کد خبر: 4570| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۱ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۶:۹:۰ | تعداد بازدید: ۶۸۲۶

رئیس شورای حوزه علمیه تهران با بیان این که مقطع سطح یک و سطح دو هدف خاص خود را دارند، گفت: باید اهداف تدریس لمعتین و اصول برای طلاب تبیین شود تا بعد از چند سال طلبه این فکر را نکند که این دروس برای چه باید خوانده شود لذا باید اهداف تبیین و تفهیم شود تا از سرگردانی طلاب جلوگیری شود.
استاد علی اکبر رشاد در دومین اجلاسیه مشترک مسئولان و مدیران مدارس و مراکز تخصصی حوزه علمیه استان تهران که قبل از ظهر امروز در احمدآباد دماوند برگزار شد، ضمن تشکر از اساتید و مسئولان و مدیران مدارس از تشکیل دادن و شرکت در این جلسه اظهار داشت: برگزاری طرح میثاق طلبگی داوطلبان ورود به حوزه کاری ارزشمند و قابل تقدیری بود که نتیجه خوبی حاصل خواهد شد.
استاد رشاد ادامه داد: این طرح برای ارزیابی طلاب و مدارس علمیه کاری شایسته ای است که در ارزیابی میتوان به ضعف ها و تقوت ها پی برد تا در جهت رفع ضعف ها تلاش و برنامه های بهتری چیده شود.
 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اساس هر کاری یک هدف و ارائه نهفته است و در خصوص حوزه نیز این امر کاملا مشهود است که چگونه در جهت برنامه ریزی صحیح برای طلاب و مدارس علمیه ایجاد شود.
وی ادامه داد: در هر فعلی که انسان صادر می شود حتما اراده و آگاهی لازم است و ما باید این مطلب را در خصوص طلاب جدید الورد باید مدنظر قرار داد تا این جوانان با هدف های کلی و خاص حوزه آشنا شوند تا در آینده دچار سردرگمی نشوند.
رئیس شورای حوزه علمیه تهران ادامه داد: اگر به موضوع هدف توجه نکنیم و این هدف چیز کوچکی باشد نتیجه کار برای ما شهرت افروزی خواهد شد و فقط در این جهت حرکت خواهیم کرد و در نهایت ریزش جوانان داوطلب ورود به حوزه صورت خواهد گرفت.
این استاد حوزه افزود: جوانان و طلاب دینی باید در یک طراز و سطحی باشند که بتوانند از دین و اسلام دفاع کنند و این یک هدف عام و یک هدف کلی برای حوزه است چرا که در هر مقطعی یک هدف خاص وجود دارد و این هدف خاص آن هدف کلی حوزه را تشکیل خواهد داد.
استاد رشاد با بیان این که مقطع سطح یک و سطح دو هدف خاص خود را دارند، ابراز داشت: باید اهداف تدریس لمعتین و اصول برای طلاب تبیین شود تا بعد از چند سال طلبه این فکر را نکند که این دروس برای چه باید خوانده شود لذا باید اهداف تبیین و تفهیم شود تا از سرگردانی طلاب جلوگیری شود.
رئیس شورای حوزه علمیه تهران افزود: باید ساختار ها و محتوای فقه آگاهانه به طلبه تدریس شود و باید عرض کنم نتوانستیم طلبه را با این اهداف عالی آشنا کنیم و لوازم این اهداف را ایجاد کنیم.
وی گفت: در مقطع مقدمات ما دنبال چهار هدف هستیم، که اولین هدف این است که جوانان مسلمان و نمونه ایجاد شود و اگر وارد حوزه علمیه و اهداف خود را در این هدف ندید و از حوزه رفت این خصیصه مسلمانی و متدین بودن در او نهادینه شود.
استاد رشاد در خصوص هدف دوم ادامه داد: هدف دوم نهادینه کردن ذی طلبگی و روح طلبگی در روح و جسم جوان طلبه است و این اگر صورت بپذیرد ریزش ها کاهش خواهد یافت.
وی  در بیان هدف سوم افزود: یادگیری قواعد و فهم مطالب عربی را در طلبه به حد اعلی برسانیم تا در سه سال اول طلبگی طلبه بتواند فهمی از قرآن و حدیث در او ایجاد شود و بتواند به کار بندد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان افزود: هدف آخر  این است که باید طلبه خود را برای اجتهاد آماده کند و حق و باطل را تشخیص دهد و قوه نقد و فکر در طلبه ایجاد شود، درست اندیشه کند و صحیح فکر کردن را بداند و استفاده کند.
منبع: خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7