کد خبر: 20215| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۲:۵۴:۰ | تعداد بازدید: ۸۷۳

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در تشریح دلایل برتری مسجد نسبت به سایر اماکن و فضاها برای جهاد تبیین گفت: سیاست مسجد یک سیاست الهی است که با رفت و آمد دولت‌ها تغییر نمی‌کند و از سوی دیگر به خاطر مردمی بودن به دنبال گزارش‌سازی برای مقامات بالادستی نیست، لذا در مسجد هر محل می‌توان وضعیت محل در گذشته و حال را برای مردم آن محله ارائه داد و چون در این جا مسائل کاملا جزئی‌نگرانه و با عدد و رقم بیان می‌شود بازخورد بیشتری پیدا می‌کند.
حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌ رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش مسجد به منزله یک پایگاه عبادی‌، اجتماعی و سیاسی در «جهاد تبیین» گفت: جهاد تبیین یک بحث بسیار مهمی است. امام خمینی(ره) در نامه‌ای به حجت‌الاسلام حمید روحانی بر مسئله ثبت و تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی تأکید می‌کنند تا نسل‌های آینده بعدها بداند انقلاب چه بود و چگونه به سرانجام رسید و با چه دشمنی‌هایی روبرو بود و در اینجا جهاد تبیین است که نقش کمک‌کننده دارد.
جهاد تبیین؛ پیوند گذشته، حال و آینده
وی افزود: قرآن کریم می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» (اى پيامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ كن؛ و اگر نكنى پيامش را نرسانده‌اى. و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد.)؛ به عبارتی اگر پیامبر(ص) این پیام و وحی الهی را به مردم نرساند گویی اصلاً کاری نکرده است. پیامبر(ص) ۲۳ سال در مقام هدایت مردم زحمت کشید اما خداوند می‌فرماید اگر اما علی(ع) را معرفی نکنی تا مسیر تو را استمرار ندهد انگار اتفاقی نیفتاده است.
ارزانی اظهار کرد:‌ کاری که جهاد تبیین می‌کند این است که متوجه شویم کجا بوده‌ایم، به کجا رسیده‌ایم و به کجا می‌خواهیم برویم؛ مسیری از گذشته، حال تا آینده.
مسجد، بهترین فضا برای جهاد تبیین 
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ابراز کرد: در این میان گاهی تبیین به صورت کلی و کلان است که از سوی رهبر معظم انقلاب، به عنوان عالی‌ترین شخص در نظام جمهوری اسلامی و امام جامعه، ارائه می‌شود اما ممکن است یک شهروند در یک روستا و شهر بگوید مباحثی مانند استقلال و آزادی کشور و دستاوردهای نظام چگونه با من ارتباط برقرار می‌کند. اینجا وظیفه آن محله است که مهم می‌شود و بهترین مکان در هر محله که بهترین فضا را دارد و با تغییر دولت‌ها و سیاست‌ها تغییر نمی‌کند و مردمی است، مسجد است.
ارزانی تصریح کرد: سیاست مسجد یک سیاست الهی است و از سوی دیگر به خاطر مردمی بودن به دنبال گزارش‌سازی برای مقامات بالادستی نیست. لذا در مسجد هر محل می‌توان وضعیت محل در گذشته و حال را برای مردم آن محله ارائه داد و چون در این جا مسائل کاملا جزئی‌نگرانه و با عدد و رقم بیان می‌شود بازخورد بیشتری پیدا می‌کند چون ملموس‌تر و عینی‌تر است.
وی تأکید کرد: همچنین الگوی جهاد تبیین در مسجد، مردم‌محور و مردم‌پسند است، برای رضایت خاطر فلان مدیر و مسئول نیست و لذا به این دلایل، مسجد بهترین نقطه و فضا برای جهاد تبیین است. 
جهاد تبیین در مسجد، نیازمند حضور همه سلایق و گرایش‌ها
حجت‌الاسلام ارزانی درباره نقش ائمه جماعات در جذب نخبگان هر محل و بخش، فارغ از سلایق و گرایش‌های سیاسی و اجتماعی، برای حضور در مسجد برای مشارکت در فرآیند جهاد تبیین گفت: اینجا باید از الگوی رفتاری رهبر معظم انقلاب پیروی کرد که نمونه اخیر آن همین جلسه با دانشجویان و مسئولان در ماه رمضان بود که برخی افراد که تصور نمی‌شد به آن جلسات دعوت شدند. الگوی رهبری این است که در جامعه اسلامی نمی‌توان افراد را حذف کرد، شاید گرایش و نگرش متفاوتی داشته باشند اما باید حضور داشته باشند.
وی اضافه کرد: من به واسطه مسئولیتی که دارم به مساجد زیادی رفتم و امام جماعت هم بودم و به واسطه این تجربه می‌گویم اگر می‌خواهیم مسجد نقطه مرکزی در محله و محور جهاد تبیین شود باید همه احاد آن محله با هر نوع فکر و سلیقه را جذب مسجد کرد. لذا فرع بر تبیین، حضور و مشارکت در مسجد است و این مشارکت و حضور نباید با موضع‌گیری باشد تا همه سرمایه‌ها و نخبگان وارد شوند و این نیازمند بالابردن سعه صدر است.
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور یادآور شد: خداوند به پیامبر(ص)‌ می‌فرماید: «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَک»؛ یعنی ای پیامبر(ص) ما به تو شرح صدر دادیم و دیگر از ما چه می‌خواهی. به واسطه همین شرح صدر بود که پیامبر(ص) همه سخنان را می‌شنیدند و موضع نمی‌گرفتند به حدی که می‌گفتند پیامبر(ص)، گوش است؛ «هُوَ أُذُنٌ» که در ادامه آیه پاسخ می‌دهد: «أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ»، یعنی پیامبر(ص) همه حرف‌ها را می‌شنود اما خودش تصمیم می‌گیرد و در عین حال چون بناست همه حضور داشته باشند سخن‌تان را می‌شنود. به همین دلیل فضای مسجد باید صمیمی و آرام و بانشاط باشد تا زمینه حضور همه سلایق و گرایش‌ها فراهم شود. تنها خط قرمز مسجد بحث ولایت و ارتباط با رهبر معظم انقلاب است.

منبع:ایکنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7