معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از ایجاد شبکهای به عنوان راویان دانشآموزی پیشرفت و معرفی دانشآموزان به مراکز دانشبنیان خبر داد.
اصغر باقرزاده، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش درباره سامانه ۱۵۷۰ اظهار داشت: سامانه ۱۵۷۰ یا خط فوریتهای مشاورهای در سراسر کشور از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب در 2 شیفت کاری فعال است و در این سامانه، تعدادی از مشاورین آموزش و پرورش پاسخگوی سوالات مشاورهای در زمینه مشاوره تربیتی - آموزشی و مسائل آسیبهای اجتماعی هستند. هرکسی میتواند با این سامانه تماس بگیرد و مبلغی هم به اندازه هزینه تماس تلفنی است و هزینه بالاتر از تماس تلفنی متوسط نیست.
وی ادامه داد: اگر سوالات فوریتی باشد، جوابها و پاسخهای کوتاه از طریق مشاورین دریافت میکنند و اگر نیاز به مشاوره داشته باشند، آنها را به مراکز مشاورهای آموزش وپرورش ارجاع میدهند تا به صورت حضوری در مراکز مشاوره بیایند و مشکل خود را در این مراکز حل کنند.
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ۲۷ هزار تماس موفق در سامانه ۱۵۷۰ کل کشور در سهماهه گذشته وجود داشته و از این تعداد ۱۹ هزار تماس خود دانشآموزان بوده که مسائلی از جمله مشکلات آموزشی، ارتباط با خانواده و دوستان و آسیبهای اجتماعی رخ داده، بوده است. همچنین تعداد ۴ هزار عدد از تماسها از طرف اولیا، اطرافیان و بستگان دانشآموزان بوده است.
باقرزاده درباره بخشنامه کیفیتبخشی فعالیتهای پرورشی در ۳۰ درصد مدارس عنوان کرد: کیفیتبخشی برنامههای فرهنگی و پرورشی در ۳۰ درصد مدارس به کمک مجموعههای بیرون از آموزش و پرورش است. ما وظیفه کیفیتبخشی فعالیتها را در همه مدارس داریم ولی حداقل در ۳۰ درصد مدارس با کمک مجموعه بیرونی انجام دهیم و در حال حاضر هم این اتفاق میافتد و با مجموعههای حوزه علمیه و در حوزه مشاوره با مراکز دانشگاهها و پژوهشی همکاری میکنیم و این دستورالعمل به ما میگوید که در ۳۰ درصد مدارس باید به طور کامل از مجموعه بیرونی استفاده شود، نظارت کامل از طرف معاونت معاونت پرورشی بر افرادی که مجوز لازم را دریافت و استانداردهای لازم را برای اجرای فعالیتهای مجموعه فرهنگی و پرورشی دارند، وجود دارد که این افراد وارد همکاری ما با مدیران و مربیان پرورشی در مدارس برای کیفیتبخشی به برنامههای پرورشی شوند.
وی درباره اردوهای پیشرفت خاطرنشان کرد: اردوهای پیشرفت به صورت منطقهای، استانی و ملی طراحی شده و از استانها مقاصد گردشگری اعم از مراکز علمی و پژوهشی، مراکز صنعتی و معدنی، مراکز پدافندی، پارکهای علم و فناوری و مراکز تاریخی و تمدنی را در منطقه و استان خود شناسایی کنند و در کشور هم ستاد آموزش وپرورش مقاصد گردشگری را شناسایی و احصا کرده است. با توجه به وضعیت اعتباری و امکانی مدارس برای بازدید به مقاصد گردشگری، پیشرفتگردی و به مراکز موجود در منطقه دعوت میشوند.
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: برگزیدگان آن گروه از دانشآموزانی که از مقاصد گردشگری بازدید کرده که یک واکنش صوتی، نوشتاری، تصویری و یک کنش تربیتی نسبت به این بازدید داشته باشند آنها به مراکز پیشرفتگردی و استانی دعوت شوند و بعد از آن به مقاصد گردشگری ملی دعوت شوند و نکته مهم این است که راوی انتخاب مسایل گردشگری متناسب با نیاز دانشآموزان باشد در مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستانی و نکته دوم انتخاب راوی پیشرفت مناسب برای بچهها که باید از بین مربیان توانمند و افرادی که پیش از الگوی راهیان پیشرفت خودشان موضوع را درک کرده باشند و قبلا در آن مقصد گردشگری رفته باشند و با زبان سطحی که دعوت به اردو شدند برای آنها توضیح دهند و نکته سوم این است که ما علاقهمند هستیم که بچهها مراکز علمی و پیشرفت کل کشور را دیدند از آنها شبکهای به عنوان راویان دانشآموزی پیشرفت ایجاد کنیم تا دانشآموزان به مراکز دانشبنیان معرفی و مراکز از این دانشآموزان حمایت میکنند و با شناسایی استعدادها و علاقهمندی دانشآموزان، آنها را برای همکاری جذب کنند.
منبع:پانا