کد خبر: 22420| تاریخ انتشار: جـمـعــه ، ۲۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۰:۳۷:۰ | تعداد بازدید: ۲۹۴

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نقشه مهندسی فرهنگی در ۱۲ استان کشور رونمایی شده و تدوین این سند در سایر استان ها نیز در دستور کار است.
محمدرضا باقری در کارگروه اجتماعی و فرهنگی خراسان شمالی اظهار کرد: نقشه مهندسی فرهنگی، سندی ملی برای حوزه های فرهنگی کشور با رویکردی اسلامی و ایرانی است.
وی افزود: در این نقشه هر استان براساس نیازهای خود موضوعات فرهنگی را احصا و در قالب این سند به تصویب می‌رسانند.
نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در برش‌های استانی این سند فقط بحث برنامه های هنری مطرح نیست و موضوعات فرهنگ مختلفی وجود دارد که باید با بهره گیری از ظرفیت های مردمی اجرا و یا نظارت شود.
باقری با اشاره آغاز تدوین نقشه مهندسی فرهنگی در خراسان شمالی، گفت: برخی افراد اشکالات حوزه فرهنگی را مرتبط با نبود بودجه و اعتبار می دانند این در حالی است که هدف از برش استانی این نقشه، ایجاد همگرایی بین دستگاه های فرهنگی و اجتماعی استان ها است.

تاکید بر تکمیل نقشه مهندسی فرهنگی خراسان شمالی
استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: تدوین نقشه مهندسی فرهنگی خراسان شمالی با هدف رفع مسایل فرهنگی و اجتماعی از هفته گذشته آغاز شده است که با توجه به ضرورت این امر تدوین آن سرعت خواهد گرفت.
محمدرضا حسین نژاد افزود: این نقشه راهنمایی برای حل مسایل فرهنگی و اجتماعی خراسان شمالی است و با هم افزایی سایر دستگاه های اجرایی و بهره گیری از ظرفیت های مردمی تدوین می شود.
وی ادامه داد: حوزه فرهنگ همواره اهمیت خود را در جامعه نشان داده است بنابراین تدوین این سند می تواند نقش موثری در کاهش مشکلات فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.
خراسان شمالی با هشت شهرستان دارای یک میلیون نفر جمعیت است که ۴۴ درصد از آن در روستاها سکونت دارند.
به گزارش ایرنا، سند مهندسی فرهنگی کشور در سال ۹۱ به تصویب رسید و در سال ۹۳ با اضافه شدن یک بخش به آن بار دیگر تصویب شد و توسط دو رئیس جمهور ابلاغ شد، این سند دارای ۱۳ راهبرد کلان و ۱۰۳ راهبرد ملی و ۳۰۴ برنامه بوده و برای تدوین آن از ظرفیت‌های نخبگان و صاحب‌نظران کشور به بهترین شکل بهره برده شده است.
ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به استناد بندهای الف و ج بخش دوم فصل هفتم نقشه مهندسی فرهنگی کشور (مصوب جلسه ۸۴۷ مورخ ۱۳۹۳/۳/۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی) و به منظور اجرایی شدن نقشه در استان ها، آیین نامه برش استانی نقشه را تصویب کرد.
برش استانی نقشه، امتداد نقشه و اسناد مصوب آن در استان است که در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند چشم انداز، اسناد و سیاست های فرادستی و برنامه آمایش استان قرار دارد و تمام یا بخشی از برنامه عملیاتی آن دسته از برنامه ‎ های توسعه ای است که پس از تصویب این آیین نامه تهیه می شوند.
مسئولیت اجرای برش استانی نقشه بر عهده دستگاه های اجرایی مرتبط با استفاده حداکثری از ظرفیت گروه های فعال مردمی است.
شورای برنامه ریزی برش استانی نقشه را برای اجرا و مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به دستگاه های اجرایی ذیربط ابلاغ می کند.
دستگاه های اجرایی ذیربط موظفند بر اساس اقدامات استانی و فهرست برنامه و فعالیت ها، نسبت به مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اقدام کنند.

منبع:ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7