کد خبر:14377   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 3 شهریور سال 1399 ساعت 14:0:0

ظرفیت فرهنگ و هنر، هموارکننده پیشگیری از اعتیاد است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پیشگیری از اعتیاد رابطه دوسویه‌ای با اقدامات فرهنگی دارد، گفت: حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و فضای مجازی می‌تواند کار پیشگیری را آسان کند.


دکتر سید عباس صالحی در نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی پیشگیری از اعتیاد و افتتاح پروژه‌های استانی که با حضور وزیر آموزش و پرورش و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، با اشاره به دامنه شیوع اعتیاد گفت: پیشگیری از اعتیاد رابطه دوسویه‌ای با اقدامات فرهنگی دارد.
وی یادآور شد: برخی آسیب‌ها فردی و برخی دیگر اجتماعی هستند، اعتیاد از جمله آسیب هایی است که در ابعاد فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اثرات مخربی را بر جای می گذارد و همچنین منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد است.
صالحی ادامه داد: طی سالیان گذشته، رویکردهای درمان، مقابله و پیشگیری را در حوزه مبارزه با مواد مخدر اجرا کرده‌ایم اما با توجه به بنیان طرح یاریگران زندگی، پیشگیری از اعتیاد را باید در اولویت کارهای خود قرار دهیم و با نگاه پیشگیرانه وارد حوزه اعتیاد شویم و همچنین زمینه‌های بروز اعتیاد را بررسی کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آمارهای رسمی، تعداد مبتلایان به اعتیاد را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نشان می دهد اما در اصل با احتساب خانواده‌های این افراد، جمعیت ۸ تا ۱۰ میلیونی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با اعتیاد درگیر هستند، افزود: اعتیاد مانند ویروس کرونا است و هر فرد معتاد ۸ تا ۱۰ نفر را مبتلا می‌کند، همچنین اعتیاد به سرطان‌های بدخیم هم شبیه است چراکه ابتلاء به آن مرگبار است. 
وی با بیان اینکه عوامل انگیزشی و روانی در بروز اعتیاد دخیل هستند، گفت: پیشگیری از اعتیاد باید معطوف به این شود که چگونه جلوی بروز این عوامل را بگیریم.
وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: مجموعه باورهای غلطی وجود دارند که منجر به بروز اعتیاد می شوند؛ همچون عدم اعتیادآور بودن موادمخدر، کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل، درمان سریع بعد از مصرف مواد یا جنبه درمانی بودن مواد مخدر که اگر بخواهیم پیشگیری موثری را انجام دهیم، باید این باورها بررسی و در مورد نادرست بودن آنها در سطح جامعه اطلاع‌رسانی‌ انجام شود.
صالحی تاکید کرد: اگر بخواهیم جریان پیشگیری را به درستی و با موفقیت پیش ببریم، باید از ۴ حوزه استفاده کنیم که حوزه اول فرهنگ و هنر است چرا که این حوزه می‌تواند کار پیشگیری را آسان کند.
وی حوزه دوم را رسانه و فضای مجازی برشمرد و گفت: پیام های غیر مستقیم اثربخشی بیشتری بر فرد نسبت به پیام های مستقیم دارند، لذا می‌توان از ابزار فرهنگ و هنر همچون هنرهای نمایشی و تجسمی در این حوزه استفاده کنیم که در حال حاضر نیز به دلیل جذابیت و غیر مستقیم بودن پیام‌ها، کارهایی انجام شده یا در حال انجام است. در حقیقت از این فضا، می‌توان پیام‌ها را از طریق کثرت و تکرار به گوش مخاطب رساند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه سوم را آموزش و پژوهش عنوان کرد و توضیح داد: این حوزه ارتباط مستقیمی با هنر و رسانه دارد و یکی از پژوهش‌هایی که داشتیم آن بود که فیلم‌هایی با محوریت اعتیاد چه تأثیری بر مخاطبان دارد.
وی حوزه دین را ضلع چهارم در پیشبرد برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد خواند و تاکید کرد: آموزه‌های دینی می‌توانند بر همه ضلع‌ها و محورهای دیگر هم تأثیر داشته باشند.
عضو کابیته دوازدهم با بیان اینکه وزارت ارشاد در مجموعه های ملی و استانی، طی دو سه سال اخیر، کتابخانه‌های عمومی احداث کرده و سعی در پرداختن به آسیب های اجتماعی داشته است، تصریح کرد: این کتابخانه ها به پایگاه های آموزش پیشگیرانه نسبت به آسیب های اجتماعی تبدیل شده اند.
وی در پایان گفت: ظرفیت های قابل توجهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجود است که با تعاملات با یگدیگر می‌توان در حوزه پیشگیری از اعتیاد گام‌های موثری برداریم.