کد خبر: 14625| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۳۰ شهریور سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۰:۰:۰ | تعداد بازدید: ۳۰۷۱

جلسه 257 کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور اول جلسه موضوع ساماندهی «الگوی شهرسازی و معماری ایرانی- اسلامی» بود که دکتر مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، گزارشی در این زمینه ارائه کرد.
وی با اشاره به اقداماتی که در خصوص بخش فرهنگی، این الگو انجام شده است گفت: مرکز مطالعات و پژوهش سازمان شهرداری‌های کشور، با حضور بسیاری از نخبگان، در این عرصه ورود جدی داشته و کارهای بسیار خوبی را در این حوزه انجام داده است.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی - ایرانی در شورای عالی شهرسازی و معماری با برگزاری جلسات مختلف بررسی و نهایی گردید.
وی اضافه کرد: در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور روی بحث‌های فرهنگی و محتوایی کار خواهیم کرد و بخش کاربری  به شورای عالی معماری و شهرداری واگذار شده است، که در این شورا دستور العمل‌های زیادی هم تهیه کرده اند.
 
در ادامه دکتر علی عمرانی‌پور مدیرکل دفتر ترویج معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص «سند ملی معماری و شهرسازی اسلامی - ایرانی» ارائه کرد.
دکتر عمرانی‌پور با تأکید به این نکته که به حقوق عامه در شهرها باید اهمیت بیشتری بدهیم افزود: پیشنهاد می‌شود بازنگری و تکمیل دوره‌ای این سند براساس مطالعات منجر به تدوین وتصویب اصول، امکان پذیر باشد یعنی بتوان در صورت لزوم و در دوره‌های زمانی مختلف سند را متحول کرد.
در ادامه اعضای جلسه به اظهار نظر درمورد گزارش‌ ارائه شده در جلسه پرداختند.
دکتر محمود گلابچی استاد دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران طی سخنانی گفت: با توجه  به اینکه روی سند کار کافی صورت گرفته است در حال حاضر باید مدیریت اجرای این سند دنبال شود.
وی ادامه داد: در مرحله مدیریت اجرایی سند باید آسیب شناسی صورت گیرد که چرا معماری و شهرسازی ما که نشانی از فرهنگ و تمدن و سابقه درخشان کشور ما است در جایگاه واقعی خودش نیست.
وی با اشاره به نقش مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در سیاست گذاری‌های کلان فرهنگی کشور ادامه داد: شهر نمادی از تاریخ، فرهنگ و تمدن یک سرزمین است لذا شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر این فرایند به لحاظ فرهنگی و اجتماعی، نظارت و مراقبت دقیق و جدی داشته باشد.
در ادامه دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم طی سخنانی گفت: باید دنبال پیاده‌سازی و اجرای سند ملی معماری و شهرسازی اسلامی - ایرانی باشیم و مبانی نظری قضیه را کمتر دنبال کنیم.
وی با اشاره به نقش مهم دانشگاه‌ها در اجرایی شدن این سند، تصریح کرد: وزارت علوم این آمادگی را دارد که قطب علم و فناوری معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی را در یکی از دانشگاه‌های کشور که آمادگی و توانایی لازم را داشته باشد تشکیل دهد.
در ادامه جلسه مقررشد: معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور نامه‌ای به معاونت پژوهشی وزارت علوم بنویسند و این قطب علمی در یکی از  دانشگاه‌های کشور تشکیل شود.
همچنین دکتر گلابچی و دکتر بلخاری به عنوان نماینده کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام، در قطب علمی دانشگاه انتخاب شدند.
در ادامه دکتر حسن کریمیان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: تدوین و تصویب سبک معماری و شهرسازی ایرانی به دلیل پیچیدگی‌های زیادی که در این کار وجود دارد، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه موضوعات شهر و شهرسازی درهم تنیدگی بسیار سنگینی دارد اضافه کرد، یک شهر مستقل به نام شهر جمهوری اسلامی یا شهر تمدن ایرانی  پایه‌گذاری شود که بتوان هر آنچه در اندیشه استادکاران، شهرسازان و معماران است در این شهر پیاده کرد، بنابراین از همین ابتدا باید الگوی اجرایی خوبی تدبیر کرد.
 
دکتر محمدرضا شمس اردکانی دبیر کمیته فرهنگ و تمدن طی سخنانی ادامه داد: برای تحقق سند معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی باید حکمت‌های این مطلب را دریابیم.
وی با اشاره به اینکه برای تحقق چنین شهری باید از بحث بین رشته‎ای نیز کمک گرفت افزود: لازم است فرهنگ‌سازی صحیح در این زمینه صورت گیرد.
دکتر شمس اردکانی اضافه کرد: بایداحیای ارزش‌های ایرانی اسلامی را در معماری و شهرسازی در دستور کار قرار دهیم و بناهایی بسازیم که بتوانند حداقل ویژگی‌های معماری ایرانی و اسلامی را داشته باشند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور بعدی جلسه 257کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، ارائه گزارش برگزاری همایش بین المللی « قطب الدین شیرازی» بود که دکتر آرمان زرگران عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران  توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد.  

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7