به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع نیروی انسانی و معلم در آموزش و پرورش از موضوعات بسیار مهم است و ما مأمور هستیم که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به خوبی اجرا کنیم.
وی ادامه داد: مهمترین مؤلفه اجرایی سازی سند داشتن معلم با کیفیت است، که تواناییهای لازم را در جهت ایفای نقشهای در نظر گرفته شده برای معلم در سند تحول، را داشته باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه معلم جانشین همه نداشتنها و کاستیها است اظهار داشت: اگر فضای آموزشی ما با مشکلی روبرو باشد و یا در صورتی که محتوای آموزشی ما اشکالاتی داشته باشد، با وجود معلم با کیفیت، این شرایط قابل تحملتر است در غیر این صورت همه تلاشها بی نتیجه خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این جلسه به موضوع نیروی انسانی اختصاص داشت و وزارت آموزش و پرورش تحلیلی را در مورد کیفیت نیروی انسانی، رشتههای تحصیلی، کیفیت، روند استخدام طی سالهای گذشته و نگهداشت آنها، نکاتی را مطرح کردند که مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت و ادامه مباحث به جلسه آینده برای تصمیمگیری موکول شد.
دکتر حاجی میرزایی: اهداف سند تحول کیفی است و نمیشود به طور قطع در خصوص درصد تحقق آن صحبت کرد.
دکتر حاجی میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چند درصد از سند تحول در آموزش و پرورش اجرایی شده است گفت: اهداف سند تحول کیفی است و نمیشود به طور قطع در خصوص درصد تحقق آن صحبت کرد.
وی با اشاره به این نکته که اقداماتی در سالهای گذشته انجام شده که پیش نیاز اجرای سند بوده است ادامه داد: اهداف دورههای تحصیلی برای همه سطوح تدوین شده و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش هم رسیده است که عبارتند از: تأمین نیروی انسانی، تأمین مالی، نظام سنجش و ارزشیابی، مدیریت و راهبری، فضا و تجهیزات و فناوری، برنامه درسی.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بر اساس این شش نظام، برنامه پنج ساله تدوین شده است و این برنامه همه ساله از سوی وزارت وقت، به بخشهای مختلف ابلاغ شده است و همچنین اقداماتی نیز انجام شده است که این اقدامات لازم، ضروری و مهم میباشند.
دکتر حاجی میرزایی اظهار داشت: سند وقتی به مفهوم واقعی کلمه اجرایی خواهد شد که یک گفتمان اجرایی پیرامون سند بین معلمان، دانشآموزان، خانوادهها و جامعه شکل بگیرد و این کار در شرایطی میسر است که بخشی از سند مورد بحث و بررسی قرار گیرد و با تقاضای اجتماعی مؤثری هم همراه باشد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از درون متن سند و از میان راهبردهای مصوب سند و زیرنظامها، محورهایی مشخص شده که با توجه به آنها میتوانیم نتایج قابل مشاهدهای را در مدرسه ببینیم.
وی افزود: مفاهیم این ظرفیت را دارند که شوقآفرین باشند و به گفتگوی اجتماعی تبدیل شوند و این هم بر مجموعه تلاشهایی اضافه میشود که تا کنون انجام شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: سند تحول مهمترین مأموریت آموزش و پرورش است و همه گمشدههای نظام تعلیم و تربیت در سند تحول است.
وی ادامه داد: سند تحول یک ارزیابی گذشته، و یک نگاه دقیقی هم به آینده دارد و به فلسفه تعلیم و تربیت در اسلام توجه ویژهای کرده است و تجربه دنیا را هم مورد بررسی قرار داده است که مجموعه اینها در قالب یک سند تدوین شده است که انشاالله که برای اهتمام آن توفیق پیدا کنیم.
دکتر حاجی میرزایی: استقرار یک سند چندین مرتبه پیچیدهتر از تولید یک سند است و ما الان در مرحله استقرار رسیدهایم
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری در خصوص موانع اجرای سند تحول، گفت: این سند مجموعهای از اهداف، سیاستها و راهکارهایی است که وضعیت آرمانی ما را نشان میدهد، که بسیار مفید و ضروری است.
وی افزود: هنگامی که میخواهیم این آرمانها را با واقعیتهای جامعه ارتباط بدهیم با پیچیدگیهای بسیار زیادی روبرو میشویم.
دکتر حاجی میرزایی ادامه داد: استقرار یک سند چندین مرتبه پیچیدهتر از تولید یک سند است و ما الان در مرحله استقرار رسیدهایم و نیاز داریم که با انواع تنگناها، محدودیتها و واقعیتها روبرو شویم و راههای استقرار سند را چاره کنیم که قطعا مشکلات بسیار فراوان است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود : تأمین منابع مالی، بحث منابع انسانی و همچنین بحث فضای اجتماعی و سیاسی، از عمدهترین مشکلات در راه اجرایی سند تحول است.
وی اظهار داشت: آموزش و پرورش یکی از مجموعههایی است که نوسانات زیادی دارد و این باعث میشود که بسیاری از اهداف آسیب ببیند.
وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطر نشان کرد: ما باید به آرامش و ثبات در آموزش و پرورش برسیم و تا جایی که امکان دارد آموزش و پرورش را که حریم تعلیم و تربیت است از گرایشات و مدافعات سیاسی دورکنیم و زمینه را برای تحول در تربیت جامعه فراهم کنیم.
|