کد خبر: 6673| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۴ مهر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۶:۲۶:۰ | تعداد بازدید: ۶۱۸۰

دکتر جاسبی گفت: یکی از موانع حذف کنکور سراسری بنگاه‌های آموزشی هستند، آنها هر کاری می‌کنند تا مانع اجرای این طرح شوند.
جلسه تحول نظام آموزشی کشور و حذف آزمون سراسری کنکور با حضور اعضای مجلس شورای اسلامی روز شنبه، ۱۳ مهر در بنیاد آفرینش انس برگزار شد.
 در ابتدای جلسه دکتر عبدالله جاسبی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تحول در آموزش عالی و حذف کنکور اظهار کرد: بیش از یک دهه در مورد حذف کنکور بحث کرده‌ایم تا با تحول در آموزش عالی که زمینه‌های مختلفی دارد به این موضوع رسیدگی شود.
او افزود: برای حذف کنکور دلایل مختلفی از جنبه‌های اجتماعی و روانی وجود دارد، اما این موضوع باید عملیاتی شده و تحقق یابد.
دکتر جاسبی گفت: معیار اصلی ما حذف کنکور و تحول در آموزش عالی است، اما این موضوع تنها با سواد داشتن نتیجه می‌دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سواد داشتن افراد تصریح کرد: از گذشته تا اکنون عوامل سواد داشتن افراد تغییر کرده است چرا که در گذشته گذراندن تحصیلات دانشگاهی به این معنا بود که فرد با سواد است، اما اکنون فرد تحصیل کرده و با سواد به کسی می‌گویند که تحصیلات دانشگاهی، آشنایی با کامپیوتر و تسلط بر یک زبان خارجی را داشته باشد. این سه معیار از ملزومات سواد داشتن افراد است.
او ادامه داد: از مقایسه سرانه تعداد دانشجویان در کشور با توجه به انقلاب اسلامی و توسعه وسیع به این نتیجه می‌رسیم که از این بابت کشور‌های اروپایی را پشت سر گذاشته‌ایم و به آمریکا تنه می‌زنیم و رهبر معظم انقلاب با اشاره به این نکته ما را تشویق می‌کنند.
اشتغال به تنهایی در آموزش عالی، مهم نیست
دکتر جاسبی گفت: در آموزش عالی تنها اشتغال مهم نیست بلکه مهمترین هدف آن ارتقای سطح ملی در حوزه‌های فنی و ... بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: در دهه اول انقلاب که دوره اول آزمون‌های دانشگاه سراسری بوده مشکلات روحی و روانی زیادی ایجاد شده است، اما به برکت آموزش‌های عالی در کل کشور این امکان به وجود آمده تا همه افراد در سطوح مختلف به آموزش عالی دست یابند.
حذف کنکور یک اتفاق بزرگ در آموزش عالی
او با اشاره به اینکه حذف کنکور یک اتفاق بزرگ در آموزش عالی است، افزود: آموزشگاه‌های کنکور خواهان حذف کنکور نیستند چرا که منافع آن‌ها در کنکور گره خورده است.
دکتر جاسبی گفت: تعداد داوطلبان برای ورود به دانشگاه از تعداد صندلی‌های موجود پیش بینی شده بیشتر نیست؛ این یک تصدیق کلی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید توجه داشت که در دو رشته دکترای حرفه‌ای دامپزشکی و پزشکی عمومی و همچنین در مقطع ارشد داوطلبان بسیار زیادی مطابق با تعداد صندلی‌های پیش بینی شده وجود دارد.
او با اشاره به اینکه حذف مقطع کنکور در مقاطع کاردانی و کارشناسی مشکلی ندارد، گفت: دانشجویان باید در حسب نمرات کسب شده طی دوران تحصیلی، دانشگاه و محل تحصیل خود را انتخاب و اولویت بندی کنند.
دکتر جاسبی گفت: افرادی که می‌خواهند وارد دانشگاه شوند از دیپلم تا لیسانس و حتی کنکور کارشناسی ارشد باید فاصله طولانی را طی کنند و به همین دلیل است که در کارشناسی ارشد و دکترا تعداد شرکت کننده‌های بسیاری را داریم.
عضو شورای عالی فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به فاصله طولانی دیپلم تا کنکور دکترا گفت: می‌توانیم دانشجوی مقطع دکترای حرفه‌ای پزشکی و دامپزشکی را از مقطع لیسانس بگیریم.
او با اشاره به حذف کنکور سراسری گفت: برای مقاطع مختلف و رشته‌های حرفه‌ای می‌توان سه بار در سال آزمونی را برای انتخاب افراد در مقاطع مختلف برگزار کرد.
دکتر جاسبی ادامه داد: یکی از موانع حذف کنکور سراسری بنگاه‌های آموزشی هستند که این بنگاه‌ها هر کاری می‌کنند تا مانع حذف کنکور نشوند.
 حذف کنکور سراسری به نفع بنگاه‌های آموزشی است
عضو شورای عالی فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به منافع بنگاه‌های آموزشی در جهت حذف کنکور سراسری گفت: این‌ها اشتباه می‌کنند چرا که اگر کنکور حذف شود آموزشگاه‌ها می‌توانند برای دانشجویان در مقاطع مختلف کلاس‌هایی را برگزار کنند، این مورد یکی از راه‌هایی است که می‌توان به وسیله آن گره کنکور را باز کرد.
او گفت: حذف کنکور سراسری طی یک سال عملی و امکان پذیر است به شرطی که نهاد‌های مسئول در این خصوص جسارت به خرج دهند. حذف کنکور با برنامه ریزی و کنار گذاشتن منافع موسسات آموزشی کار مشکلی نیست
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: با برنامه ریزی و حضور مسئولین در حوزه مجلس، شورای عالی فرهنگی و دولت می‌توان طرح مذکور را اجرا کرد.
 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7