کد خبر: 22725| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۶ تیر سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۰:۴۸:۰ | تعداد بازدید: ۴۰۲

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برگزاری جشنواره بین المللی فارابی نشان‌دهنده اهمیت دادن به صاحبان آثار برجسته؛ به‌ویژه نظریه‌پردازان و نوآوران برجسته در منظر نظام آموزش عالی ایران است.
جلسه شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی به ریاست عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و دبیر جشنواره و نماینده ویژه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
کلانتری ضمن تصویب نتایج مجموعه داوری ها و برخی مصوبات در جهت توسعه کمی و کیفی جشنواره، با قدردانی از دستاندرکاران برگزاری جشنواره به ویژه رؤسا و اعضای ۱۶ گروه علمی جشنواره ،بر اراده وزارت علوم در جهت حمایت از جشنواره بین‌المللی فارابی و برگزیدگان آن تاکید کرد.
وی افزود: اینکه در برخی رشته‌های علمی اثر حائز اهمیت معرفی نشده است، از جهتی نشان دهنده دقت و بی طرفی در داوری‌هاست و از جهتی دیگر برای وضعیت رشته های مربوط نگران کننده است.
دبیر جشنواره بین المللی فارابی افزود: جشنواره فارابی می‌تواند از حمایت دستگاه‌ها و مسئولان بیشتر بهره برداری کند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی نیز در این جلسه در محل پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم بیان کرد: جشنواره بین‌المللی فارابی بی‌تردید مهمترین رویداد علمی دانشگاهی و حوزوی است که در هر سال در عالی ترین سطح برگزار می شود.
حجت‌الاسلام رضا غلامی افزود: کیفیت‌بخشی به علوم انسانی، ایجاد نشاط و سرزندگی در فضای علمی، کمک به ایجاد جو مثبت رقابتی و پاسداشت و تکریم اساتید و محققان نظریه پردازان و نوآوران از جمله کارکردهای جشنواره بین المللی فارابی است. هر ساله قریب به سه هزار اثر برای داوری در جشنواره ثبت نام می شود، بنابراین عملیات داوری این آثار یا فرآیند داوری این آثار با شاخص‌های دانشگاهی معتبر و با حضور شمار کثیری از داوران زبده، این امکان را به دبیرخانه دائمی جشنواره داده که هرساله ارزیابی مستند و روشمندی را از وضعیت کیفیت علوم انسانی در کشور ارائه و خلأها و ضعف ها را به مسئولان گوشزد کند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: سال گذشته وزیر علوم بر استفاده از ظرفیت جشنواره برای گسترش دیپلماسی علمی تاکید کرد. به نظر می‌رسد با تدابیری که آغاز شده و به تدریج در حال اقدام است به زودی بتوان روی جشنواره بین المللی فارابی به عنوان پل ارتباطی میان دانشمندان ایرانی و دانشمندان غیرایرانی حساب باز کرد.
مهدی عباس زاده دبیر کمیته علمی جشنواره بین‌المللی فارابی ضمن ارائه گزارش آماری از میزان و تنوع موضوعی آثار وارده به جشنواره، گزارش از نتایج داوری ها در ۱۶ گروه جشنواره را ارائه کرد و اعضای جلسه درباره این گزارش بحث و تبادل نظر کردند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7