کد خبر: 14061| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۷ مرداد سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۵:۵۶:۰ | تعداد بازدید: ۲۸۰۸

جلسه چهارم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور روز دوشنبه 6 مرداد ماه 1399 به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع نیروی انسانی و معلم در آموزش و پرورش از موضوعات بسیار مهم است و ما مأمور هستیم که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به خوبی اجرا کنیم.
وی ادامه داد: مهمترین مؤلفه اجرایی ­سازی سند داشتن معلم با کیفیت است، که توانایی­‌های لازم را در جهت ایفای نقش­‌های در نظر گرفته شده برای معلم در سند تحول، را داشته باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه معلم جانشین همه نداشتن­‌ها و کاستی­‌ها است اظهار داشت: اگر فضای آموزشی ما با مشکلی روبرو باشد و یا در صورتی که محتوای آموزشی ما اشکالاتی داشته باشد، با وجود معلم با کیفیت، این شرایط قابل تحمل­‌تر است در غیر این صورت همه تلاش‌­ها بی نتیجه خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این جلسه به موضوع نیروی انسانی اختصاص داشت و وزارت آموزش و پرورش تحلیلی را در مورد کیفیت نیروی انسانی، رشته­‌های تحصیلی، کیفیت، روند استخدام طی سال­‌های گذشته و نگهداشت آنها، نکاتی را مطرح کردند که مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت و ادامه مباحث به جلسه آینده برای تصمیم­‌گیری موکول شد.
دکتر حاجی میرزایی: اهداف سند تحول کیفی است و نمی‌­شود به طور قطع در خصوص درصد تحقق آن صحبت کرد.
دکتر حاجی میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چند درصد از سند تحول در آموزش و پرورش اجرایی شده است گفت: اهداف سند تحول کیفی است و نمی‌­شود به طور قطع در خصوص درصد تحقق آن صحبت کرد.
وی با اشاره به این نکته که اقداماتی در سال­های گذشته انجام شده که پیش نیاز اجرای سند بوده است ادامه داد: اهداف دوره­‌های تحصیلی برای همه سطوح تدوین شده و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش هم رسیده است که عبارتند از: تأمین نیروی انسانی، تأمین مالی، نظام سنجش و ارزشیابی،  مدیریت و راهبری، فضا و تجهیزات و فناوری، برنامه درسی.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:  بر اساس این شش نظام، برنامه پنج ساله تدوین شده است و این برنامه همه ساله از سوی وزارت وقت، به بخش­‌های مختلف ابلاغ شده است و همچنین اقداماتی نیز انجام شده است که این اقدامات لازم، ضروری و مهم می‌­باشند.
دکتر حاجی میرزایی اظهار داشت: سند وقتی به مفهوم واقعی کلمه اجرایی خواهد شد که یک گفتمان اجرایی پیرامون سند بین معلمان، دانش‌­آموزان، خانواده­‌ها و جامعه شکل بگیرد و این کار در شرایطی میسر است که بخشی از سند مورد بحث و بررسی قرار گیرد و با تقاضای اجتماعی مؤثری هم همراه باشد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از درون متن سند و از میان راهبرد­های مصوب سند و زیرنظام­‌ها، محورهایی مشخص شده که با توجه به آنها می‌­توانیم نتایج قابل مشاهده‌­ای را در مدرسه ببینیم.
وی افزود: مفاهیم این ظرفیت را دارند که شوق‌­آفرین باشند و به گفتگوی اجتماعی تبدیل شوند و این هم بر مجموعه تلاش­‌هایی اضافه می‌­شود که تا کنون انجام شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: سند تحول مهمترین مأموریت آموزش و پرورش است و همه گمشده­‌های نظام تعلیم و تربیت در سند تحول است.
وی ادامه داد: سند تحول یک ارزیابی گذشته، و یک نگاه دقیقی هم به آینده دارد و به فلسفه تعلیم و تربیت در اسلام توجه ویژه‌­ای کرده است و تجربه دنیا را هم مورد بررسی قرار داده است که مجموعه اینها در قالب یک سند تدوین شده است که انشاالله که برای اهتمام آن توفیق پیدا کنیم.
دکتر حاجی میرزایی: استقرار یک سند چندین مرتبه پیچیده‌­تر از تولید یک سند است و ما الان در مرحله استقرار رسیده‌­ایم
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری در خصوص موانع اجرای سند تحول، گفت: این سند مجموعه‌­ای از اهداف، سیاست­‌ها و راهکارهایی است که وضعیت آرمانی ما را نشان می­‌دهد، که بسیار مفید و ضروری است.
وی افزود: هنگامی که می­‌خواهیم این آرمان­‌ها را با واقعیت­‌های جامعه ارتباط بدهیم با پیچیدگی­‌های بسیار زیادی روبرو می‌­شویم.
دکتر حاجی میرزایی ادامه داد: استقرار یک سند چندین مرتبه پیچیده‌­تر از تولید یک سند است و ما الان در مرحله استقرار رسیده‌­ایم و نیاز داریم که با انواع تنگناها، محدودیت­‌ها و واقعیت­‌ها روبرو شویم و راه­های استقرار سند را چاره کنیم که قطعا مشکلات بسیار فراوان است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود : تأمین منابع مالی، بحث منابع انسانی و همچنین بحث فضای اجتماعی و سیاسی، از عمده­‌ترین مشکلات در راه اجرایی سند تحول است.
وی اظهار داشت: آموزش و پرورش یکی از مجموعه­‌هایی است که نوسانات زیادی دارد  و این باعث می­‌شود که بسیاری از اهداف آسیب ببیند.
وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطر نشان کرد: ما باید به آرامش و ثبات در آموزش و پرورش برسیم و تا جایی که امکان دارد آموزش و پرورش را که حریم تعلیم و تربیت است از گرایشات و مدافعات سیاسی دورکنیم و زمینه را برای تحول در تربیت جامعه فراهم کنیم.   

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7