کد خبر: 7422| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۹ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۴۳:۰ | تعداد بازدید: ۲۶۲۵

دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری گفت: رقم قرارداد دانشگاه‌ها با صنعت در سال ۱۳۹۷ دو برابر شد و به هزار و ۷۷۳ میلیارد تومان رسید.
دکتر برومند در این نشست خبری که ظهر امروز (دوشنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، با تشریح برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری امسال اظهار داشت: برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری از همین هفته در دانشگاه‌های استان‌ها آغازشده و از هفته آینده نیز در دانشگاه‌های تهران آغاز می‌شود و از ۲۳ تا ۲۹ آذرماه به مدت یک هفته ادامه دارد.
وی با بیان اینکه هفته پژوهش و فناوری امسال با شعار «پژوهش اثربخش، فناوری ارزش‌آفرین و رونق تولید» برگزار می‌شود، افزود: روز شنبه ۲۳ آذرماه اولین روز از هفته پژوهش با عنوان «پژوهش و فناوری، مدرسه، دانشگاه و جامعه» نام‌گذاری شده و در این روز، زنگ پژوهش با حضور وزرای علوم و آموزش‌وپرورش دریکی از دبیرستان‌های تهران نواخته می‌شود. در این مراسم از ۲۸ دانش‌آموز برتر تقدیر شده و دانش آموزان میهمان مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری خواهند بود تا از نزدیک با عملکرد این مراکز آشنا شده تا انگیزه مضاعفی برای ادامه تحصیل در سطوح عالی داشته باشند.
دکتر برومند در خصوص دومین روز هفته پژوهش گفت: روز یکشنبه ۲۴ آذرماه با عنوان «پژوهش، فناوری و توسعه ملی» و با رویکرد اجرای برنامه توسط دستگاه‌های اجرایی نام‌گذاری شده است.
وی افزود: روز دوشنبه ۲۵ آذرماه با عنوان «گام دوم در پژوهش و فناوری» انتخاب‌شده و در این روز دستگاه‌های اجرایی با رویکرد بیانیه گام دوم برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند و در این راستا نشستی در پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی برگزار می‌شود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: روز سه‌شنبه ۲۶ آذرماه تحت عنوان پژوهش، فناوری و رونق تولید نام‌گذاری شده و در این روز بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار هم‌زمان با نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران افتتاح می‌شود و تا ۳۰ آذرماه ادامه دارد.
دکتر برومند با اشاره به تجلیل از پژوهشگران، کارفرمایان و ایده‌های برتر در حاشیه این نمایشگاه گفت: روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه با عنوان «پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی» و روز پنجشنبه ۲۸ آذرماه نیز با عنوان «پژوهش، فناوری و مشارکت ملی» نام گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به عملکرد سال ۱۳۹۷ در حوزه پژوهش و فناوری گفت: در سال گذشته حدود ۷ هزار و ۸۶۴ واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر شدند و هزار و ۶۲۵ واحد مجوز دانش‌بنیانی دریافت کردند. این شرکت‌ها برای ۵۶ هزار نفر اشتغال ایجاد کردند که ۸۰ درصد آن‌ها مدرک کارشناسی به بالا داشته و ۲۷ درصد افراد مدرک دکتری و کارشناسی ارشد دارند.
وی با اشاره به تعداد ایده‌های تجاری شده در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد گفت: در سال ۱۳۹۷ تعداد ایده‌های تجاری شده ۷۷۰۸ بوده که نسبت به سال ۱۳۹۶ که ۲۸۸۸ مورد بوده است، رشد مناسبی را نشان می‌دهد.
دکتر برومند بابیان اینکه در سال ۹۸ رقم بودجه پارک‌های علم و فناوری ۷۵ تا ۸۰ درصد افزایش یافت، افزود: در سال ۱۳۹۷ فروش شرکت‌های دانش‌بنیان به ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده و میزان صادرات این مراکز نیز ۶۲ میلیون دلار بوده است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بابیان اینکه با توسعه پارک‌های علم و فناوری، ۳پ ارک، بودجه مستقل از بودجه ۹۸ دریافت کردند، گفت: در راستای توسعه پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌های هرمزگان، شیراز، بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین، علوم کشاورزی ساری و کاشان اراضی خود را در اختیار پارک‌ها قرار دادند و برخی از دانشگاه‌ها نیز در حال آماده‌سازی زمین برای استقرار پارک‌ها هستند.
دکتر برومند با اعلام اینکه تعداد مقالات منتشرشده دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۹ در اسکوپوس، ۵۹ هزار ۹۵۱ و در آی.اس.آی ۵۰ هزار و ۶۱۵ مقاله بوده است، درباره جایگاه علمی جهانی ایران گفت: در آی.اس.آی و اسکوپوس رتبه ۱۶ علمی در جهان را داریم و ۱.۹ درصد تولید علم جهان با محققان ایرانی است. همچنین رتبه ایران در تولید مقالات یک درصد برتر ۱۶ است.
دکتر برومند درباره طرح رصد اشتغال دانش‌آموختگان که سال گذشته با همکاری موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی انجام شد، گفت: ۸۰ دانشگاه در این طرح شرکت کردند و دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری در دستگاه‌ها بهتر جذب شده‌اند.
وی بابیان اینکه به دنبال راه‌کارهایی هستیم تا از بخش خصوصی هم در جذب بودجه پژوهشی استفاده کنیم، گفت: تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت در پایان سال ۹۷، ۷هزار و ۲۴ قرارداد بوده و مبلغ این قراردادها ۱,۷۷۳ میلیارد تومان بوده است و برنامه‌ریزی کرده‌ایم ۲۵ درصد پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی از طریق ارتباط با صنعت انجام شود و دانشجویان بتوانند از این طریق حق‌الزحمه دریافت کنند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه سخنان خود با اشاره به حضور پژوهشگاه‌ها در پروژه‌های چالشی بزرگ مورد نیاز کشور و ورود فعال به حوزه فناوری از طریق ایجاد بستر مناسب برای تجاری‌سازی و توسعه شرکت‌های خصوصی گفت: در این راستا شرکت‌های مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران بیش از ۱۰ برابر بودجه عمومی این سازمان فروش داشته‌اند.
دکتر برومند حضور پارک‌های علم و فناوری در پروژه‌های بزرگ موردنیاز صنایع از طریق ایجاد کنسرسیوم از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و همچنین فعال‌تر شدن صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور در حمایت از واحدهای فناور را از فعالیت‌های مؤثر پژوهشی اعلام کرد.
وی همچنین حضور بیش از گذشته و فعال دانشگاه‌ها در حوزه توسعه فناوری و نوآوری از طریق فعال‌کردن تیم‌های تخصصی در خوشه‌های تخصصی مورد نیاز کشور، ارتباط کامل با پارک‌های علم و فناوری و تأسیس مراکز رشد و نوآوری ذیل پارک‌ها جهت استفاده از مشوق‌های قانونی، واگذاری زمین و ساختمان به پارک‌های علم و فناوری و تشکیل تیم‌های مدیریتی مشترک، رصد اشتغال دانش‌آموختگان خود و اثرگذاری آن در جذب دانشجو و بالاخره توجه بیشتر وزارت علوم و مراکز آموزش عالی به کیفیت پژوهش و رعایت اخلاق پژوهشی را از دیگر اقدامات مؤثر در جهت پیشبرد امور پژوهش و فناوری کشور عنوان کرد.

منبع:اداره کل روابط عمومی وزارت علوم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7