کد خبر: 17361| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۷ خرداد سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۴:۱۴:۰ | تعداد بازدید: ۱۱۴۳

جلسه مجمع هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با حضور دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله علی اکبر رشاد رئیس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر هیأت حمایت و رؤسای دانشگاه‌ها و دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و سایر اعضاء مجمع هیأت حمایت در محل دبیرخانه شورا برگزار گردید.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه حجت ­الاسلام والمسلمین خسروپناه به تشریح مهم­ترین فعالیت­‌ها و برنامه­‌های دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی­‌های نظریه‌­پردازی، نقد و مناظره در سال 1399 پرداخت، و در ادامه به اختصار به فرآیند واسپاری شوراهای تخصصی پنج­گانه به دانشگاه­‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی اشاره کرد.
وی در ادامه آمار برگزاری کرسی­‌های ترویجی در دانشگاه‌­ها و مراکز علمی را 3900 کرسی برشمرد و آمار نظریات احراز شده در هیأت حمایت طی مراحل مختلف و در اجلاس‌­های متعدد، و طرح و بررسی در شوراهای تخصصی را 56 طرح عنوان کرد.
دکتر عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن قدردانی از عملکرد دبیرخانه هیأت حمایت ابراز امیدواری کرد: روند واسپاری شوراهای تخصصی هیأت حمایت به مراکز مختلف در راستای مرکزیت ­زدایی فعالیت‌­ها و برنامه‌­های هیأت حمایت، به صورت الگوی کمی در سایر دستگاه­‌های فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این جلسه بر ضرورت اصلاح آیین‌­نامه ارتقاء تأکید کرد.
همچنین آیت ­الله رشاد ضمن تأیید صحبت‌های دکتر سلیمی تأکید کرد که در این خصوص با وزارت علوم مکاتباتی در دبیرخانه هیأت حمایت صورت پذیرفته است.
دکتر رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در ادامه در سخنانی اظهار داشت: باید مبحث نظریه‌­پردازی در سایر حوزه‌­ها نظیر رشته­‌های فنی، علوم پایه و پزشکی هم به مانند حوزه علوم انسانی پیگیری شود.
همچنین دکتر حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان گزارشی از چهارمین اجلاس ملی تقدیر از نظریه‌­پردازان برتر  که در اسفند ماه سال 1399 با همکاری و مشارکت دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌ها برگزار شد، ارائه کرد.
وی همچنین به انتخاب دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه برتر در برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی و مورد تقدیر گرفتن از سوی وزیر علوم در دوران مواجهه با کرونا در بحث فرهنگی و اجتماعی و آموزش اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد گام‌های بلندتری در ارتقای منزلت و رشد دانشگاه برداشته شود.
در ادامه جلسه دکتر احمد پوراحمد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به تشریح آیین­نامه کارگروه شناسایی، احراز و تشخیص نظریه­‌پردازان پرداخت.
در پایان جلسه پس از بحث و تبادل نظر اعضا در خصوص آیین­‌نامه ارتقاء مقرر گردید هیأت حمایت با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم طی جلساتی بحث تغییرات محتوایی در آیین‌نامه ارتقای جاری را دنبال و به روز رسانی کنند تا در جلسه آتی مجمع هیأت حمایت مجدد مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه جلسه شورای علمی و راهبردی هیأت حمایت، با حضور حضرت آیت­ الله علی ­اکبر رشاد و حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه و معاونین پژوهشی برخی دانشگاه­‌ها و رؤسای شوراهای تخصصی هیأت حمایت برگزار گردید.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه  در ابتدا به برخی فعالیت­‌های هیأت حمایت اشاره کرد و بحث واسپاری شوراهای تخصصی و انعقاد تفاهم­نامه با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران و همچنین انعقاد تفاهم­نامه با صندوق نوآوری و شکوفایی و انجام رایزنی‌‌های حمایتی با بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد.
در ادامه آیت‌ ­الله رشاد خواستار ارائه گزارش فعالیت‌­ها و برنامه‌­های مختلفی که در هیأت حمایت صورت گرفته است جهت ارائه به صحن شورای عالی شد.
همچنین دکتر علی باقر طاهری‌‌نیا معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان در خصوص برنامه‌­ها و فعالیت‌­های صورت پذیرفته در حوزه برگزاری کرسی­‌های ترویجی و تخصصی در دانشگاه فرهنگیان گزارشی ارائه کرد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7