کد خبر: 17187| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ | ساعت ۷:۴۵:۰ | تعداد بازدید: ۱۱۹۴

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: فیلسوف مکتب نوصدرایی است که گفتمان نومجدد و حکمت نوصدرایی را دنبال می‌کند و علامه مطهری از این خیل است.
پانزدهمین همایش حکمت مطهر با عنوان «اسلام و ایران در قرن جدید» صبح امروز در دانشکده صدا و سیما برگزار شد. آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این همایش گفت: ذکر، منش و مشی علامه مطهری از سرمایه‌های اساسی اسلام است. در سنوات گذشته که دوره‌های قبلی همایش حکمت مطهر در همین دانشکده صدا و سیما برگزار می‌شد، در یک نوبت با ابعاد بین‌المللی میزبان حضور زعیم حکیم امت رهبر انقلاب اسلامی بودیم. نکاتی که رهبر انقلاب در آن زمان فرمودند پر از ظرایف و لطایف بود. به خصوص آنچه در ارزش شخصیت و اندیشه‌های علامه مطهری بیان کردند و تأکید بر بازخوانی و کاربست افکار این مرد بزرگ داشتند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: علامه مطهری صفات برجسته زیادی داشت و ایشان فیلسوف آینده بود. برخی فلاسفه، فیلسوف گذشته هستند و تنها بر افکار و زحمات فیلسوفان دیگر متمرکز هستند و آنها را توصیف می‌کنندکه این قبیل فیلسوف‌ها در عصر ما هم کم نیستند و مطالبی را از دیگر فیلسوف‌ها وام می‌گیرند و بازخوانی و ارائه می‌کنند اما فیلسوف حقیقی در زمان نمی‌گنجد و مربوط به گذشته و حال و آینده است و علامه مطهری نیز فیلسوف آینده است. او هرگز دچار گسست تاریخی نشد. هم فیلسوف مشائی است و از شفا می‌گوید، هم فیلسوف صدرایی است و ریشه در تاریخ دارد. در عین حال فیلسوف کنونی هم هست و از ارکان مکتب فلسفی ایران قلمداد می‌شود.
آیت‌الله رشاد ادامه داد: جریانی که از آن به عنوان گفتمان مجدد تعبیر می‌شود که هم احیاگر گذشته است و ریشه در تاریخ ما دارد و هم فیلسوف زمان است و به زبان زمانه خود سخن می‌گوید و هم به آینده می‌اندیشد و آینده‌نگر است. هم میراث‌دار است، هم میراث‌گذار.
وی گفت: به تعبیر رایجی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ارائه کرده‌ایم، فیلسوف مکتب نوصدرایی است که گفتمان نومجدد و حکمت نوصدرایی را دنبال می‌کند که امام خمینی(ره) هم از ارکان برجسته آن است و پیش از علامه طباطبایی از مدرسان ۹ جلد اسفار صدرالمتألهین است. همچنین در عین حال امام خمینی(ره) از علمداران حکیمان جدید است که توجه ویژه‌ای به فلسفه و مبانی فقه داشت. شاید این جنبه از امام خمینی(ره) چندان جلوه نکرده باشد اما آنچه در پسِ مایه‌های فکری او بود، اتفاق عظیم انقلاب اسلامی را رقم زد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: علامه مطهری یکی از اضلاع مهم گفتمان مجدد و متخصصان کلام اسلامی تلقی می‌شود. افزون بر ۴۰ سال از شهادت و تألیف آثار او گذشته است اما همچنان نیاز جامعه بشری به اندیشه او وجود دارد.
آیت‌الله رشاد گفت: آنچه در حوزه علم، فلسفه و حکمت در طول ۴۰ سال گذشته تولید شده، در تاریخ بشر بی‌نظیر است. در این دوره ۴۰ ساله ایران مرکز تفکرات جدید و عرصه اندیشه‌های نو و چهارراه چالش‌های فکری است. امروز ایران به لحاظ تحولات علمی و تولید معرفت قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست، چه علوم دینی و چه علوم بنیادین.
وی تأکید کرد: نقش شیعه در تأسیس و توسعه علوم اسلامی بسیار اثرگذار است. دانش‌هایی که بسیاری از آنها منحصر به ایران است، چه در عرصه سیاست و چه در میدان‌های بین‌المللی که اتفاقات عظیمی رخ داده است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مراجعه اجمالی به رساله‌ها و تحقیقات دانشجویی، کتب و مقالات عنوان می‌کند که تحولات عظیمی بعد از شهید مطهری بر اساس مبانی فکری او رخ داده است. ذکاوت و اشرافات قلبی او باعث شد که به معارفی دست یابد که نیاز آینده ایران را تأمین کند.
آیت‌الله رشاد گفت: رهبر به طور مکرر فرمودند که در یک پیچ تاریخی قرار داریم و همه چیز دگرگون می‌شود و فرمان این پیچ تاریخی در دست ایران است و عصر اسلامی شدن جهان با مطلع ایران آغاز شده است. از آغاز انقلاب اسلامی چندین و چند انقلاب نوپیدا افول یافته‌اند. حتی امروز شاهد هستیم که غزّه اسرائیل را موشک‌باران می‌کند. دنیا در حال چرخش و تحول است، هم در مقام اندیشه و هم در میدان عمل و آنکه این گردش تاریخی را رقم می‌زند، ایران است.
وی در ادامه عنوان کرد: در کجای عالم از نو، به تولید علم برای رسیدن به آرمان با استفاده از گفتمان و منطق می‌پردازند؟ ایران است که از تولید علوم انسانی اسلامی، علم دینی و تأسیس تمدن نوین اسلامی و الگوی زندگی جدید با افق ۵۰ ساله سخن می‌گوید.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت که در مجامع فکری گوناگون در طول ۱۰ سال از سال ۱۳۸۹ به این سو روی آن کار عمیق شده، به عرصه بهره‌برداری رسیده است. هزاران اندیشمند حوزوی و دانشگاهی و صاحب تجربه بر روی این سند وقت گذاشته‌اند که کمترین بازه مورد پوشش سند ۵۰ سال آتی ایران است. این نشان می‌دهد که ما امیدوار و آینده‌نگریم و آینده را معطوف به اراده خویش می‌سازیم.
آیت‌الله رشاد در ادامه گفت: شاهدیم که عده‌ای به شکل طنزآمیز از قطار انقلاب اسلامی پیاده می‌شوند. به نظر من به جای عبارت چرخش نخبگانی مناسب‌تر است که چرخش چهرگانی را به کار ببریم. این چهره‌ها هستند که روزی با انقلاب و روز دیگر علیه آن هستند و اگر نخبه و ژرف‌اندیش و دورنگر بودند، به این آلودگی‌ها مبتلا نمی‌شدند. جریان انقلاب اسلامی راه خود را طی می‌کند و متوقف نمی‌شود.
وی یادآور شد: جریان مقاومت باید به سمتی پیش برود که مخلصین در میدان بمانند و فتح قدس به نام آنها ثبت شود. شهید سلیمانی تأکید دارند که آزادی قدس شریف به دست شیعه رقم می‌خورد و از آنجایی که او را فردی راستگو در عمل به وعده‌هایش می‌شناسیم، منتظر تحقق این پیش‌بینی هم هستیم. همچنین رهبر انقلاب تأکید داشتند که طومار اسرائیل در کمتر از ۲۵ سال آینده برچیده خواهد شد. لذا شیعه باید در میدان فکر و عمل پای کار بماند تا اسرائیل نابود شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: امروز شاهدیم همه کسانی که ادعای اسلام داشتند، مردم غزه را تنها گذاشتند و اگر در یمن یا سوریه خروشی به اسم مقاومت به گوش ما می‌رسد از حنجره شیعیان است و امیدواریم که این فتح‌ها منجر به فتح جهانی توسط حضرت مهدی(عج) شود.

منبع:خبرگزاری آنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7