کد خبر: 7501| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۵ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۳:۵۷:۰ | تعداد بازدید: ۳۱۸۹

رییس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه فعالیت میان‌رشته‌ای از درجه اهمیت بالایی برای حل مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار است، گفت: هدف‌گذاری این دانشگاه توسعه فعالیت‌های بین‌رشته‌ای است.
محمود نیلی‌احمدآبادی روز دوشنبه در بیست و هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه هدف از پژوهش کمک به کشور برای توسعه پایدار است، یکی از مشکلات را آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: هنوز نتوانسته ایم برای این مسئله راه حلی پیدا کنیم.
رییس دانشگاه تهران ادامه داد: آلودگی هوا به دلیل مدیریت بد و امکاناتی است که در اختیار ما قرار داده شده و تا امروز به خوبی از آن استفاده نکرده ایم. البته تحقیقات گسترده ای در دانشگاه تهران و سایر دانشگاه ها انجام شده ولی هنوز مشکل پا برجاست. 
نیلی احمدآبادی با تاکید بر اینکه مشکل آلودگی هوا فقط به خودروها و موتورهای بنزین سوز و کیفیت سوخت مربوط نمی شود، تصریح کرد: مشکل آلودگی هوا به دلایل حقوقی، اجتماعی و قانونگذاری مربوط می شود و برای حل آن و تبدیل دانش به فناوری، کنار هم قرا گرفتن تخصص های میان رشته ای امری مهم است. 
به عقیده وی مشکلات جهان با کمک متخصصان قابل حل است ولی مسائل چند بُعدی نیاز به متخصصان خاص دارد.
رییس دانشگاه تهران یادآورشد: امروز فعالیت بین رشته ای به قدری مهم است از این رو دانشگاه تهران فعالیت های خوبی در این باره انجام داده است تا سیاست امروز دانشگاه به توسعه فعالیت های  بین رشته ای معطوف شود. 
نیلی احمدآبادی با تاکید بر اینکه حوزه های آموزش، پارک علم و فناوری و پژوهش گسترش یافته ولی کافی نیست، افزود: برای اجرای تفکر بین رشته ای باید آیین نامه ها و قوانین دانشگاه تهران نیز ارتقا یافته و اجرایی شود. 
وی تصریح کرد: کاردار دانشجویی نیز از دیگر آیین نامه های دانشگاه تهران است تا دانشگاه از توان دانشجویان متخصص خود استفاده کند. البته منابع مالی محدود است ولی  دانشجو می تواند از همین منابع استفاده کند. 
وی ادامه داد:  پارک های علم و فنادری نیز می توانند از دانشجویان متخصص استفاده کنند تا علاوه بر شکوفایی دانشجو برای تبدیل ایده او به کسب و کار، سبب تحول اقتصادی کشور شود. امسال نیز ۴۰۰ تقاضا برای تبدیل ایده به کسب و کار از طرف دانشجویان دانشگاه تهران ارائه شده که امید است این تعداد در شبکه فناوری دانشگاه توسعه یابد.
رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه ظرفیت استفاده از هیات علمی در دانشگاه تهران بسیار محدود است، تصریح کرد:  ظرفیت بزرگ متخصصان دانشگاه را به وسیله طرح های پژوهشی می توان گسترش داد. به این صورت که فرد متخصص به صورت قانونی به دانشگاه پیوسته و از بیمه بهره مند شده و هر سال همکاری با او تمدید می شود تا یک تیم متخصص پژوهشگر در دانشگاه تهران فعالیت کند. 
نیلی خاطرنشان کرد: هسته پژوهشی طرح دیگری است که فلسفه آن بین رشته ای تا تخصص های مختلف را کنار هم قرار می دهد. البته فرد برای پژوهش، استخدام نمی شود بلکه یک گروه بین دانشگاهی و یا متشکل از متخصصان بین المللی، با عملیاتی کردن طرح های پژوهشی،  نقشه آینده راه کشور را ترسیم می کنند. 
وی افزود: این جشنواره برای من نوستالژیک است زیرا نخستین سمتم در دانشگاه تهران معاون پژوهشی دانشکده فنی بود و در این روز برای همه تلاشگران عرصه پژوهش آرزوی سلامتی دارم. 
راه را برای ورود جوانان به عرصه علم فراهم کنیم
ژاله آموزگار یگانه استاد پیشکسوت دانشگاه ادبیات و علوم انسانی نیز در سخنانی اظهار داشت: نمی دانم با چند نسل دانشجو هم راز و هم صحبت بودم ولی هرجا رفتم صورتی آشنا به من سلام کرد تا به جای یک فرزند، صدها فرزند در دانشگاه تهران داشته باشم و این را نشانه خوشبختی می دانم. 
وی گفت: از نوجوانی رویایم نشستن بر کرسی استادی بود. اما چگونه شد که این رویا محقق شد؟ شاید برای اینکه نسل ما نسل ما می توانیم ها بود. 
برنده جایزه لژیون دونور از وزارت فرهنگ فرانسه با اشاره به زندگی خود گفت: در شهر خوی دنیا آمدم و در پاریس ادامه تحصیل دادم و عمرم را برای کشور و دانشگاه تهران گذاشتم. البته نوشته های خود را در نشریات منتشر کردم و تازه فهمیدم اغلب خوانندگان به مجلات غیر علمی و پژوهشی علاقه مند هستند.
آموزگار با تاکید بر احترام به مقام معلم و استاد، افزود: احترام به استادانم همیشه دغدغه ام بوده است زیرا معتقدم بزرگش، ندارد اهل خرد، هر آنکه از  بزرگان نام به زشتی برد.
وی معتقد است باید کار را به جوان ها سپرد و خاطرنشان کرد: باید به موقع بازنشسته شد تا نیروی جوان که بشارت دهنده نوآوری است در راه علم آوری ورود کرده و موفق شود. البته ما نیز بازنشسته شغلی می شویم ولی باید راه اندیشه را ادامه دهیم و به عبارتی جای خود را به جوان ها بدهیم ولی در کنار آنها باشیم. 
بیست و هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، امروز - دوشنبه - در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد برگزار شد.
در این آیین از پژوهشگران پیشکسوت، برجسته و اساتید و دانشجویان فعال در عرصه پژوهش قدردانی شد

منبع:روابط عمومی دانشگاه تهران

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7