کد خبر: 14786| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۴ مهر سال ۱۳۹۹ | ساعت ۹:۵۰:۰ | تعداد بازدید: ۲۷۹۲

جلسه 258 کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای جلسه دکتر محمدرضا شمس اردکانی دبیر کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، فرا رسیدن اربعین حضرت اباعبدا... الحسين (ع) را به عاشقان و دلدادگان آن حضرت  تسليت گفت.
دبیر کمیته فرهنگ و تمدن با انتقاد از نامه اخیر برخی انجمن‌های علمی پزشکی کشور در رابطه با طب سنتی، گفت: نگاه جامعه‌ی پزشکی نوین نسبت به طب سنتی باید اصلاح شود و به جای اینکه این دو طب در مقابل هم باشند، می‌توانند در بسیاری از بیماری‌های مزمن در کنار هم، مشکلات مردم را حل کنند.
در ادامه جلسه دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گزارشی در خصوص «مؤلفه‌ها و شاخص‌های تمدن نوین اسلام و ایران» ارائه نمودند.
دکتر رحیمی با بیان اینکه برای بقای هر تمدنی باید مؤلفه های اصلی آن تمدن را شناخت ادامه داد: اولین مؤلفه و زیر نظام تمدن ساز جدید، نظام پیشروانه علم، فناوری و نوآوری است که پیشرفت جوامع مرهون وجود این نظام است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم  افزود: مؤلفه دوم نظام اقتصادی تمدن‌ساز است که مبتنی بر دو پایه علم و فناوری و نوآوری و تقاضا است.
وی ادامه داد: مؤلفه سوم نظام سیاسی و حکمرانی پیشرو است که بر دو زیرنظام قبلی اتکاء دارد و مؤلفه چهارم شالوده زیست بوم فرهنگی و اخلاقی است که در همه این سه زیر نظام نفوذ کرده است.
استاد دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر این نکته که هیچ جامعه‌ای، با یک اخلاق منحط نمی‌تواند تمدن‌ساز باشد تصریح کرد: منشأ اخلاق دین است و حکم اخلاقی را لزوماً از دین باید درآورد و نظام علمی نمی‌تواند حکم‌های اخلاقی را پدید ‌آورد.
وی خاطر نشان کرد: اگر این چهار مؤلفه در تمدنی برقرار باشد، آن تمدن پیشرو است بنابراین برای دستیابی  به تمدن نوین اسلامی، ابتدا باید همه این مؤلفه‌ها را از تمدن اسلامی – ایرانی بعنوان یک تجربه و میراث تمدن پیشرو اسلامی احصاء کنیم.
سپس اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.
دکتر علی وطنی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مجری ملی پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان،  ضمن تأکید بر اهمیت این پروژه اعلام کرد: باید تلاش در جهت احیای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با استناد به فناوری‌های روز داشته باشیم.
 وی تصریح کرد: اجرای دقیق و متناسب این پروژه ملی باعث بهینه‌سازی مصرف انرژی در تهران می‌شود، بنابراین لازم است به عنوان یک عزم ملی تلاش بسیاری برای پیشرفت این برنامه انجام شود.
دکتر علی ایرانمنش استاد دانشگاه تربیت مدرس در ادامه طی سخنانی گفت: یکی از مؤلفه‌های مهم در تمدن نوین اسلامی بحث مرجعیت علمی است و باید در این بخش از توانمندی‌هایی که در کشور داریم به نحو مطلوبی استفاده کنیم.
در ادامه دکتر هوشنگ خسروبیگی معاون دانشگاه پیام نور طی سخنانی افزود: مطالعه متون سیاست‌نامه‌ها و اندرزنامه‌های قدیمی کشورمان نشان می‌دهد، در قرون میانه اسلامی بسیاری از شاخص‌های تمدن نوین اسلامی قید شده است که می‌توان برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی از آنها بهره برد.
در ادامه دکتر سید محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: صرف توجه به علم و پیشرفت علمی، نمی‌تواند نشانه و نماد رسیدن به تمدن باشد و قادر نیست تمدن نوینی را شکل دهد، برای رسیدن به جایگاه  واقعی تمدن نوین اسلامی در حوزه‌های مختلف علم، فرهنگ و هنر و... باید شاخص‌های مختلف را احصاء کنیم.
در ادامه دکتر شمس اردکانی طی سخنانی افزود: ضروری است، وزارت علوم برخی از مراکز تحقیقاتی دانشگاهی خود را ترغیب کند که به بررسی و احصاء جامع و کامل مؤلفه‌های نوین تمدن اسلامی بپردازند، تا بتوانیم ظرف چند ماه آینده یک سمینار بین المللی در این زمینه برگزار کنیم.
دبیر کمیته فرهنگ و تمدن به برگزاری همایش بین المللی « قطب الدین شیرازی» و اقدامات انجام شده در این خصوص، اشاره کرد و گفت: باید یک دبیرخانه دائمی، برای بزرگداشت مفاخر فرهنگی و تمدنی اسلام و ایران تشکیل شود.
وی به صدمین سال کودتای 1299 و تأثیرات مهم این واقعه در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی اشاره کرد و بر ضرورت انجام کار تحقیقاتی در خصوص این کودتا تأکید کرد.
دکتر شمس اردکانی در پایان خاطر نشان کرد: برخی رشته‌های دانشگاهی که زیربنای علوم انسانی دارند، به شدت در حوزه پزشکی مورد نیاز هستند.
دبیر کمیته فرهنگ و تمدن ابزار امیدواری کرد که با کمک وزارت علوم، چند رشته فوق لیسانس بین رشته‌ای مرتبط با حوزه علوم انسانی سلامت، در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شود که این خود شروعی برای گسترش بحث بین رشته‌ای‌ است که امروزه در دنیا هم مورد توجه قرار گرفته است.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7