وزیر آموزشوپرورش تاکید کرد رشتههای جدید فنی و حرفهای با دورنمای بازار کار تعریف شوند.
یوسف نوری در اولین جلسه ستاد هماهنگی و توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی با بیان اینکه همهساله رشتههایی حذف و رشتههای جدیدی وارد بازار کار میشوند، اظهار داشت: در حوزه آموزشهای فنی و حرفهای هم باید با این دورنما به تعریف رشتههای جدید بپردازیم.
وی گفت: طرحهای کلان آموزشهای فنی و حرفهای باید با حضور همه ذینفعان این آموزشها تشکیل شود و تصمیمگیری شود.
نوری تصریح کرد: باید استعدادهای دانشآموزان شناساییشده و بر این اساس وارد رشتههای مختلف در دوره متوسطه دوم شوند.
وی ادامه داد: برای انجام هر کاری باید مهارت داشت، اما تصور اینکه در هنرستان میتوانیم مهارت ایجاد کنیم تصور غلطی است؛ مهارتآموزی و مهارت ورزی باید از دوره کودکی آغاز شود و علاقه به یادگیری مهارت و ابزار در این دوره باید در کودکان شکلگرفته و ایجاد شود.
عضو کابینه دولت مردمی با بیان اینکه آموزشهای فنی و حرفهای باید سند چشمانداز داشته باشد، اظهار کرد: کودکان از دوره کودکی باید آموزش مهارت ببینند.
عضو کابینه دولت سیزدهم بابیان اینکه بازنگری در کتابهای درسی فنی و حرفهای برای اینکه کاربران بتوانند از آن راحتتر استفاده کنند، صورت گیرد، اظهار کرد: با گسترش محیطهای یادگیری دانشآموزان تمایل بیشتری به یادگیری خواهند داشت.
در ابتدای این نشست محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه بابیان اینکه ضرورت آموزشهای فنی حرفهای بر همه روشن است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع و تسریع آموزشهای فنی و حرفهای تشکیل ستادی برای هماهنگی و توسعه آموزشهای فنی و حرفهای در آموزشوپرورش ضروری بود.
وی اظهار کرد: در راستای تغییر حکمرانی، باید آموزشهای فنی و حرفهای بهسمت نیازهای بازار کار پیش رود و در همین راستا باید مشارکت دستاندرکاران آموزشهای فنی و حرفهای را ایجاد کنیم و در چند ماه گذشته به میزان ۲ درصد آموزش فنی و حرفهای را در کشور افزایش دادهایم.
معاون آموزش متوسطه در پایان تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری برای اولین بار سرانه ویژهای برای هنرستانها پرداخت شد.
منبع:خبرگزاری پانا