جلسه ۱۴۴ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر سعید رضا عاملی عصر روز ۱۳۹۹/۱۱/۱۴ در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر منصور کبگانیان عصر سه شنبه در حاشیه برگزاری جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح موضوع اقتصاد دانشبنیان و فناوریهای بالغ در پیش از دستور اظهار داشت: فناوریهای بالغ از فناوریهای راهبردی و نوظهور متفاوت است و صنایعی هستند که در ایجاد اشتغال و زندگی مردم به عنوان مثال طراحی و تولید خودرو و لوازم خانگی نقش جدی دارند.
وی ادامه داد: این صنایع پیشرفته نیستند اما در زندگی مردم و در اقتصاد مقاومتی و به خصوص اقتصاد دانشبنیان نقش جدی دارند و تاکید شد تا ستاد نقشه جامع علمی کشور تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشد.
دکتر کبگانیان ادامه داد: حدود ۴۰ درصد اقدامات ملی مندرج در این حوزه سخت است اما نیاز است با کمک معاونت علمی رییس جمهوری ما در آینده به این حوزه تمرکز لازم را داشته باشیم.
قائممقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی در ادامه با اشاره به تشکر ویژه از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا برای تلاشها و دستاوردهای این ایام گفت: انشاءالله با مشارکت مردم عزیز این دستاوردها استمرار داشته باشد و شاهد رفع آن باشیم.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد: در دستور جلسه از دو موضوع از مصوبات و عملکردهای موجود گزارش هایی داشتیم که اولین گزارش، گزارش نظارتی فناوری نانو بود که در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شد.
وی تصریح کرد: در خصوص گزارشهای ملی سختگیریهای خاصی میشود و چندین بار اصلاح و در نهایت ارزیابی ما تدوین میشود و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی این گزارش تهیه میشود و تصویب شد طی ۶ ماه برنامههای مرتبط با نانو تحت عنوان سند ملی توسعه فناوری نانو است ارائه کنند که در حال بررسی و ارزیابی برای تصویب است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: همچنین گزارش خروج نخبگان از کشور، میزان اجرایی سازی سند ملی راهبردی نخبگان، میزان اجرایی سازی سند تحول آموزش و پرورش نیز در دستور کار است.
دکتر کبگانیان همچنین اظهار داشت: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در کمیسیون مجلس ارائه شده است تا جایگاه درست این طرح در کمیسیون صنایع قرار گیرد زیرا این موضوع بسیار مهم برای مخترعین است و باید مصوبه نقش جامع علمی کشور در این خصوص اجرا شود و اجرای این بند نقشه جامع علمی نیاز به همکاری کمیسیون مجلس برای نهایی شدن و اجرا دارد.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی همچنین در خصوص آخرین قدم در خصوص ساماندهی سنجش و پذیرش (کنکور) اظهار داشت: بزرگترین آسیب ادغام دو حوزه سنجش و پذیرش در چند ساعت بود که بسیار برای داوطلبان تنش زا و دلهرهآمیز است و این ساماندهی متعلق به سال ۱۴۰۰ نیست و پس از سال ۱۴۰۰ اجرایی میشود.
وی افزود: سیاستها نهایی شده و نیاز است در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سران سه قوه و اعضا شورا مطرح شود.
دکتر کبگانیان ادامه داد: مقرر شده در این سیاستگذاریهای جدید درصد مهمی از وزن سنجش داوطلبانی که وارد دانشگاه میشوند، توسط آموزش و پرورش انجام شود ما کنکور را حذف نمیکنیم اما توزیع مناسبی برای رفع این تنش ها ایجاد کردهایم و حدود ۶۰ درصد پذیرش به امتحانات نهایی تعلق میگیرد که آموزش و پرورش برگزار میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه افزود: امروز بررسی امنیت امتحانات نهایی آموزش و پرورش و مسئولان آموزش و پرورش سنجش آموزش و پروش را ارائه کنند و این گزارش دقیق بررسی شد. که در آن مسائلی همچون شرایط برگزاری امتحانات نهایی، طراحی سوالات و شرایط پیش از امتحانات نهایی، رمز گذاری، بررسی میشود و برخی نظارت ها و مراقبین و پیشگیری ها نیز سایر مسائل مهم است که از سوی وزارت آموزش و پرورش و حتی وزارت اطلاعات گزارش و جلساتی داشتیم و امروز این دو وزارت خانه کات کلیدی را ارائه کردند که نشان میدهد این کار شدنی است.
دکتر کبگانیان تصریح کرد: ما میتوانیم اطمینان پیدا کنیم که میتوان امتحان امن برگزار کرد. کما اینکه در دو سال گذشته گذشته حذف مطلق تقلب در امتحان نیز امکانپذیر شد. پس از برگزاری شکل گرفتن حوزههای تصحیح و جدا شدن سربرگها، اسکن کردن و توزیع تصادفی نیز از دیگر مسائل است که بررسی شود.
وی ادامه داد: برنامهریزی شده تا نمره دادن سلیقهای نباشد و دارای الگو و کلید و راهنما باشد و کد گذاری میشود همچینین امنیت آزمون فیزیکی است و با استفاده از امکانات مخابراتی همکاران در وزارتخانههای اطلاعات و آموزش و پرورش راهکارهای لازم را دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مناسب بودن آمارهای تحلیل سوالات که سوالات میتواند ملاک مدار و یا هنجار مدار باشد. اگر عمق یادگیری بررسی شود ملاک مدار است و سوالات تشریحی آموزش و پرورش نسبت به سوالات تستی ملاک مدار است و عمق یادگیری را بررسی میکند و نمرات امتحان نهایی برای نخبگان آموزش و پرورش اکثرا برای نخبگان و کسانی که در دانشگاههای بزرگ قبول میشوند بالا است که در این زمینه پیشنهادات خوبی شد و همکاران آموزش و پرورش ضریب دشواری و قوه تمیز برای سوالات از سال آینده خواهند گذاشت که ۲۵ درصد سوالات آسان، ۵۰ درصد متوسط و ۲۵ درصد دشوار (در چارچوب درس هایی که ارائه شده است) خواهد بود.
وی افزود: همچنین نمرات از ۱۰۰ نمره است و گستردگی سوالات باعث می شود اطمینان لازم حاصل شود و زمانی که این راهبردها نهایی شد در دستور اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ارائه است.