کد خبر: 22137| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۴ اسفند سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۵:۲۸:۰ | تعداد بازدید: ۴۲۱

نشست شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه بار دیگر با حضور اعضاء تشکیل شد تا موضوع تدوین برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور و راهکارهای آن در این نشست بررسی شود.
موضوع تدوین نقشه سند مهندسی فرهنگی کشور برای اولین بار حدود ۲۰ سال پیش توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و سرانجام پس از تاکیدات ایشان این سند در سال ۱۳۹۱ به تصویب رسید که البته سال ۱۳۹۳  هم بخش هایی به آن اضافه و پس از تصویب، ابلاغ شد.
این سند ۱۳ راهبرد کلان، ۱۰۳ راهبرد ملی و ۳۰۴ برنامه دارد و موضوعات مختلف حوزه فرهنگ کشور را مورد توجه قرار داده است.
تدوین برش استانی این سند هم از چندسال پیش مطرح شد، اما تا سال ۱۴۰۰ اجرایی نشد و از این سال در گام اول ۱۲ استان برش‌های استانی این سند را  تدوین کردند. 
و حالا پس از گذشت حدود یک دهه از ابلاغ نقشه مهندسی فرهنگی کشور، قرار است برش استانی آن در کرمانشاه هم تهیه شود. موضوعی که در نشست  امروز(۱۴ اسفند)شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه مطرح شد.
علی صفدری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در این نشست با اشاره به ابلاغ دستور العمل تدوین برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور به استانها، اظهارکرد: ما نیز این دستورالعمل را طی هفته های گذشته به دستگاه های عضو شورا ابلاغ کردیم تا طرح ها، پیشنهادات و راهکارهای خود را به دبیرخانه شورای استان ارسال کنند.
وی با بیان اینکه در برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور باید پنج اولویت اصلی فرهنگی استان مشخص شود، اعلام کرد: از خرداد امسال در نشست شورای فرهنگ عمومی استان، پنج اولویت اصلی فرهنگی استان را که اعضا مشخص کرده بودند، مورد بررسی قرار دادیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: امید و نشاط، خانواده، اخلاق و معنویت، زیست عفیفانه و عفاف و حجاب و فضای مجازی پنج اولویت اصلی فرهنگی استان هستند که سابقا آنها را مشخص کرده‌ایم و تاکنون تعدادی از آنها هم در نشست‌های شورای فرهنگ عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.
وی تاکید کرد: اکنون هم برای برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی باید پنج اولویت فرهنگی را مشخص کنیم که باید دستگاه های عضو شورا اعلام کنند که آیا همان پنج موضوع قبلی را به عنوان اولویت برای تدوین نقشه مهندسی در نظر بگیریم و یا اولویت‌های دیگری مطرح شود.
به گفته این مسئول، در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور باید اصولی که در بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز و آمایش سرزمینی آمده نیز مورد توجه قرار گیرد و در شورای برنامه ریزی استان این سند استانی به تائید رسیده و تدوین شود.



در ادامه این نشست محمد رضا باقری نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با ارائه توضیحاتی در خصوص تدوین نقشه مهندسی فرهنگی کشور گفت: مقام معظم رهبری از حدود دو دهه پیش روی تهیه نقشه مهندسی فرهنگی در کشور تاکید داشتند و سرانجام در سال ۱۳۹۳ چنین سندی به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه در بخش هایی از این سند آمده که استانها هم باید در اجرای این سند مشارکت داشته باشند، افزود: این سندحدود ۳۰۴ اقدام ملی دارد که ۷۵ مورد از آنها کلان و در سطح ملی است، لذا استانها می توانند از حدود ۲۳۰ برنامه دیگر آن باتوجه به مسائل خاص استان خود برای تدوین برش استانی این سند استفاده کنند و طرح ها وبرنامه ایی را در این رابطه به اجرا در بیاورند.
نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در دولت قبل ابلاغ تدوین برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور حدود شش سال به وقفه افتاد و سرانجام در سال ۱۳۹۹ آئین نامه تدوین برش استانی آن به تصویب رسید و ابلاغ شد.
باقری یادآورشد: از فرودین سال ۱۴۰۰ در فاز اول به ۱۲ استان کشور ابلاغ شد که برش استانی این سند را تهیه کنند که همه آنها این کار را انجام داده‌اند و اکنون در فاز دوم به ۱۹ استان دیگر کشور ابلاغ شده تا برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور را تهیه کنند.
باقری با بیان اینکه خوشبختانه در کرمانشاه قسمت مهمی از کار یعنی احصاء اولویت‌های فرهنگی از قبل انجام شده، گفت: البته می‌توان روی بحث انتخاب اولویت‌ها باز هم همفکری کرد.
وی در ادامه از تلاش برای اختصاص بودجه به این سند هم خبر داد و گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ ردیف بودجه خاصی برای سند مهندسی فرهنگی کشور دیده شده است، البته در بودجه سال ۱۴۰۱ هم برای ۱۲ استان اول بودجه‌ای در نظر گرفته شده بود.
وی در ادامه خواستار همت و انگیزه بالای دستگاه های اجرایی استان برای اجرای این سند شد و گفت: مدیریت استان باید پیگیر تدوین و اجرایی شدن این سند باشد و از ظرفیت بخش مردمی فعال در حوزه فرهنگ نیز به عنوان پیشنهاد دهنده، اجرا کننده و نظارت کننده می توان استفاده کرد.


در ادامه این نشست، علی آقابابا معاون مطالعات و امور استانهای شورای فرهنگ عمومی کشور هم با تاکید براینکه نقشه مهندسی فرهنگی تلاش می کند تا یک نظم و انسجام را به فعالیت‌های فرهنگی کشور بدهد، اظهار کرد: متاسفانه در کشور حجم زیادی از سندهای مختلف به تصویب رسیده که روی هم انباشته شده، اما در بخش عمل با مشکل مواجه شده‌اند، درحالی که در نقشه مهندسی فرهنگی کشور روی عملگرایی تاکید شده است.
معاون مطالعات و امور استانهای شورای فرهنگ عمومی کشور  اعلام کرد: اگر این سند می‌خواهد در استانها موفق باشد، باید گروه های فرهنگی و نهادهای فعال در این حوزه که در بخش غیر دولتی هستند را نیز پای کار آورد.


سخنران پایانی این مراسم که در خصوص اهمیت تدوین برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور صحبت کرد، آیت الله محمود محمدی عراقی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری بود که اظهار کرد: این سند فرصت خوبی است که مطالبات و پیشنهاداتی که در حوزه فرهنگی در استان وجود دارد، در قالب یک سند تدوین شود.
آیت الله محمدی عراقی به فرصت سه ماهه استان برای تدوین برش استانی این سند هم اشاره ای کرد و گفت: باتوجه به اینکه فرصت کمی در استان وجود دارد که این سند را تدوین کنیم، بنابراین باید زودتر دست بکار شد.
وی به وقایع  اخیر مرتبط با عفاف و حجاب در کشور هم اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایلی که باعث شد این اتفاقات رخ دهد، متوجه دستگاه‌های فرهنگی است که حدود ۲۶ دستگاه هستند و در خصوص این مسئله به وظایف خود عمل نکردند.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان در ادامه با بیان اینکه کرمانشاه دارای پیشینه تمدنی و فرهنگی بسیار قوی است که باید آن را در این سند لحاظ کرد، افزود: باید از همه نقاط قوت استان برای تدوین برش استانی این سند استفاده شود.
وی در پایان خواستار مشارکت و حضور فعال نخبگان فرهنگی و همه نهادهای فرهنگی استان در تدوین برش استانی سند فرهنگی کشور شد

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7