کد خبر: 14377| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۳ شهریور سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۴:۰:۰ | تعداد بازدید: ۲۲۰۵

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پیشگیری از اعتیاد رابطه دوسویه‌ای با اقدامات فرهنگی دارد، گفت: حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و فضای مجازی می‌تواند کار پیشگیری را آسان کند.
دکتر سید عباس صالحی در نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی پیشگیری از اعتیاد و افتتاح پروژه‌های استانی که با حضور وزیر آموزش و پرورش و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، با اشاره به دامنه شیوع اعتیاد گفت: پیشگیری از اعتیاد رابطه دوسویه‌ای با اقدامات فرهنگی دارد.
وی یادآور شد: برخی آسیب‌ها فردی و برخی دیگر اجتماعی هستند، اعتیاد از جمله آسیب هایی است که در ابعاد فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اثرات مخربی را بر جای می گذارد و همچنین منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد است.
صالحی ادامه داد: طی سالیان گذشته، رویکردهای درمان، مقابله و پیشگیری را در حوزه مبارزه با مواد مخدر اجرا کرده‌ایم اما با توجه به بنیان طرح یاریگران زندگی، پیشگیری از اعتیاد را باید در اولویت کارهای خود قرار دهیم و با نگاه پیشگیرانه وارد حوزه اعتیاد شویم و همچنین زمینه‌های بروز اعتیاد را بررسی کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آمارهای رسمی، تعداد مبتلایان به اعتیاد را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نشان می دهد اما در اصل با احتساب خانواده‌های این افراد، جمعیت ۸ تا ۱۰ میلیونی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با اعتیاد درگیر هستند، افزود: اعتیاد مانند ویروس کرونا است و هر فرد معتاد ۸ تا ۱۰ نفر را مبتلا می‌کند، همچنین اعتیاد به سرطان‌های بدخیم هم شبیه است چراکه ابتلاء به آن مرگبار است. 
وی با بیان اینکه عوامل انگیزشی و روانی در بروز اعتیاد دخیل هستند، گفت: پیشگیری از اعتیاد باید معطوف به این شود که چگونه جلوی بروز این عوامل را بگیریم.
وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: مجموعه باورهای غلطی وجود دارند که منجر به بروز اعتیاد می شوند؛ همچون عدم اعتیادآور بودن موادمخدر، کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل، درمان سریع بعد از مصرف مواد یا جنبه درمانی بودن مواد مخدر که اگر بخواهیم پیشگیری موثری را انجام دهیم، باید این باورها بررسی و در مورد نادرست بودن آنها در سطح جامعه اطلاع‌رسانی‌ انجام شود.
صالحی تاکید کرد: اگر بخواهیم جریان پیشگیری را به درستی و با موفقیت پیش ببریم، باید از ۴ حوزه استفاده کنیم که حوزه اول فرهنگ و هنر است چرا که این حوزه می‌تواند کار پیشگیری را آسان کند.
وی حوزه دوم را رسانه و فضای مجازی برشمرد و گفت: پیام های غیر مستقیم اثربخشی بیشتری بر فرد نسبت به پیام های مستقیم دارند، لذا می‌توان از ابزار فرهنگ و هنر همچون هنرهای نمایشی و تجسمی در این حوزه استفاده کنیم که در حال حاضر نیز به دلیل جذابیت و غیر مستقیم بودن پیام‌ها، کارهایی انجام شده یا در حال انجام است. در حقیقت از این فضا، می‌توان پیام‌ها را از طریق کثرت و تکرار به گوش مخاطب رساند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه سوم را آموزش و پژوهش عنوان کرد و توضیح داد: این حوزه ارتباط مستقیمی با هنر و رسانه دارد و یکی از پژوهش‌هایی که داشتیم آن بود که فیلم‌هایی با محوریت اعتیاد چه تأثیری بر مخاطبان دارد.
وی حوزه دین را ضلع چهارم در پیشبرد برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد خواند و تاکید کرد: آموزه‌های دینی می‌توانند بر همه ضلع‌ها و محورهای دیگر هم تأثیر داشته باشند.
عضو کابیته دوازدهم با بیان اینکه وزارت ارشاد در مجموعه های ملی و استانی، طی دو سه سال اخیر، کتابخانه‌های عمومی احداث کرده و سعی در پرداختن به آسیب های اجتماعی داشته است، تصریح کرد: این کتابخانه ها به پایگاه های آموزش پیشگیرانه نسبت به آسیب های اجتماعی تبدیل شده اند.
وی در پایان گفت: ظرفیت های قابل توجهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجود است که با تعاملات با یگدیگر می‌توان در حوزه پیشگیری از اعتیاد گام‌های موثری برداریم.
 
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7