کد خبر: 17318| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۰ خرداد سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۰:۲۹:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۸۳

جلسه 269 کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور این جلسه برگزاری «مراسم بزرگداشت ابوریحان بیرونی» بود که دکتر فرید قاسملو عضو کمیته فرهنگ و تمدن در سخنانی گفت: ابوریحان بیرونی از دانشمندان برجسته تمدن اسلام و ایران است و در جغرافیای فرهنگی ایران زاد، نمو و فوت نموده است و شایسته است نقش ایران در بزرگداشت ایشان برجسته گردد.
 

وی با اشاره به اینکه تمامی دانشمندان دوران اسلامی به موضوع اندازه­ شناسی کیهان و ماهیت ساختاری آن پرداخته‌­اند ادامه داد: فارابی در تمدن اسلامی ملقب به معلم دوم است. کتاب "رد احکام نجوم فارابی" با همکاری افراد متخصص در تاریخ نجوم اسلامی به فارسی ترجمه شده است و مقدمه‌­ای با قلم استاد غلامرضا اعوانی بر آن نوشته شد.


در ادامه دکتر محمدرضا شمس اردکانی دبیر کمیته فرهنگ و تمدن با بیان اینکه دانشمندان برتر تمدن اسلامی نوآوری­‌هایی دارند که مختص به خودشان است، اضافه کرد: باید نوآوری­‌های ابوریحان بیرونی، قطب الدین شیرازی، ابونصر فارابی، خواجه نصیرالدین طوسی و ابن سینا استخراج و به صورت مقالات معتبر بین‌­المللی چاپ شود.
وی با اشاره به اینکه در دهه اخیر با درایت رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران آثار بسیاری در حوزه پزشکی سنتی مربوط به فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به چاپ رسیده است، ادامه داد: ضروری است با همکاری دانشگاه پیام نور در راستای احصاء و شناساندن فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در حوزه بین‌­الملل، فعالیت عمیق و معرفی شایسته­‌ای انجام شود.
دکتر شمس اردکانی تصریح کرد: با راه­ اندازی ستاد فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ذیل معاونت علمی ریاست جمهوری  وارد مرحله اجرا خواهیم شد، همچنین لازم است در حوزه علوم انسانی فرهنگ و تمدن نیز همانند حوزه پزشکی کارهای شایسته و بایسته­‌ای انجام شود.

در ادامه دکتر علی وطنی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سخنانی گفت: تولید محتوای علمی از آثار مفاخر و مشاهیر کشور، در قالب طرح و پروژه به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران  معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه شود تا از برگزاری بزرگداشت‌­ها حمایت شود.


دکتر محمد علی کی‌نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی با بیان اینکه شایسته است همایش‌­ها به دور از شتابزدگی برگزار گردد تا آثار علمی بیشتری پدید آید، اظهار داشت: برای تثبیت جایگاه بین‌المللی مفاخر ایرانی، ضروری است دانشگاه­‌ها را فعال نماییم تا نام دانشگاه‌­ها به نام مفاخرکشور مزین گردد و خوشبختانه این جریان موثر در کشور به راه افتاده است.
وی پیشنهاد داد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در مساله تعمیرات بناهای یادمان مفاخر کشور همکاری داشته باشند تا از این آثار ارزشمند حراست شود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7