کد خبر: 20469| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۰ خرداد سال ۱۴۰۱ | ساعت ۸:۲۰:۰ | تعداد بازدید: ۵۲۲

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: علوم انسانی حکمی در دانشگاه آزاد اسلامی شکل می‌گیرد.
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در بازدید از غرفه خبرگزاری آنا در رویداد ملی عصر امید در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره دستاوردهای ارایه شده معاونت علوم انسانی و هنر در این رویداد اظهار کرد: بنا بر این بود که در رویداد ملی عصر امید فعالیت‌های کاربردی به نمایش گذاشته شود، بر این اساس مجلات و کتاب‌ها را به نمایش گذاشتیم ولی آثار هنری و معماری و همچنین آثاری که در حوزه علوم اجتماعی است و جنبه کاربردی دارد، مثلاً مباحثی که به تکنولوژی آموزشی، تکنولوژی تعلیم و تربیت و تکنولوژی‌های نرم‌افزاری منتهی می‌شود را در نمایشگاه به نمایش گذاشتیم تا مخاطب متوجه این نکته بشود که در بحث تکنولوژی فقط نباید به علوم مهندسی بنگریم.
وی افزود: البته قطعاً علوم پایه و علوم طبیعی به علوم مهندسی و علوم مهندسی به تکنولوژی و صنعت تبدیل می‌شوند ولی علوم انسانی هم دقیقاً این فرایند را دارد. یعنی اگر زیربنایی‌ترین بخش علوم انسانی را فلسفه و عرفان و الهیات بدانیم، از مباحث زیربنایی به یکسری مباحثی به نام علوم اجتماعی (Social Siences) می‌رسیم که از آن تکنولوژی‌های نرم تولید می‌شود، تکنولوژی بیمه، تأمین اجتماعی، حکمرانی تکنولوژی‌هایی هستند که زاییده این فرایند علوم انسانی و علوم اجتماعی است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در این رویداد نشان دادیم که می‌توان همچون علوم طبیعی و مهندسی، در حوزه علوم انسانی به تکنولوژی رسید و تکنولوژی‌های نرم و کاربردی را که در عرصه حکمرانی و تعلیم و تربیت و فضای مجازی و پدافند غیرعامل و ... می‌تواند مفید باشد را اینجا نشان دادیم.
خسروپناه به بیان اینکه باید اساتید یک جهش جدیدی پیدا کنند، ادامه داد: اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی در حوزه علوم انسانی و هنر باید کاربردی به دانش بنگرند تا علم نافع و علم حکیمانه ایجاد شود، ما تأکید داریم که علوم انسانی حِکمی و هنر حِکمی در دانشگاه‌ها شکل بگیرد.
وی درباره توجه به فناوری در علوم انسانی گفت: به‌هرحال تمام علوم مهندسی و علوم فناورانه‌ای که الان وجود دارد، همه مبتنی بر علوم انسانی هستند. در واقع نباید گمان کرد که موفقیت پهپاد، موفقیت هواپیماسازی و هلی‌کوپترسازی، موفقیت‌های حوزه‌های نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی بدون علوم انسانی بوده است. به هر حال حتماً باید یک حکمرانی دفاعی قوی باشد که ما در پهپاد و عرصه‌های نظامی و تکنولوژی قوی باشیم. حکمرانی دفاعی از کجا به دست می‌آید؟ از علوم انسانی به دست می‌آید! این امر در هر عرصه دیگری نیز وجود دارد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: همین نمایشگاهی که هم‌اکنون می‌بینید عرصه‌های مختلف فناوری در فناوری سخت به نمایش گذاشته شده، ‌این مرهون مدل حکمرانی در این حوزه است و حکمرانی هم دقیقاً در حوزه علوم انسانی است.
وی اضافه کرد: بنابراین ما اگر بخواهیم در حوزه‌های غیرعلوم انسانی رشد و بالندگی داشته باشیم حتماً باید از تعالی علوم انسانی شروع کنیم.
خسروپناه درباره بازنگری دروس اظهار کرد: اولین تحولی که ما در علوم انسانی انجام دادیم، تحول در سرفصل‌ها و دروس بود که ابتدا مصوبات وزارت علوم را اجرایی و عملی کردیم، بعد مصوبات شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اعمال شد و سپس ایده‌هایی که ما در حوزه دانشکده‌های موضوعی و رشته‌های زیرمجموعه دانشکده‌های موضوعی اجرایی شد تا رشته‌ها کارآمد، کاربردی و مبتنی بر علم نافع باشند.
معاون علوم انسانی درباره ایجاد رشته‌های جدید گفت: وقتی دانشکده‌های موضوعی شکل بگیرد، قطعاً باید رشته‌های میان‌رشته‌ای جدیدی را طراحی کنیم.

منبع:آنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7