تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه تهران و هیأت «حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره علمی» امضا شد.
این تفاهم نامه همکاری با هدف واسپاری امور اجرایی و مدیریت شورای تخصصی علوم عقلی از سوی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره به دانشگاه تهران و گسترش همکاریهای دو جانبه، بین دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران و دکتر عبدالحسین خسروپناه، رئیس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره علمی به امضا رسید.
دکتر نیلی احمدآبادی در این جلسه با اشاره به اهمیت موضوع تفاهمنامه منعقده گفت: «از دیدگاه دانشگاه، هیچ دانشجوی دکتری نمیتواند فارغالتحصیل شود، مگر اینکه نوآوری و خلاقیت داشته باشد. به نظر میرسد، در ذات دانشگاه نوآوری نهفته است. باید گفت ارائه نظریه در حوزه علوم تجربی تا حدودی راحتتر از سایر حوزههاست، به دلیل اینکه نظریهها و فرضیههای ارائه شده در نشریات معتبر، در سطح ملی و بینالمللی داوری میشوند و همچنین بسیاری از مقالههایی که در این نشریات منتشر میشوند، اکثراً نوآوری را در درون خود دارند».
وی افزود: «منتهی در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی، فعالیت و انتشارات بیشتر داخلی است، یعنی فرصت انتشار بینالمللی یا فراهم نشده و یا اینکه خیلی مورد توجه قرار نگرفته است. شاید به همین دلیل، تبیین این مسأله که کدام فعالیتها میتوانند در این حوزهها شکل نوآوری و یا نظریه به خود گیرند، برای ما سختتر شده و ناچاراً یکسری از فرآیندها را برای آنها در نظر گرفتهایم».
رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: «وقتی تحولات اروپا را بررسی میکنیم، متوجه میشویم ابتدا نظریه جدیدی مطرح شده و بعد تحولات صورت گرفته است. ما هم در جامعه خود اگر به دنبال تحولات و پیشرفت بیشتر هستیم، باید همواره یک پشتوانه نظری وجود داشته باشد و البته مسأله مهم این است که برای پیادهسازی نظریه مطروحه، جامعه باید آن را بپذیرد».
دکتر نیلی احمدآبادی با تأکید اینکه در دانشگاهها این حوزه باید بیشتر تقویت شود، گفت: «افزایش تعداد نظریههای قابل قبول میتواند بهعنوان یکی از افتخارات جامعه علمی ایران مورد توجه قرار گیرد. در تاریخ هم مشاهده میشود، وقتی که حکومتها و شرایط اجتماعی مناسب فراهم است، دانشمندان و نظریههای بسیاری ظهور پیدا میکنند. البته دانشگاه تهران، نقش تعیین کنندهای دارد و امیدوارم در کنار دیگر نهادها و امکانات بتوانیم در این زمینه شرایط لازم را فراهم آوریم».
وی با انتقاد از نحوه پذیرش دانشجو و شیوه تدوین آئیننامه ارتقا اظهار کرد: «سیستم پذیرش دانشجو در کشور ما به گونهای است که در ورود بسیار سخت گرفته میشود، اما متأسفانه بر روند خروجی دانشگاهها آنگونه که باید نظارت وجود ندارد. یکی از مشکلات این رویکرد آن است که منجر شده تا دانشجویان بعضاً در رشتههایی که علاقه و استعداد ندارند، مشغول به تحصیل شوند. نکته دیگر مسألهای است که در بحث تدوین آئیننامه ارتقا وجود دارد که باید مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد، دانشگاهی همچون دانشگاه تهران اجازه پذیرش دانشجو، جذب هیأت علمی و تدوین آئیننامه ارتقا ندارد».
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: «تمامی این مسائل در کنار یکدیگر باعث شده تا در دانشگاهها نظریهها و تحولات مثبت و سازنده کمتر ارائه شوند. باید گفت با این محدودیتها ما فقط به گونهای داریم امور را اداره میکنیم و علم دانش را توسعه نمیدهیم. بر اساس رویکردهای از پیش تعیین شده یکسری افراد وارد دانشگاه میشوند و ما با بهترین روش ممکن آنها را مدیریت میکنیم تا در قالبهای از پیش تعیین شده به خوبی قرار گیرند».
دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: «خلاقیت شروع هر کاری است باید به دانشآموزان از همان سال نخست خلاقیت را آموخت و اولین شرط نظریهپردازی نیز داشتن خلاقیت است که از کودکی باید تجربه کرد. ما همواره به دنبال شکستن این قالبها بودهایم، اما باید اظهار کرد با تمامی محدودیتها همواره تلاش کردهایم تا کارهای خوبی صورت گیرد و گامهای مؤثری برداشته شود».
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «در چهارچوب فعلی حداکثر استفاده را میکنیم و امیدواریم که بتوانیم کاشف نظریهپردازان جدید شویم. اخیراً رویکرد جدیدی در وبگاه دانشگاه تهران محقق شده و اینکه دیگر کمتر مباحث مدیریتی ارائه میشود و به فعالیتها و اقدامات استادان و دانشجویان دانشگاه که دستاوردی برای ارائه و یا حرفی برای گفتن دارند، پرداخته میشود. البته نظریههای ترویجی و نوآورانه نیز میتواند به همین روال ایجاد شده در وبگاه دانشگاه تهران اطلاعرسانی شوند».
لازم به ذکر است، واگذاری و تفویض اختیار تشکیل شورای تخصصی علوم عقلی از سوی دبیرخانه هیأت به دانشگاه، انجام امور اجرایی و مدیریت شورای تخصصی علوم عقلی در دانشگاه، برگزاری انواع کرسیهای علمی و حمایت از برگزاری همایشها، هماندیشیها، میزگردها و کارگاههای تخصصی به منظور ارائه و معرفی دستاوردها و یافتههای علمی و نظریهپردازی از جمله محورهای همکاری تفاهمنامه منعقده است.