حجتالاسلام قمی در یازدهمین عصرانه اندیشگاهی گفت: دستگاه تبلیغی موقعی موفق است که اهتمام و اراده اجتماعی را بر نقطه اولویت مصروف کند و پیشرفت کشور؛ مسئله اول انقلاب اسلامی است.
حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در یازدهمین عصرانه اندیشگاهی که با حضور اعضای اندیشکدههای کشور در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه مکتب حضرت امام خمینی (ره) یک دستگاه تحلیلی است و عقلانیت متفاوتی به انسان میبخشد و تحلیل درست و عمیق انقلاب اسلامی با این دستگاه تحلیلی میسر میشود اظهار کرد: با دستگاه تحلیلی نمیشود هر پدیدهای را دقیق شناخت و امثال میشل فوکو هم که حرارت این انقلاب را زیرپوست خود احساس کردند وقتی با دستگاه تحلیلی خودشان به این صحنه نگاه میکنند؛ یک اندوختههایی دارند اما وقتی تحلیل همین موقف را از لسان شاگردان حضرت امام خمینی (ره) مانند رهبر معظم انقلاب میشنوید به دریافت وثیقتری میرسید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این تلقی توحیدی مستحکم و ناظر به آفاق تمدنی که مبنای آن بر اساس مکتب امام از انقلاب اسلامی است؛ به تحلیلها، تعلیلها و فرا تحلیلهای ما رنگ و بو میدهد و اساساً مسائلی طرح میشود که کمتر در نگاههای تحلیلی دیگر میتوان یافت و باید گفت که دردهای انسان مؤمن و دردهای کسی که در مکتب امام (ره) پرورشیافته با اشخاص دیگر فرق میکند؛ دردی که متفاوت باشد چارهاندیشیهای متفاوت به وجود میآورد؛ ما با همین نگاه و زاویه دید به موقفی دیگر از انقلاب اسلامی رسیدیم انقلابی که به جلو رفته و به گام دوم خود میرسد.
وی افزود: از اینجا تا قله حتماً راه دشوارتری در پیش است و طی کردن گام دوم سختتر، شیب حرکتیاش به سمت قلهها تندتر و سرعت تحولات نیز بیشتر است بهعنوانمثال از سال گذشته ببینید چه اتفاقاتی رخداده است اما اگر کار دشوارتر است فتوحاتش هم افزونتر است این تفاوت متنابه در دستاوردها برای طبع زمانهای است که در آن قرار داریم و طبع زمانه بر وضعیت مردم اثر میگذارد.
حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی بابیان این مطلب که زمانه عوضشده و دوران جدیدی از حرکت انسان و جامعه ایرانی شروعشده گفت: باید از خود بپرسیم امروز چه زمانی است و در گام دوم مسئله ما و مردم جامعه ما چیست؟ و فهم بهتر از اینکه در چه دورانی قرار داریم و مسائل اصلی چیست؟ تفاوت در عملکرد ایجاد میکند.
وی افزود: ما در سازمان تبلیغات اسلامی قریب به بیست سال معدل سنی مدیران خود را پایین آوردیم یا با «مجموعهها و دستگاههای مردمی» ارتباط برقرار کردیم و سعی کردیم صحنه واقعیت را کمی از نزدیک ببینیم از نیروهای سازمان ارزیابی به عمل آوردیم تا توانایی و ضعفهای آنها معلوم و مشخص شود در این خصوص کارهایی انجامشده اما کارهای انجامنشده بسیار است؛ میخواهم بگویم سازمان تبلیغات مسائل خرد مهم و از این قبیل بسیار دارد، اینها مسائل مهمی هستند اما مسئله اصلی سازمان تبلیغات نیستند.
قمی ادامه داد: ما باید یک مقدار سطح مسائل خود را بالا ببریم و بحث هویت ایرانی و اجتماعی را مطرح کنیم؛ امروز مسئله هویت ایرانی لطمه خورده است امروز هویت ریشهدار ما صدمه خورده و باید دید برای ارتقاء هویت دستگاه تبلیغی و دستگاه عقلانی؛ نوع تفکر و عقلانیت جامعه چهکاری باید انجام داد از این مهمتر، سئوال در مورد اراده است که چه طور میشود اراده اجتماعی خلق کرد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه اراده اجتماعی پدیده محتشمی است و مهمترین عنصر در جوامع بشری به شمار میرود اذعان داشت: باید از خود بپرسیم با مختصات زیستبوم ایرانی با چه ابزاری میتوان اراده خلق کرد همچنین باید مکانیسمهای مؤثر گفتمان ساز در جامعه را مشخص کنیم؛ رهبر معظم انقلاب میفرمایند: «گفتمان مانند هواست و باور فراگیر عمومی است که تبدیل به مطالبه اجتماعی شود» در اینجا باید از خودمان بپرسیم چه طور چنین گفتمانی در ایران خلق میشود.
قمی با اشاره به این رهنمود رهبری که میفرمایند: «تبلیغ باید گفتمان ساز باشد» تأکید کرد: مسائل ما باید پیرامون عوامل و موانع گفتمان سازی شکل بگیرد و تمام این مسائل در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، قابلطرح شدن است، همچنین باید در اینباره بحث شود که الگوی متفاوت ما چیست؟ زمانی افرادی از خوبان انقلاب نزد حضرت امام خمینی (ره) رفتند و درخواست مبارزه مسلحانه کردند امام اجازه نداند و فرمودند: «مبارزه مسلحانه در قاموس مبارزاتی ما نیست» و یا درجایی دیگر میبینیم امام به شهید بهشتی فرمودند: روش و الگوی ما از حزب نمیگذرد.
حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی تصریح کرد: حضرت آیتالله خامنهای میفرمایند «منظور ما از تبلیغ پروپاگاندا نیست و در اسلام تبلیغ یعنی تفاهم با مردم» اگر این تبلیغ شکل گرفت مردم ورود مسئولانه به میدان پیدا میکنند و یکی از ابزارهای تحقق مردمسالاری دینی، تبلیغ است چون قرار است تفاهم صورت بگیرد و مردم مسئولانه به میدان بیایند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در الگوی اختصاصی ما فرهنگ پدیده سرنوشتسازی است و در این عرصه سئوالی که باید مکرر از خود بپرسیم و دائم در مورد آن اندیشه کنیم این است که مسئله اول انقلاب اسلامی؛ امروز چیست یا از زاویه دید رهبر معظم انقلاب مسئله اول انقلاب را چه میبینیم. این مسئله باید نظام اولویتهای ما را بسازد و باید بدانیم اگر در شرایطی چون جمل، احد و احزاب قرار گرفتیم مسائل یک ما تغییر خواهد کرد و دستگاه تبلیغی موقعی موفق است که اهتمام و اراده اجتماعی را بر نقطه اولویت مصروف کند؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «وقت آن رسیده که جوانان ایران را بسازند و منطقهای دیگر رقم بزنند» طبق این سخن رهبری میتوان گفت؛ مسئله یک پیشرفت است، پیشرفتی که بارش بر دوش جوانان است و الگوهای مختص و متمایز دارد. البته ملزومات پیشرفت انقلابی ایرانی اسلامی شبیه آنچه در نقاط دیگر جهان پیشرفت خوانده میشود نیست، نام حرکتی و روش مبارزاتی این پیشرفت نیز فرق میکند. این پیشرفتی است که با مبنای فرهنگ رقم میخورد.
محمد قمی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: به فراتر از علاقه، ارادهی جدّیه و قوامیافتهی جمعی ما؛ اعم از مسئولان و نخبگان و عموم مردم. به پیشرفت همهجانبه تعلق نیافته است؛ در این زمینه هم باید ابتدا پرسید اراده چگونه خلق میشود و کار فرهنگی چگونه میتواند به خلق اراده منجر شود و اگر مسئله پیشرفت است باید این سئوال را مطرح کنیم که اراده اجتماعی بر پیشرفت به سمت قلههای تمدنی چگونه شکل میگیرد.
منبع: روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی