کد خبر: 17642| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۴ تیر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۹:۲۲:۰ | تعداد بازدید: ۱۲۴۱

وزیر آموزش‌وپرورش در برنامه «نگاه یک» با اشاره به تحقق هدف پیوند مدرسه و خانواده در دوران شیوع کرونا، عدم دسترسی به اینترنت و موبایل را به معنای محرومیت از آموزش دانش‌آموزان ندانست و تأکید کرد: ما هیچ کسی را از گردونه آموزش خارج نکردیم و همه مخاطبان ما تحت آموز قرار گرفتند.
محسن حاجی میرزایی در برنامه نگاه یک با تشریح برنامه‌های مختلف آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: ما تشکیلات بسیار بزرگی هستیم، که حول محور مدرسه اجتماع می کردیم؛ اما با نگرانی خانواده‌ها و صلاحدید ستاد ملی کرونا، مدارس تعطیل شدند و همه ما وارد فضای ناشناخته‌ای شدیم که در کنار تمام کاستی ها، نگرانی ها،  توانمندی‌هایی را برای ما به ارمغان آورد و نظام آموزشی، از  این آزمون بسیارمهم با موفقیت بیرون آمد.
وی افزود: ما اجازه ندادیم آموزش تعطیل و تشکیلات عظیم و گسترده آموزش و پرورش دچار آسیب شود، بلافاصله ارتباطات خود را با دانش آموز و معلم برقرار کردیم و دستاوردهای قابل توجهی نیز به دست آوردیم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: سال‌ها بود که به سمت آموزش‌های الکترونیکی دعوت‌شده بودیم، زیرا آینده‌ای با توسعه فعالیت‌های الکترونیکی و مبتنی بر فناوری‌های نوین پیش رو داریم اما توفیق بسیاری در این زمینه کسب نشده بود؛ کرونا ما را وارد یک محیط جدید کرد و ترس از مواجه با تکنولوژی‌های نو را از ما گرفت و به‌تدریج معلمان توانمندی ها و مهارت‌های لازم را فراگرفتندکه چطور محتوای الکترونیکی تولید کنند و آموزش های الکترونیکی را دنبال کنند.
وی ادامه داد: در دوران کرونا دانش‌آموزان در آموزش خود، نقش درستی را ایفا کردند و خانواده‌ها نیز به شکل گسترده‌ای با نظام تعلیم و تربیت مرتبط شدند. ما به آرزوی دیرینه خود دست پیدا کردیم و اینگونه توانستیم «پیوند مدرسه و خانواده» را برقرار کنیم.
وی افزود: باید توجه داشت که هر چه این ارتباط بهتر برقرار شود، اهداف تعلیم و تربیت بهتر محقق می‌شود. کرونا مدرسه و خانه را در کنار هم قرار داد و بسیاری از والدین به «دستیار معلم» تبدیل شدند و امر آموزش فرزندانشان را دنبال کردند.
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به این که در دوره ابتدایی، بدون کمک خانواده‌ها، آموزش امکان‌پذیر نبود، خاطرنشان کرد: «شبکه شاد»، مولود یک سال و چند ماه است که قابلیت‌های آن گسترش پیداکرده است و اکنون صدها هزار کانال و گروه وجود دارد که فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی و تربیت‌بدنی را ارائه می دهند.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: عدم دسترسی به اینترنت و موبایل را نباید به معنای ترک تحصیل دانش‌آموزان دانست؛ در این دوران بسیاری از دانش‌آموزان آموزش‌هایی را از طریق راهبران آموزشی دریافت کردند. ما هیچ فردی را از گردونه آموزش خارج نکردیم بلکه شیوه‌های آموزش را متفاوت کردیم؛ لذا در سال کرونا تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیل زیاد نشد.
وی گفت: سال گذشته ۴۰هزار دانش‌آموز پایه اول ابتدایی داشتیم که ثبت‌نام نکردند که دلایل مختلفی داشت. ما به اشکال مختلف مراقبت کردیم تا فردی ترک تحصیل نکند. شخصاً با حدود ۸۰هزار مدیر مدرسه از طریق شبکه شاد صحبت کرده و از آنان خواستم از دانش‌آموزان به‌عنوان امانت، نگهداری کنند تا از آموزش محروم نمانند.
حاجی میرزایی در خصوص جبران افت تحصیلی بازماندگان از تحصیل، اذعان کرد: برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزانی(حدود 140 هزار نفر)  که در سال تحصیلی گذشته از تحصیل بازمانده اند، برای شروع سال تحصیلی آینده، در شبکه شاد تدریس برتر را ایجاد کردیم تا معلمان در این بخش، تدریس داشته باشند. برنامه‌ریزی‌هایی در تابستان و آغاز سال تحصیلی نیز برای جبران آن در نظر داریم.
وی از کار بزرگ‌ معلمان در دوران کرونایی تشکر کرد و افزود: در ایام شیوع کرونا معلمان از آزمون سختی، سرافراز بیرون آمدند.
وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان، تصریح کرد: یک و نیم میلیون دانش‌آموز ورودی به کلاس اول داریم که سنجش سلامت این افراد در بیش از ۲هزار و ۵۰۰پایگاه از سوی ۲۰هزار نیرو سنجیده می‌شود، بنابراین تحرک و توانایی‌های جسمی حرکتی این افراد سنجیده می‌شود و امکان مداخلات بهنگام‌ میسر خواهد شد. در کرونا خانواده‌ها ۹۸.۸درصد بچه‌ها را بیشتر وارد مدرسه کردند تا این افراد سنجش شوند و این در حالی است که امسال ۶۰۰هزار نوآموز اضافه‌شده است.
وی از توسعه پایگاه‌های سنجش و الکترونیکی بودن نوبت‌دهی برای انجام سنجش، خبر داد و تصریح کرد: نوبت‌گیری نوآموزان الکترونیکی و ساعات روز و تعداد پایگاه‌ها، توسعه پیداکرده است. مسأله ثبت نام برای پایه اول، هفتم و دهم است؛ ما امسال ثبت نام این دانش آموزان را از طریق سامانه ها انجام می دهیم. مجموعه سامانه های آموزش و پرورش یکپارچه شده است و یک دانش آموز از زمانی که وارد آموزش و پرورش می شود، تمام فعالیت های وی تا زمانی که دیپلم می گیرد و از آموزش و پرورش خارج می شود، روی این سامانه ثبت و ضبط می شود.
عضو کابینه تدبیر و امید در خصوص بازگشایی مدارس، اظهار کرد: بعد از سپری شدن یک سال از شیوع کرونا، اجلاسی با حضور تمام وزرای آموزش‌وپرورش جهان، به‌صورت مجازی در سطح بین‌الملل برگزار شد؛ جمع بندی اجلاس این بود که اگر ما در ابتدای کرونا می گفتیم مدارس را تعطیل کنیم امروز بر این باوریم که باید مدارس را با هر کیفیتی، بازگشایی کنیم؛ وقتی بچه‌ها از مدارس دور می‌شوند آسیب‌های متعدد روانی، اجتماعی و... آنان را تهدید می‌کند زیرا بخش مهمی از بلوغ اجتماعی دانش آموزان در تعامل با همسالان شکل می گیرد و این موضوع در ارتباط حضوری میسر است.
وی با تأکید بر «آموزش‌های حضوری» به‌عنوان یک اصل، گفت: اگر در مهر ۱۴۰۰با وضعیتی روبرو شدیم که ایمنی جمعی ایجادشده باشد، مدارس «حضوری» است اما اگر محدودیت تعداد حضور در کلاس، داشته باشیم دانش‌آموزان را تقسیم‌بندی می‌کنیم تا در جمع کوچکتری از دانش آموزان، مدارس را باز گشایی کنیم.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: «سلامت دانش‌آموزان» اولویت اول ما است؛ هرچند بازگشایی مدارس بر افزایش و شیوع کرونا اثری نداشته و ندارد اما از مصوبات ستادملی کرونا تبعیت می کنیم و علاقه ما، آموزش های حضوری است و تا جایی که امکان داشته باشد تلاش می کنیم آموزش ها حضوری باشد.
وی با «تقدیر از مدرسه تلویزیونی» تصریح کرد: این موضوع به معلمان کمک کرد در کنار توانمندی‌های تدریس آموزش ببینند کمک صدا و سیما بسیار در این شرایط مؤثر بود.
وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص واکسینه شدن معلمان، گفت: حدود ۹۲۰هزار نفر از معلمان و کادر آموزشی، طبق هماهنگی با وزارت بهداشت در مردادماه واکسینه می‌شوند، اکنون در این شرایط وزارت بهداشت در روز تا ۵۰۰هزار دوز واکسن را تزریق کرده است و اگر بخواهد این موضوع را برای معلمان انجام دهد به‌سرعت تمام معلمان در مردادماه واکسینه می‌شوند.
وی ادامه داد: کد ملی معلمان در اختیار وزارت بهداشت قرارگرفته است و ما پیش‌بینی کردیم با ایجاد محدودیت در واکسن‌ها اولویت‌ها مشخص شود تا معلمان دوره ابتدایی و دروس فنی و حرفه‌ای برای تدریس در کارگاه‌ها واکسینه شوند. سرویس مدارس هنوز شکل نگرفته است که باید در شهریورماه درباره این افراد تصمیم‌گیری شود.
عضو کابینه تدبیر و امید، درباره میزان اجرای سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش اظهار کرد: باید با شاخص‌ دراین‌باره صحبت کنیم؛ بر اساس گزارشی که در بدو ورودم به وزارتخانه دریافت کردم؛ شش زیر نظام فرآیند اجرایی شدن سند تحول بنیادین را مدیریت می‌کنند و اهداف هر یک از دوره‌های تحصیلی تصویب، تولید و ابلاغ ‌شده است و برخی محتواهای کتب درسی نیز متناسب با سند تغییر کرده است؛ اما من ترجیح دادم از زاویه ای دیگر به سند نگاه کنم، زیرا معتقدم زمانی می شود از تحول سخن گفت که معلم متحول شده باشد،  زیرا رکن اصلی تحول، معلم است.
وی ادامه داد: زمان ورودم به آموزش و پرورش یک نوبت رتبه بندی بر اساس امتیازات پیش بینی شده در  قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا شده بود، اما در این «رتبه بندی» فوق العاده ویژه ای تعریف نشده بود، اما با استفاده از همین ظرفیت، افزایش دریافتی داشتیم. اما در اسفند 98 امتیازات فصل 10 به طور یکسان به همه کارکنان دولت تعلق گرفت و به نوعی نظام رتبه بندی  فرهنگیان را منتفی کرد، لذا ما نظام رتبه بندی جدیدی را طراحی کردیم.
حاجی میرزایی، «هدف رتبه‌بندی» را «ارتقای توانمندی و صلاحیت معلمان» برشمرد و افزود: هرچند با افزایش صلاحیت ها، دریافتی معلمان نیز افزایش می یابد، اما هدف نظام رتبه بندی افزایش دریافتی ها  نیست بلکه ارتقای توانمندی ها و صلاحیت معلمان است؛ البته هر فوق‌العاده‌ای که کارکنان دولت دریافت می‌کنند معلمان نیز باید دریافت کنند. 50 درصد فوق العاده فصل دهم را همه کارکنان استفاده می کنند فرهنگیان نیز استفاده می کنند.اما 21 درصد  فوق العاده ویژه فرهنگیان را تعدادی از افراد دریافت می کنند و تعدادی نیز درصد کمتری از آن را استفاده می کنند. اخیراً هماهنگی هایی با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته تا همه فرهنگیان از آن بهره مند شوند.
وی گفت: در لایحه جدید رتبه بندی، لزوماً توانایی همه کارشناسان یکسان نیست و افراد از نظر صلاحیت ها متفاوت هستند. معلمانی که پویایی بیشتری دارند، باید رتبه بالاتری داشته باشند همانند آن چه در دانشگاه ها اعمال می شود، کلیات این موضوع  با رأی بالا، به تصویب رسیده است و در طول ۳هفته گذشته، کمیسیون آن را بررسی کرد. طبق مقررات مجلس تا ۱۰روز نمایندگان نظرات خود را اعلام‌ می‌کنند تا در دستور تصویب نهایی صحن برود و اجرای آن از اول سال ۱۴۰۰خواهد بود. هرچند این لایحه برای کارکنان دولت پیش بینی شده است و معلمان مدارس غیر دولتی  شامل نمی شود وتابع مقررات مدارس خود هستند اما حقوق آن ها نیز متأثر خواهد بود. چنانچه این لایحه شامل بازنشستگان نمی شود اما قانون همسان سازی باعث می شود تا حقوق آن ها نیز تحت تأثیر رتبه بندی افزایش یابد.
وزیر آموزش و پرورش درباره «تأمین مسکن فرهنگیان» تصریح کرد: در بدو ورودم به آموزش و پرورش، تمام معلمان شاغل و بازنشسته در فراخوانی دعوت شدند تا در سایت مسکن فرهنگیان ثبت‌نام کنند که حدود ۳۲۰هزار نفر ثبت نامی داشتیم ما این اطلاعات را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دادیم، در مرحله اول اطلاعات ۷۵هزار تأئید شد که اولویت با «زنان سرپرست خانوار»، «زوجین فرهنگی و بازنشسته‌»است.  از مجموع تأیید شدگان، ۴۴هزار فرهنگی وارد مرحله بعد شدند و درگیر مراحل مختلف احداث مسکن هستند. در این راستا برای تأمین آورده اولیه از سوی فرهنگیان تسهیلات کم بهره ای (حدود 4000میلیارد تومان) را تعیین و افراد را به بانک معرفی کردیم.
وی ادامه داد: خطاب به فرهنگیان می گویم؛ روزی نیست که دغدغه بهتر شدن شرایط آن ها را نداشته باشیم ما در سال گذشته برای تعیین تکلیف بخشی از فرهنگیان، بیش از ۱۰۲هزار ردیف استخدام برای نیروها گرفتیم که این رقم در آموزش و پرورش بی سابقه بوده است حقوق معلمان را در سه چهار نوبت افزایش دادیم و این باعث شده تا حقوق معلمان در سطح سایر کارکنان قرار گیرد لذا  تاکنون سعی کردیم آرامش را برای معلمان مهیا کنیم.
عضو کابینه تدبیر و امید درباره شهریه مدارس اظهار کرد: درباره مدارس دولتی باید گفت هیچ مدرسه‌ای حق ندارد خانواده را مجبور به پرداخت شهریه کند. این کار تخلف  و در صورت گزارش و بررسی، با آن مدرسه برخورد خواهد شد بازرسین ما  نیز این کار را انجام می دهند اما سرانه مدارس ناچیز است و بسیاری از خانواده ها داوطلبانه به مدارس کمک می کنند. درباره مدارس غیردولتی نیز باید شهریه مصوب هر مدرسه تعیین  و به خانواده ها اطلاع رسانی شود و برای ارائه خدمات دیگر خانواده مخیرند که هزینه ها را پرداخت کنند یا این که آن خدمات را نخواهند، در سال گذشته در مدرسه معروف تهران، ناظر مقیم تعیین کردیم تا در همه مراحل نظارت کند در استان ها نیز شورای نظارت فعال است بسیاری از تخلفات نیز به لغو امتیاز منجر می شود. خانواده ها نیز باید در این زمینه با ناظرین همکاری کنند.
وی با تأکید بر این که؛ سهم مدارس غیردولتی در قبولی کنکور از نسبت دانش‌آموزان در مقایسه با مدارس دولتی بیشتر نیست، اظهار کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر برگزاری دو بار کنکور در سال است که البته نیمی از آن تصویب شده است. سنجش و پذیرش دانشجو از هم تفکیک‌شده و سنجش،  منحصر به آزمون تخصصی شده است و آزمون های عمومی از سنجش کنار گذاشته شده است. سهم‌ کنکور ۴۰درصد شده و ۶۰درصد سابقه تحصیلی است  و منظور از سابقه تحصیلی، امتحانات پایه دوازدهم خواهد بود. بنابراین اهداف تحصیلی با این روش محقق می شود کنکور نیز دو بار در سال برگزار می شود و هر داوطلب می تواند در هر یک از کنکورها به صورت دلخواه شرکت نماید و  نتایج کنکور نیز تا ۲سال قابل‌استفاده است. البته کنکور اضافه نشده است، بلکه تأثیرش اضافه شده است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: آموزش‌وپرورش یک دستگاه بزرگ است که 40 درصد کارکنان دولت را شامل می شود. عرصه فعالیت آموزش و پرورش، کار با انسان ها و پیچیده است.  در پایان از همکارانم در این دستگاه عظیم تعلیم و تربیت تشکر می کنم اگر توفیقی حاصل می شود به مدد الهی و کمک همه همکاران است به خصوص در شرایط کرونا که آبرو داری کردند و عیار خودشان را مشخص کردند دغدغه همکاران ما، دغدغه منزلت و معیشت است و این موارد جز اولویت های ماست و  تمام تلاش بر این است شرایط همکاران بهتر باشد. کلام پایانی من این است که؛ هیچ تحول پایداری در کشور اتفاق نخواهد افتاد مگر از مسیر آموزش و پرورش و آموزش و پرورش اساسی ترین سرمایه گذاری برای آینده جامعه، هویت بخشی، تمدن سازی و برای ساختن یک ایران باشکوه است.

منبع:مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7