ پروژه خبر داد و با تاکید بر لزوم مبارزه با واردات غیرضروری گفت: باید برخورد جدی‌تری با فساد صورت گیرد چرا که هزینه فساد در کشور کم است.
دکتر حمید رضا طیبی صبح امروز (دوشنبه، ۱۴ مرداد) در نشست خبری سی و نهمین سالگرد جهاد دانشگاهی ضمن تبریک فرارسیدن این ایام به علاقمندان به پیشرفت و توسعه دانش بنیان از اهداف مهم این نهاد انجام فعالیت‌های شاخص فرهنگی، علمی و فناورانه و توسعه آموزش‌های مهارتی به منظور رفع نیاز فناورانه افزایش میل به خود اتکایی و ایجاد غرور ملی نام برد و گفت: اساس کار تا به حال این بوده که نیازها را خودمان تشخیص دهیم و به دنبال برنامه ریزی برای تامین نیاز باشیم در حالی که تجربه ما نشان می‌دهد اثبات قابلیت‌ها برای انجام کارهای بزرگ بین سه تا ۱۰ سال طول می‌کشد، بنابراین باید مدل واگذاری ماموریت همراه با تامین مالی را در دستور کار قرار دهیم.
وی سپس به تشریح فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری از ۱۶ مرداد ۹۷  تا به امروز پرداخت و یادآور شد: در آذر ماه سال گذشته  ۱۰ طرح فناورانه با حضور معاون اول رئیس جمهور و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور رونمایی شد که این طرح‌ها با موفقیت به پایان رسیده است.
رئیس جهاد دانشگاهی ذیل دیگر طرح‌های موفق این نهاد طی سال گذشته توضیح داد: یکی از این طرح‌ها  بازیابی فلزات گرانبها از وسایل الکتریکی و الکترونیکی مستعمل بوده است با پیشرفت تکنولوژی و توسعه استفاده از حجم زیادی از قطعات الکترونیکی که فلزات گرانبهای همچون طلا، نیکل و روی در خود دارند استخراج این فلزات ضروری به نظر می‌رسد. این در حالی است که زباله‌های الکترونیکی را به قیمت ارزان به خارج از کشور می‌فروشیم. اما در حال حاضر می‌توانیم در داخل کشور فلزات گرانبها را استخراج کنیم.
از داروی سوء هاضمه تا نشان گذاری بافت‌های سرطانی
دکتر طیبی  همچنین به طراحی و ساخت ابزارهای نمونه گیری از بافت‌ها و نشان گذاری در بافت‌های سرطانی اشاره کرد که مصرف زیادی در پزشکی دارد و در حال حاضر مورد تایید قرار گرفته و در مراسم سالگرد جهاد دانشگاهی رونمایی خواهد شد.
وی افزود: داروی گیاهی درمان سوءهاضمه را تولید کردیم که این دارو نیز مجوز تولید گرفته و در مراسم سالگرد رونمایی خواهد شد.
رئیس جهاد دانشگاهی سپس به دو پروژه جهاد دانشگاهی در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی اشاره کرد و تصریح کرد: پیمایش ملی خانواده که با موفقیت به انجام رسیده سنجش و اطلاع دقیق از خانواده‌های ایرانی هدف قرار داده و آماری همچون ازدواج، طلاق، فرزند آوری ، ساختار قدرت در خانواده، اختلاف بین زوجین و شیوه‌های حل اختلاف را ارائه خواهد داد و یک بنیاد معتبر ملی برای رصد تغییرات در این حوزه و برنامه ریزی برای اصلاح بنیان خانواده به حساب می‌آید.
طیبی سپس به پیمایش ملی گردشگری در ایران اشاره و اظهار کرد: این طرح نیز شناخت نگرش و رفتار گردشگران را هدف قرار داده و در تنظیم سند توسعه گردشگری، فراهم سازی اطلاعات پایه برای توسعه ملی و منطقه‌ای گردشگری و ایجاد زیر ساخت‌های لازم در این حوزه را مد نظر دارد.
رونمایی از دکل دوم نفتی
وی سپس به یک طرح دیگر در جهاد دانشگاهی در حوزه صنعت نفت اشاره کرد و گفت: طی روزهای آینده دکل دوم جهاد دانشگاهی با حضور وزیر نفت رونمایی می‌شود این در حالی است که تحویل این دکل به دلیل برخی مشکلات به طول انجامیده است.
رئیس جهاد دانشگاهی سپس از افتتاح مرکز تحقیقات بین رشته‌ای دیابت، چاقی و متابولیسم متعلق به پژوهشگاه رویان در تهران و نیز افتتاح پایگاه تحقیقاتی و پیشگیری و درمان بیماران سرطانی با استفاده از تکنیک‌های جدید بیومارکرها و سلول‌های کشنده ذاتی در مازندران خبر داد.
دکتر طیبی سپس به ارائه آمار طرح‌های پژوهشی در حال اجرای جهاد دانشگاهی پرداخت و تصریح کرد: طی یک سال گذشته حدود ۵۴۵ طرح پژوهشی و فناورانه منعقد شده که تامین مالی ۲۵۰ طرح بر عهده واحدهای داخلی جهاد و ۴۰ طرح در دفتر مرکزی جهاد بوده این در حالی است که ۲۵۵ طرح نیز به صورت کارفرمایی عقد قرارداد و تامین مالی شده است.
رئیس جهاد دانشگاهی اضافه  کرد: همچنین ۱۱۰۸ پروژه فناورانه جهاد دانشگاهی در  حال اجرا است  که از این تعداد ۴۳۲ طرح به صورت داخلی و ۵۰۸ طرح به صورت کارفرمایی تامین مالی شده و ارزش ریالی طرح‌های کارفرمایی ۱۱۰۰ میلیارد تومان است.
وی با بیان این که این ارزش متناسب با توانمندی‌های جهاد دانشگاهی نیست تاکید کرد: این تامین مالی باید به چند ده برابر برسد.
رشد ۴۷ درصدی امتیازهای پژوهشی
دکتر طیبی یادآور شد: نرخ رشد امتیازهای پژوهشی جهاد دانشگاهی با تلاش مجلس و دولت ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و ۱۳.۲ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۲۵.۲ میلیارد تومان در سال ۹۸ رسیده است.
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به آمار ارائه ۶۳ مقاله خارجی طی سال گذشته از رشد ۱۲ درصدی در این حوزه خبر داد و افزود : همچنین ۷۵۱ مقاله داخلی نگارش شده و آمار مقالات داخی را ۲۶ درصد افزایش داده است این در حالی است که ارائه مقاله در کنفرانس‌های خارجی با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده و تعداد این مقالات ۴۵۲ بوده است. از این میان حدود ۱۳ الی ۱۴ مقاله بسیار خوب با ضریب تاثیر ۱۵ تا ۱۳.۷۵ درصد تولید شده که عمدتا در حوزه پزشکی بوده است.
وی با اشاره به این که حاصل فعالیت‌های شاخص پژوهشی جهاد دانشگاهی پیگیری و واگذاری ماموریت‌های مهم فناورانه به جهاد بوده است گفت: تلاش کردیم نظام به ما ماموریت بدهد و در سال ۹۲ ماموریت اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور را در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح کردیم که در این زمینه ۷ ماموریت در سال ۹۴ به ما ابلاغ و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد.
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: آبان ماه سال گذشته توفیق دیدار با مقام معظم رهبری را داشتیم که دستاوردهای فناورانه ما مورد تایید و تشویق ایشان قرار گرفت حاصل رونمایی از ۱۰ طرح فناورانه با حضور دکتر جهانگیری توفیق دیدار با وزرا برای واگذاری ماموریت‌ها به جهاد دانشگاهی را فراهم کرد که در همین زمینه با نهادهای بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام قرارداد خوبی برای اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین منعقد کردیم که از سوی پژوهشگاه رویان  و ابن سینا انجام شده و مورد استقبال بخش خصوصی نیز قرار گرفته است.
افتتاح کارخانه نمک‌زدایی از نفت
وی همچنین به افتتاح کارخانه بزرگ نمک زدایی نفت با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه اشاره کرد و خاطر نشان کرد: این طرح را با پایلوت ۲۵ بشکه اجرا کردیم و هم زمان با تحویل دکل دوم جهاد دانشگاهی افتتاح خواهد شد.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این که در صورت افت فشار گاز نفت به صورت طبیعی به زمین نمی‌آیند به فناوری طراحی و ساخت پمپ‌های درون چاهی نفت اشاره کرد و گفت: این پمپ‌ها در عمق چند هزار متری زمین قرار داده شده که در این حوزه تجربه کار در موتورهای الکتریکی را داشتیم و توانسیتم این فناوری های‌تک را اجرایی کنیم.  
وی ضمن اشاره به تکنولوژی تولید تور پرورش ماهی در قفس گفت: تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی به صورت سالانه را در دستور کار داریم و نهادهای بنیاد مستضعفان ، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد شهید قرار است که از ما تورها را خریداری کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی سپس به کسب دانش ساخت موتورهای دور متغیر اشاره و اظهار کرد: این فناوری نیز کاربرد زیادی در صنایع داشته و در حال حاضر برای صنعت نفت نمونه ساختیم و تعداد زیادی قرارداد در این حوزه منعقد شده است.
ساخت مشترک ۶۳۰ واگن با چین
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه مهمی که به جهاد دانشگاهی محول شده را طراحی و ساخت سیستم رانش واگن‌های مترو و ساخت یک رام قطار ملی هفت واگنه مترو دانست و گفت: در این حوزه چند هزار واگن احتیاج داریم این در حالی است که دانش سیستم رانش را با همکاری معاونت علمی و فناروی به دست آوردیم و در حال حاضر قرارداد ساخت یک رام قطار ملی متروی هفت واگنه را با معاونت علمی و فناوری و مترو تهران منعقد کردیم.
وی سپس به قرارداد ساخت مشترک ۶۳۰ دستگاه واگن با کشور چین به صورت مشترک اشاره کرد.
لزوم توجه به کشاورزی هوشمند
رئیس جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: با وجود مشکلاتی که در حوزه آب و زمین‌های مرغوب وجود دارد بایستی به گلخانه‌ها برویم. در همین زمینه کسب دانش فنی و تجهیزات هوشمند سازی گلخانه‌ها را در دستور کار داریم که قرارداد آن در این هفته منعقد خواهد شد ضمن آن که فناوری هوشمند سازی نیز از اهداف ما در این حوزه است.
دکتر طیبی با اشاره به وگذاری تولید ۳۱ فناوری ملی به جهاد دانشگاهی افزود: تامین مالی این ۳۱ طرح از محل صندوق توسعه ملی است که منتظر تحویل قسط اول از بانک مرکزی هستیم ضمن این که قرار است ضمن توافقی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آنها نیز همان مبلغ را از محل صندوق توسعه ملی در حساب مشترک آن سرمایه گذاری کنند تا سرعت اجرای پروژه‌ها افزایش پیدا کند. در این حوزه از حمایت رهبر و دولت از طریق سازمان  مدیریت و برنامه ریزی برخودار بودیم و به این ترتیب تیم‌های تحقیقاتی برای هر ۳۱ پروژه تشکیل شده است.
لزوم افزایش هزینه‌های فساد
رئیس جهاد دانشگاهی سپس به ارائه چند توصیه در حوزه پژوهش پرداخت و گفت: بایستی اعتماد به توان داخل و جهاد دانشگاهی برای انجام کارهای بزرگ فناورانه افزایش پیدا کند و ماموریت به ما واگذار شود چرا که توان اجرای آن فراهم است البته این واگذاری ماموریت باید در زمان مناسب باشد که در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.
وی ادامه داد: باید در کارهای بزرگ کل زنجیره فناوری را به مجموعه‌های توانمند واگذار کنند و این مجموعه‌ها موظف باشند که از تمام توان کشور استفاده کنند اما در نهایت پاسخگو یک سازمان است. جهاد دانشگاهی در گذشته اعلام آمادگی کرده و در حال حاضر مسئولیت تولید فناوری درچند حوزه بزرگ را برعهده گرفته و در صورت لزوم انتقال تکنولوژی ضمن تولید در داخل را انجام خواهد داد.
رئیس جهاد دانشگاهی در همین زمینه تأکید کرد: برخورد با فساد بایستی جدی‌تر صورت گیرد چرا که هزینه فساد در کشور کم است اما باید به گونه‌ای باشد که به کسی جرأت انجام فساد دست ندهد. به خصوص فساد زمانی اتفاق می‌افتد که توان داخل در کشور هست اما برخی بخواهند واردات غیرضروری انجام دهند.
از توانایی تولید بدون کارخانه تا ایجاد برند ایرانی در خانه
دکتر طیبی سپس به حوزه اشتغال و کارآفرینی پرداخت و توضیح داد: طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در ۹ استان به صورت پایلوت و با موفقیت انجام شده که در این حوزه افراد علاقه‌مند و زمینه علاقه‌مندی را شناسایی کردیم. نکته مهم وصل این‌ها به بازار است. در این حوزه تولید بدون کارخانه شکل گرفته است و توان تولید برند در خانه شکل گرفته و تأمین حقوق تولید کننده از اهمیت زیادی برخوردار است. این طرح مورد استقبال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز قرار گرفت و قرار است تا همزمان با سالگرد جهاد دانشگاهی قرارداد اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان منعقد شود.
وی افزود: همچنین توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ۲۳ استان و با مشارکت ۶۰۰۰ زن انجام شده که در این زمینه نیز قراردادی سه جانبه بین معاونت امور زنان و خانواده، ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی منعقد شده و در حال اجراست.
آموزش ۱۶ هزار سرباز ماهر
رئیس جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به طرح سرباز ماهر و آموزش ۱۶ هزار سرباز با همکاری وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: ۱۳ رویداد استارت‌آپی در سراسر کشور اجرا شده که اقدامی در حوزه اشغال و کارآفرینی به حساب می‌آید.
دکتر طیبی ضمن اشاره به حوزه آموزش گفت: کارهای معمول به روال سابق انجام می‌شود در حالی که به سمت آموزش‌های مهارت‌محور حرکت کرده‌ایم و سعی داریم ارتباط موثر بین آموزش عالی با حوزه‌های پژوهشی را محقق کنیم. در همین زمینه مرکز آموزش‌های تخصصی پژوهشگاه رویان به منظور انتقال تجربیات در آموزش‌های فناورانه در قالب دوره‌های سه تا شش ماهه فعالیت خواهد کرد.
تحریم‌ها که حل شود دوباره خرید خارجی را از سر می‌گیرند
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران گفت: بعد از ۳۹ سال استانداردهای حرفه‌ای را به دست آورده‌ایم که در محیط‌های واقعی تست می‌شوند و بایستی عرق ملی استفاده از محصولات داخلی به وجود آید ضمن آنکه چنانچه تحریم‌ها حل شود خریدهای خارجی را نیز از سر خواهیم گرفت.
رئیس جهاد دانشگاهی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که در صورت واگذاری فناوری‌های جدید چه تعداد شغل ایجاد خواهد شد، گفت: اگر دولت به ما کمک کند و فناوری‌های جدید به جهاد دانشگاهی واگذار شود می‌توانیم سه مجموعه بزرگ یا سه برند در حوزه‌های برق، الکترومکانیک و شیمیایی و دارویی داشته باشیم که در این حوزه‌ها ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل مشغول به کار خواهند شد ضمن آنکه نزدیک به سه تا چهار برابر این تعداد نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.
دکتر طیبی در پایان صحبت‌های خود ضمن قدردانی از حمایت مقام معظم رهبری و دولت، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در واگذاری مأموریت‌ها تأکید کرد: تحریم وزیر خارجه ایران را محکوم می‌کنیم. حمایت از تولید ملی باید در حالت غیرتحریم صورت گیرد در حالی که با مدیریت تحریم‌ها می‌توان از توان ملی در رفع آن‌ها استفاده کرد.
منبع: ایسنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7