کد خبر: 16503| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۳ اسفند سال ۱۳۹۹ | ساعت ۸:۱۱:۰ | تعداد بازدید: ۱۹۵۱

جلسه 194 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل به صورت حضوری و آنلاین در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
 به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حداد عادل با اشاره به اهمیت زیاد رشته مشاوره اظهار داشت: مشاوره از رشته‌هایی است که باید در خصوص افرادی که تمایل دارند، در این رشته ادامه تحصیل دهند بررسی دقیق‌تری صورت گیرد.
 
وی با بیان اینکه  بهتر است در شرایط پذیرش دانشجو در رشته مشاوره، باید شرط مصاحبه لحاظ گردد، افزود: در برخی رشته‌ها به دلیل حساسیت زیاد، باید در پذیرش داوطلبین برای ورود به دانشگاه، مصاحبه‌ای توسط اساتید مجرب صورت گیرد، تا توانمندی، اندیشه، تفکر، سلایق و سایر ویژگی‌های این افراد با دقت بیشتری سنجیده شود.
رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی خاطر نشان کرد: باید وزارت علوم اقتضائات خاص رشته‌های مختلف مانند ارتقای اساتید، تعداد واحدها، تعداد سنوات و غیره را مورد توجه قرار دهد و همه رشته‌ها با یک معیار واحد ارزیابی نشوند.
دکتر حداد عادل افزود: در چند سال اخیر مقام معظم رهبری یک فضایی را برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ایجاد کردند و در وزارت کشور و همچنین در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در چند نوبت در خصوص این مسئله بحث شده است.
وی پیشنهاد داد: با توجه به اهمیت حوزه آسیب‌های اجتماعی باید در تدوین منابع دقت بیشتری لحاظ شود و از منابع معتبر استفاده شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور این جلسه بررسی "سرفصل دوره کارشناسی مشاوره" بود، که دکتر مهدی زارع بهرام آبادی رییس کارگروه مشاوره شورای تحول گزارشی در این زمینه ارائه کرد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی محمد حکیمیان رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سخنانی گفت: یکسان سازی جنسیتی غرب‌گرا در برنامه دیده می‌شود، لذا لازم است کلیت برنامه مورد بازنگری مجدد قرار گیرد و رعایت اقتضای مخاطب در برنامه دیده شود.
همچنین دکتر حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و عضو شورای تحول در سخنانی اظهار داشت: در رشته مشاوره مانند رشته‌های علوم تربیتی تئوری‌ها و نظریات مختلفی وجود دارد، که غالبا در غرب تولید شده و برخی از این نظریه‌ها نکاتی را دارند که با معیارهای ارزشی و اسلامی ما کاملا متفاوت است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در شورای تحول رشته مشاوره با نگاه تحولی مورد باز اندیشی قرار می‌گیرد، لذا باید در برنامه مشخص شود که با کدام تئوری و نظریه سرفصل دروس تهیه شده است؟ و اسلامی سازی به معنای واقعی آن در این رشته لحاظ شده است یانه؟
دکتر ملکی اضافه کرد: باید از تولیدات علم در سطوح بالاتر برای ساماندهی دروس استفاده کنیم.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این برنامه نسبت به قبل تحول اساسی پیدا کرده است، گفت: اشکالی که در خصوص هم‌پوشانی رشته مشاوره با رشته روانشناسی وجود داشت در برنامه جدید مرتفع شده است که این نکته حائز اهمیت است.
وی پیشنهاد داد: با توجه به اهمیت نهاد خانواده، دو درس خانواده در اسلام و خانواده در ایران به دروس اضافه شود.
در ادامه اعضا به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند؛ لزوم توجه بیشتر به بحث خانواده، تغییر عناوین برخی از دروس، فردی بودن آموزش‌ها در سر فصل دروس و لزوم تقویت مهارت‌های اجتماعی در منابع،  افزودن عناوین خانواده در رسانه‌های جدید و نقد جایگاه خانواده در غرب از مهمترین مواردی است که مورد تاکید اعضا قرار گرفت.    
پس از اظهار نظر اعضا، دکتر حداد عادل در جمع بندی جلسه اظهار داشت: با توجه به اینکه در زمینه رشته مشاوره در حوزه کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است و کتاب‌های زیادی نوشته شده است، بنابراین با استفاده از آنها می‌توانید منابع اصلی و فرعی را تقویت کنید و برخی سرفصل‌های جدید نیز تعریف کنید.
وی پیشنهاد داد: کارگروه مشاوره با همکاران حوزوی دبیرخانه شورای تحول، جلسه‌ای داشته باشند تا هم ایرادات مرتفع گردد و هم از ظرفیت منابع حوزه، برای غنای بیشتر برنامه استفاده شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان این جلسه پس از اظهار نظر و پیشنهادات اعضا، کلیات و جزئیات سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته مشاوره در مقطع کارشناسی به تصویب رسید.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7