کد خبر: 16873| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۳ فروردین سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۱:۱۱:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۸۲

آیت‌الله رشاد گفت: عناصر یک جامعه در روابط متقابل، تکامل بخش مبتنی بر تعالی و تعامل حکیم و غیر حکیم امور خود را تنظیم می‌کنند.
آیت الله «علی‌اکبر رشاد» امروز در جلسه درس خارج فقه حوزه علمیه امام رضا(ع) که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به فرمایشی از امام سجاد(ع) گفت: امام در فرمایشی  نقش دو طبقه اجتماعی را در تدبیر اجتماعی مشخص می‌کنند.

وی افزود: فرمایش امام درباره نقش تربیتی حکیم، انسان خردمند، مرشد رهیافته و باتجربه در نسبت با افراد غیرحکیم و خام است.
آیت الله رشاد ادامه داد: امام در فقره اول می‌فرمایند کسی که راهنما، حکیم و فرهیخته‌ای نداشته باشد او هلاک می شود و در فقره دوم می‌فرمایند ذلیل می‌شود کسی که فاقد سفیهی باشد که او را یاری و کمک کند. اینجا سفیه در مقابل حکیم و نه عاقل است، سفیه به کسی گفته می‌شود که از موهبت بالا برخوردار است حکیم در مقابل مجنون یا دیوانه نیست، سفیه کسی است که شاید خود به خودی به مصلحت لازم دست پیدا نکرده و به پختگی لازم نرسیده است.
رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه جامعه خواه ناخواه به دو گروه باتجربه و فاقد تجربه تقسیم می شود، عنوان کرد: وجود افراد بی‌تجربه و خام بی ثمر و بی‌اثر نیست بلکه در جایگاه‌ خود کارکردهای بسیار ارزشمندی دارند. اگر جامعه افراد بی‌تجربه را نداشت امور لنگ می‌شد زیرا باید برخی تحت مدیریت افراد متخصص و باتجربه امور جامعه را اجرا کنند، عناصری باید مدیریت جامعه را بر عهده بگیرند و افرادی که باید تحت مدیریت جریان امور را به پیش ببرند.
وی با بیان اینکه اصولا آحاد و اقشار جامعه با استخدام یکدیگر امور خود را تنظیم می کنند، اظهار کرد: یک جامعه از عناصر گوناگون تشکیل می‌شود، یک میلیون یا هزار نفر از افراد در یک جا جمع بشوند آنها جماعت هستند اما جامعه نیستند، جمع کثیری از انسان جامعه می شود آنگاه که بین عناصر آنها روابط متقابل تکامل بخش مبتنی بر تعالی و تعامل برقرار شده باشد.
آیت الله رشاد در پایان خاطرنشان کرد: حدیث امام سجاد(ع) این را مطرح می‌کند که یک حکیم به تنهایی نمی‌تواند کار انجام بدهد، کار حکیم رهنمود دادن و به راهکارها اندیشیدن است، باید در مقام عمل کسانی باشند که اندیشه‌های حکیم را عینی و عملی کنند. اگر افراد بدون تجربه و حکمت ارشاد نشوند ذلیل و هلاک خواهند شد.
 

منبع:خبرگزاری رسا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7