کد خبر: 15167| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۷ آبان سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۹:۲:۰ | تعداد بازدید: ۲۰۵۶

وزیر آموزش‌وپرورش در گردهمایی مشترک رئیس، معاونان و مدیران سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تأکید بر اینکه وظیفه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تأمین دسترسی عادلانه و باکیفیت دانش آموزان به فضاهای آموزشی در سراسر کشور است، گفت: از راهبردهای آموزش‌وپرورش؛ ایجاد احساس مسئولیت و مشارکت جامعه در مدرسه‌سازی است.
محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک رئیس، معاونان و مدیران سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که در ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، اظهار کرد: اگر به موضوعات پیش روی هر سازمان نظم دهیم، مطمئناً بازده و کارایی آن سازمان افزایش می‌یابد. در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تحرک و پویایی خوبی وجود دارد و همکاران ما در سازمان و در سطح کشور بسیار سخت‌کوش، پرتلاش و مسئولیت‌پذیر هستند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه به‌طورقطع هر سازمانی در پی خوب کار کردن و مورد تشویق و تحسین قرار گرفتن است، تصریح کرد: اگر شاخص معتبری در مورد عملکرد خوب یک سازمان ارائه دهیم، باید به میزان درست بودن کارهای انجام ‌شده در سازمان اشاره‌ کنیم. در فرهنگ مدیریتی و دینی ما انجام کار به‌تنهایی اهمیتی ندارد بلکه درست بودن کار بسیار با اهمیت است و باید قبل از گزارش دهی در مورد کمیت کار در یک سازمان به مسئله درست بودن یا نادرست بودن کار در سازمان بیاندیشیم تا مطمئن شویم کار بیهوده یا بدون اولویت انجام نمی‌دهیم.
وزیر آموزش‌وپرورش یکی از راه‌های اطمینان از انجام درست‌کار در یک سازمان را مطابقت کار انجام ‌شده با مأموریت آن سازمان دانست و گفت: هر سازمان و تشکیلاتی دارای مأموریت و فلسفه وجودی است که به‌واسطه آن‌ها ایجاد شده است. با این تعریف سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برای تأمین دسترسی عادلانه و باکیفیت دانش آموزان به فضاهای آموزشی در سراسر کشور تاسیس شده است؛ بنابراین باید اقدامات و فعالیت‌های این سازمان در راستای تامین این هدف در کشور باشد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: دومین معیار سنجش کار و فعالیت درست سازمان این است که فعالیت‌های سازمان در چارچوب چشم اندازها باشد یعنی باید سازمان فعالیت‌ها و کارهایی را که بتواند چشم انداز مجموعه را تحقق بخشد، انجام دهد و به طور مشخص هدف را تعیین کرده و برای رسیدن به هدف برنامه ریزی کند.
وی فهم مدیران در تفکیک مدیریت کردن و مدیریت شدن در سازمان را بسیار مهم دانست و افزود: مدیریت کردن یعنی دخالت، تغییر جهت و اصلاح در امور جاری سازمان و برنامه ریزی برای انجام درست فعالیت‌ها و کارهایی که در سازمان به آن می‌پردازیم در حالی که مدیریت شدن زمانی اتفاق می‌افتد که مدیر تنها به عنوان ناظر در سازمان ظاهر می‌شود و تأثیری در تعیین جهت و اهداف سازمان و نیل به آن ندارد.
حاجی میرزایی گفت: حضور هر مدیر باید معنادار باشد و بتواند تشخیص دهد که در دوران مدیریتی خود تا چه اندازه توانسته ماموریت سازمان را پیش ببرد تا چه حد در حل مسائل سازمان موثر افتاده است.
وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: سومین نکته در میزان تشخیص انجام درست یا نادرست فعالیت‌ها و کارهای یک سازمان، تطابق کار انجام شده با ارزش‌های درونی آن سازمان است. هر سازمان یا مجموعه باید چارچوب‌های مشخص و قابل تعریفی داشته باشد که به راحتی تغییر نکند و فعالیت‌های سازمان در قالب آن چارچوب انجام پذیرید تا با هیجانات و جریانات بیرونی به راحتی منحرف نشود.
وی گفت: اگر بخواهیم بر اساس این تعاریف برای سازمان نوسازی برنامه ریزی کنیم، باید چارچوب و ماموریت سازمان را مشخص کنیم و سپس بگوییم؛ استراتژی سازمان برای حرکت در مسیر ماموریت سازمان چیست و اولویت‌ها و توزیع اعتبارات براساس اهداف سازمان مشخص شود. باید نقشه ملی برای کل کشور داشته باشیم که نشان دهد تا چه میزان می‌خواهیم در نقاط مختلف کشور اثر بگذاریم و این اثرگذاری و انتخاب مسیر تا چه حد دسترسی عادلانه را به فضای آموزشی برای دانش آموزان سراسر کشور فراهم می‌کند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه قطعاً باید تمام دانش آموزان از آموزش‌های لازم بهره ببرند، تصریح کرد: باید استراتژی‌های سازمان نوسازی را به سمتی هدایت کنیم که بتوانیم کار درست را با اولویت‌های روشن دنبال کنیم. همچنین، با اندیشه عمیق و ساختارمند و به‌کارگیری تمام خلاقیت‌ها و نیازهای سازمان را مشخص کنیم.
وی گفت: باید اولویت‌های هر استان، شهرستان، بخش و روستا را پیدا کنیم و سپس خیرین را برای حل مسائل مربوطه و امور خیریه با توجه به اولویت و نیاز مناطق هدایت کنیم و بر اساس نیازهای مشخص‌شده به خیرین الگو دهیم و مشارکت آن‌ها را به نحو مناسب و سنجیده به مدارس هدایت کنیم.
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه مشارکت در نوسازی مدارس یک نیاز حیاتی است، گفت: فرهنگ جامعه و ظرفیت مردم درزمینه مشارکت بسیار عالی است و می‌توانیم ظرفیت‌های مهمی را در این زمینه ایجاد کرده و به دستاوردهای خوبی برسیم.
حاجی میرزایی اجرای طرح آجر به آجر را یکی از نمونه مشارکت‌های اساسی جامعه در مدرسه‌سازی دانست و گفت: هدف از طرح آجر به آجر مشارکت مردمی در ساخت مدرسه و احساس مسئولیت عموم جامعه نسبت به مدرسه‌سازی است که این هدف بسیار مهمی است.
وی گفت: در حال حاضر یکی از استراتژی‌هایی که می‌توان برای سازمان تعیین کرد، مولدسازی دارایی‌ها و ظرفیت‌های آموزش‌وپرورش است و این موضوع باهمت مدیران و کارکنان سازمان نوسازی مدارس قابل‌حل خواهد بود.
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه به همراه سایر وزارتخانه‌ها اجزای یک کل هستیم، گفت: انجام کار درست مشروط بر این است که در داخل وزارتخانه با استان‌ها و در خارج از وزارتخانه و با وزارتخانه‌های دیگر به حداکثر هماهنگی و همکاری در انجام کار برسیم.
وی در پایان از زحمات تمام کارکنان نوسازی مدارس در استان‌های سراسر کشور قدردانی و تصریح کرد: «مسئولیت‌پذیری»، «امانت‌داری»، «سخت‌کوشی»، «تحرک و پویایی» و «دلسوزی» در سازمان نوسازی مدارس کشور وجود دارد و تبدیل به یک نقطه درخشان در مدرسه‌سازی ایران شده است.

منبع:مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7