کد خبر: 6662| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۴ مهر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۵۵:۰ | تعداد بازدید: ۶۷۳۴

نخستین نشست از سلسله نشست‌های بررسی کنکور روز شنبه 13 /7/ 1397 به ریاست دکتر ابراهیم سوزنچی، معاون خط مشی‌گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
دکتر سوزنچی: سیاست‌های لازم برای ساماندهی موضوع کنکور تا آخر امسال به تصویب خواهد رسید
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این نشست دکتر سوزنچی با اشاره به سوابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در مورد کنکور گفت: با توجه به تصویب قوانین و مقررات متعدد در زمینه کنکور باید این قوانین به‌صورت یکپارچه به تصویب برسند.
وی افزود: دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه خود گفتند تا آخر امسال تکلیف کنکور مشخص می‌شود، اما این سخن به آن معنا نیست که سال آینده کنکور حذف می‌شود بلکه سیاست‌های لازم برای ساماندهی موضوع کنکور به تصویب خواهد رسید.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: گام اصلی برای سیاستگذاری، تعریف صحیح ازمسئله، موضوع و مفهوم مورد نظر است، لذا هدف این نشست‌ها دست یافتن به فهم جامعی از ابعاد مسئله پیش روی ما در ارتباط با کنکور است.
دکتر سوزنچی با تشریح این نشست‌ها گفت: در اولین روز ما میزبان اندیشکده‌ها هستیم و در روز دوم میزبان رؤسای دانشگاه‌های مطرح هستیم.
وی افزود: در روز سوم رؤسای مدارس شناخته شده و فعال غیرانتفایی و دولتی در زمینه کنکور حضور خواهند داشت و روز چهارم هم میزبان مؤسسات آموزش کنکور هستیم.
معاون خط‌مشی‌گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سخن اصلی این است که مشکل اصلی نظام سنجش و پذیرش دانشجو که هم اکنون اعمال می‌شود چیست و چه راه حلی دارد؟
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به طرح موضوع کنکور در نقشه جامع علمی کشور گفت: در نقشه جامع علمی کشور به موضوع کنکور توجه مناسبی شده و در گذشته در جلسات متعدد شوراهای مشورتی ستاد راهبری اجرای نقشه هم در این زمینه سیاست‌های قابل توجهی تدوین شده که ابلاغ نشده است..
دکتر محمدی: با مشکل مطلوبیت بیش از حد 13 رشته درسی مانند مهندسی برق، حقوق و پزشکی مواجه هستیم.
 به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از سخنان دکتر سوزنچی نماینده سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: در زمینه جداسازی سنجش از پذیرش مجلس به دولت پیشنهاد داده که لایحه‌ای در این زمینه تدوین کرده و به مجلس پیشنهاد دهد.
وی افزود: در زمینه کنکور با مشکل مطلوبیت بیش از حد 13 رشته درسی مانند مهندسی برق، حقوق و پزشکی مواجه هستیم.
نماینده سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در این زمینه باید به تجربیات سایر کشورها هم نگاهی داشته باشیم.
وی گفت: موضوع بعدی ارتباط مؤسسات کنکور با رسانه‌ها و صداوسیماست که یک جو هیجانی در زمینه کنکور ایجاد کرده‌اند و عملاً آنتن صداوسیما در اختیار این مؤسسات است.
دکتر محمدی افزود: یکی از چالش‌های دیگر حوزه کنکور، تعدد نهادهای سیاست‌گذار و تصمیم‌ساز در این حوزۀ حساس است.
دکتر نقی‌زاده: یکی از معضلات کنکور در هم‌ریختگی بازار اشتغال کشور است
در ادامه جلسه دکتر نقی‌زاده نماینده مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: کنکور از نظر خانواده‌ها عادلانه‌ترین راه پذیرش و ورود فرزندان آنان در دانشگاه است.
وی افزود: مشکل اساسی در این زمینه رویکردهای احساسی در تصمیم‌گیری‌هاست.
نماینده مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات و معضلات کنکور در هم‌ریختگی بازار اشتغال کشور است که هرگونه هدایت تحصیلی را بی‌اثر کرده است.
دکتر نقی‌زاده گفت: گاهی نتایج پذیرش دانشجو واقعاً تعجب بر‌انگیز است و مشاهده می‌شود در یکی از شاخه‌های رشته مهندسی افرادی پذیرش شده‌اند که در کنکور نمره ریاضی آنها منفی بوده است!!
دکتر حسینی: در برخی رشته‌ها باید نحوه امتحان از دروس عمومی تغییر پیدا کند/ غلبه اجرا بر محتوا
پس از سخنان دکتر نقی‌زاده، دکتر حسینی نماینده شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) هم طی سخنانی گفت: گفتمان حاکم بر بررسی مسئله کنکور باید گفتمان کارشناسی باشد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مناسب‌ترین نهاد برای ترویج گفتمان کارشناسی است.
وی افزود: آموزش‌وپرورش نسبت به موضوع کنکور دغدغه نداشته باشد هیچ اصلاحی اتفاق نخواهد افتاد.
دکتر حسینی ادامه داد: اضطراب بیش از حدی که کنکور به داوطلبان و خانواده‌های آنان وارد می‌کند یک مشکل بزرگ برای امنیت روانی جامعه است که تبعات جبران‌ناپذیری به‌دنبال خواهد داشت.
نماینده کانون شبکه‌های تفکر ایران گفت: در برخی رشته‌ها باید نحوه امتحان از دروس عمومی تغییر پیدا کند.
وی افزود: غلبۀ اجرا بر محتوا یکی از مشکلات نظام سنجش و پذیرش کشور است.
دکتر خادمی: در زمینه سنجش و پذیرش شاهد خلأ سامانه و یک نظام هماهنگ هستیم/ تغییر مسیر فارغ‌التحصیلان آموزش‌وپرورش از دانشگاه به سمت بازار اشتغال
دکتر خادمی نماینده مرکز مطالعات علمی ریاست‌جمهوری هم در این جلسه گفت: در زمینه سنجش و پذیرش ما شاهد خلأ یک سامانه و نظام هماهنگ هستیم.
وی افزود: جایگاه آموزش‌وپرورش و آموزش عالی در روند سنجش و پذیرش نادیده گرفته شده است.
نماینده مرکز مطالعات علمی ریاست‌جمهوری ادامه داد: تغییر مسیر فارغ‌التحصیلان آموزش‌وپرورش از دانشگاه به سمت بازار اشتغال یکی از لوازم اصلاح وضعیت کنکور است.
دکتر خادمی ادامه داد: مصرف‌کنندگان بازار آموزش کشور با ارائه آمار صحیح می‌توانند عاقلانه رفتار کنند.
نماینده مرکز مطالعات علمی ریاست‌جمهوری گفت: این شکل که 12 سال تحصیل دانش‌آموز در 4 ساعت کنکور تعیین تکلیف شود، یک موضوع غیرعادلانه است.
دکتر پارسانیا: سنجش صلاحیت اخلاقی در نظام سنجش و پذیرش کشور
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه جلسه دکتر پارسانیا نماینده بنیاد تربیتی حیات هم فرمودند: برنامه‌ریزان فهم مشترکی از موضوع کنکور ندارند.
وی افزود: برخی مواقع مشکل کنکور در هدایت تحصیلی خلاصه می‌شود و گاهی در استرس‌زایی برای داوطلبان، که حاصل نگاه‌های تک بعدی وضعیت نامطلوب فعلی است.
نماینده بنیاد تربیتی حیات ادامه داد: عدم سنجش صلاحیت اخلاقی در وضعیت فعلی کنکور یکی دیگر از مشکلات نظام سنجش و پذیرش کشور است.
دکتر پارسانیا گفت: تأثیر منفی کنکور بر نهاد آموزش‌وپرورش در حال تغییر دادن به ماهیت این نهاد مهم است.
دکتر نورشاهی: لزوم تقویت مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان
در ادامه جلسه خانم دکتر نورشاهی نماینده مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نیز طی سخنانی گفت: عدم تناسب در تحولات نظام اجتماعی کشور با نظام علمی کشور مشکل کنکور را حاد کرده است.
وی افزود: به جای تقویت مهارت تست‌زنی باید مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان تقویت شود.
دکتر نورشاهی ادامه داد: زمانی هدایت تحصیلی معنا می‌باید که نظام تعلیم و تربیت به‌دنبال استعدادهای دانش‌آموزان باشد نه توانایی تست‌زنی آنها.
نماینده مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: نباید این توقع را داشته باشیم که نظام آموزش عالی برطرف‌کننده همه مشکلات کشور باشد.
وی افزود: یکی از مشکلات دیگری که نظام آموزش عالی ما با آن مواجه شده است. کاهش چشمگیر متقاضیان ورود به رشته های علوم پایه مانند ریاضی، فیزیک و... است.
دکتر کریمی: عدم همکاری بین نهاد آموزش‌وپرورش و آموزش عالی، مشکل بزرگ آموزش کشور/ اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش نیاز به همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها دارد
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر کریمی نماینده پژوهشگاه وزارت آموزش‌وپرورش کارشناس دیگری بود که در نشست بررسی وضعیت کنکور در کشور نظرات خود را ارائه کرد.
وی گفت: انقطاع و عدم همکاری بین نهاد آموزش‌وپرورش و آموزش عالی از مشکلات بزرگ ما در حوزه آموزش است.
دکتر کریمی افزود: این موضوع که نظام آموزشی کشور یک نظام غیربومی و وارداتی است موجب شده تا این نظام در حل مشکلات کشور ناتوان باشد.
نماینده پژوهشگاه وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: بازار کار کشور نظام آموزش را کاملاً تحت شعاع قرار داده و نامطلوب بودن وضعیت بازار، نظام آموزش کشور را دچار مشکل کرده است.
وی با اشاره به تدوین و تصویب سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش گفت: بر‌اساس این سند مدارس به‌جای نهادهای آموزشی باید به نهادهای فرهنگی، آموزشی و تربیتی تبدیل شوند.
دکتر کریمی افزود: اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش نیاز به همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها دارد و این کار نمی‌تواند صرفاً توسط وزارت آموزش‌وپرورش انجام شود.
دکتر پوریا: گسترش رسانه‌های مجازی نظارت بر مؤسسات آموزش ذی‌نفع در کنکور را بسیار سخت کرده است
دکتر محمد پوریا نماینده پژوهشکده حکمت نیز در این جلسه گفت: گسترش رسانه‌های مجازی نظارت بر مؤسسات آموزش ذی‌نفع در کنکور را بسیار سخت کرده است.
وی افزود: مشکلات معیشتی معلمان موجب شده تا بخشی از این قشر زحمتکش به سمت تدریس در مؤسسات کنکور بروند.
دکتر امیری‌ طهرانی: متأسفانه در جامعه ما همه راه‌های موفقیت به آموزش عالی منتهی می‌شود.
همچنین دکتر نقشینه نماینده کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی به این مسئله اشاره کردند که با توسعه فماوری‌های نوین، امروزه می‌توان آسیب‌های شیوه سنجش و پذیرش کنونی را به حداقل رساند چرا که می‌توان آزمون‌های تشریحی برای تعداد زیادی دانش‌آموز طراحی و اجرا نمود که از جمله این آسیب‌ها در نظر نگرفتن توانایی خواندن، نوشتن، استدلال کردن و تحلیل کردن است.

دکتر امیری طهرانی نماینده مؤسسات مطالعات مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: کنکور یک فرآیند است که شامل مسائل آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و... است.
وی افزود: اگر بخواهیم کنکور را به روش سنجش و پذیرش معنا کنیم باید بدانیم نباید ایراد به کنکور منجر به نادیده انگاشتن سنجش و پذیرش باشد.
دکتر امیری طهرانی ادامه داد: دراین زمینه باید راه حل مناسبی ارائه شود.
نماینده مؤسسه مطالعاتی مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: برخی از نخبگان ما در کنکور پذیرفته نشده‌اند اما موفق شده‌اند بالاترین درجات علمی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان را کسب کنند.
وی افزود: متأسفانه در جامعه ما همه راه‌های موفقیت به آموزش عالی منتهی می‌شود.
دکتر امرایی: تعدد سهمیه‌های کنکور باید ساماندهی شود/ همکاری مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند مشکل کنکور را برطرف کند
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر امرایی نماینده نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت نیز در این جلسه گفت: حواشی کنکور نسبت به اصل کنکور بیشتر است.
وی افزود: تعدد سهمیه‌ها به 19 سهمیه رسیده است و این موضوع باید ساماندهی شود.
نماینده نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت ادامه داد: همکاری مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند مشکل کنکور را برطرف کند.
وی با تأکید بر لزوم ساماندهی رشته‌های پزشکی گفت: باید ظرفیت این رشته‌ها به منظور شکستن انحصارها افزایش یابد.
دکتر امرایی افزود: می‌توان با برگزاری دو یا سه کنکور در هر سال استرس داوطلبان را کاهش داد.
نماینده نهاد دیده‌بان عدالت و شفافیت ادامه داد: تبلیغ کنکور از طریق رسانه ملی باید ساماندهی شود.
نماینده نهاد دیده‌بان عدالت و شفافیت ادامه داد: در موضوع معدل پایه تفاوت بین مدرسه منطقه محروم مرزی با مدارس نقاط شمالی تهران مدنظر باشد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ارائه نظرات حضار، دکتر سوزنچی گفت: نکات مطرح شده دسته‌بندی شده و برای تصمیم‌گیری مدنظر قرار خواهد گرفت.

 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7