کد خبر: 9989| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۷ بهمن سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۲۱:۰ | تعداد بازدید: ۲۷۰۴

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۳۰ درصد مقالات ناب کشور در حوزه علوم پزشکی تولید می‌شود. این میزان تولیدات نشان دهنده جایگاه نخست پزشکی ایران در منطقه است.
علیرضا زالی روز دوشنبه اظهار داشت: یکی از جایگاه های ممتاز دانشگاه های علوم پزشکی ایران در تولید علم به بخش سلامت مربوط می‌شود. همچنین در تولید یافته‌های علمی و مقالات جایگاه پانزدهم دنیا را در اختیار دارد و از رقبای ترکیه‌ای خود و کشورهای منطقه پیشی گرفته است.
وی افزود: ایران در منطقه در زمینه تولید مقالات علمی و مقدار ارجاعات جایگاه نخست و در دنیا از نظر ارجاعات مقام چهاردهم را به خود اختصاص داده که بسیار ارزشمند است.
آموزش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مورد تایید فدراسیون بین المللی است
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال های اخیر تلاش کرده که رشد متوازن خود را حفظ کند، گفت: وضعیت تولید علم در این دانشگاه به گونه‌ای است که فدراسیون بین المللی استاندارهای جهانی در آموزش پزشکی عمومی برای ارتقای کیفیت (wfme) که بزرگترین نهاد اعتباربخش آموزشی در دنیا است، برای یک دوره  ۱۰ ساله آموزش پزشکی را در دانشگاه شهید بهشتی تایید کرده است. اما نباید به این حد اکتفا کرد و در زمینه آموزشی و پژوهشی باید بیش از این تلاش کرد. البته نباید نادیده گرفت که دانشگاه علوم پزشکی تاکنون نقش قابل قبولی در ارتقای آموزشی و پزشکی ایفا کرده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص چگونگی جذب دانشجویان در رشته‌های پزشکی این دانشگاه نیز توضیح داد: افرادی که وارد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌شوند،  معمولا از رتبه‌های بالای کنکور و شایستگی‌های ممتازی برخوردارند. از طرفی برای جذب دانشجوی پزشکی تعداد ۱۲۰ نفر مدنظر دانشگاه بود ولی عددی که برای جذب دانشجوی رشته پزشکی به دانشگاه تحمیل شده، ۲۹۰ نفر است.
وی افزود: این سبب می‌شود با اشباع آموزشی روبرو شویم؛ زیرا دانشجوی پزشکی نیاز به آموزش، فضای آزمایشگاهی و حضوربر بالین بیمار دارد و امکان آموزش به او فقط به صورت تئوری میسر نیست. همچنین این شرایط برای رشته های دندانپزشکی و داروسازی نیز صادق است. 
امکانات مورد نیاز دانشجویان فراهم شود 
زالی با تاکید به انتظاری که دانشجویان قبول شده از دانشگاه های سطح یک کشور دارند، اظهار داشت:  باید در چگونگی جذب دانشجو به نحوی عمل شود که امکانات برای همه دانشجویان جذب شده  فراهم باشد. اینکه دانشجویی با رتبه بالا در کنار رتبه تک رقمی کنکور بشیند، منطبق بر عدالت در کشور نیست. ولی در برخی از دانشگاه‌های شهرستان‌ها که صندلی‌های خالی پزشکی دارند، امکان بهتری برای جذب دانشجو در رشته‌های پزشکی وجود دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر بنا به جذب دانشجوی خارجی باشد،  از این موضوع استقبال می‌کنیم. کما اینکه هم اکنون ۵۰۰ دانشجوی بین المللی از ۱۸ کشور در دانشگاه های علوم پزشکی ایران تحصیل می‌کنند که بیشتر از کشورهای افغانستان، عراق و حاشیه خلیج فارس هستند. زیرا معتقدیم آنها در آینده سفرای ایران در خارج از کشور خواهند شد.
تحریم‌ها فرصتی برای خودکفایی دانشگاه است
وی درباره اینکه آیا تحریم‌ها بر عملکرد دانشگاه تاثیر گذاشته یا خیر، گفت: تحریم‌ها فرصتی برای دانشگاه است تا به سمت خودکفایی برود؛ چراکه نیاز موجب می‌شود فعالیت‌های علمی ایجادشده و رفتارهای نوین علمی شکل بگیرد. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال قبل نیز همین رفتارها را به رغم سختی‌ها و تحریم‌ها نشان داد.
زالی ادامه داد:  البته در تهیه بعضی از داروهای خاص، مواد اولیه پزشکی و تجهیزات پزشکی، تحریم‌ها مشکلاتی ایجاد کرده است. همچنین به دلیل سیاست زدگی مجامع  علمی دنیا، نقل و انتقال تجارب علمی، چاپ مقالات علمی، پژوهشی محققان ایرانی با مشکلاتی روبرو است.
وی افزود: همچنین تحریم‌ها سبب شده بیماران سرطانی که نیاز به داروهای خاص دارند، دچار مشکل شوند. البته بیانیه‌ای پزشکان به سازمان‌های جهانی ارسال کردند که اگر تحریم‌های پزشکی در زمینه دارویی استمرار پیدا کند، جان انسان‌های  زیادی به خطر خواهد افتاد.
زالی در خصوص همکاری های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با دانشگاه های بین المللی نیز گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که داریم بیشتر ارتباط ما با دانشگاه‌های فرانسوی است. زیرا اتاق علمی آکادمیک فرانسه در دانشگاه شهید بهشتی مستقر است. در زمینه مرکز تحقیقات غذایی قرارداد بسیار پیشرفته‌ای با دانشگاه های هلند و در موارد علمی نیز با دانشگاه‌های آلمان، اتریش، بلژیک و ایتالیا قراردادهایی را امضا کرده ایم. در منطقه نیز با کشورهای افغانستان، عراق، قطر، گرجستان، تاجیکستان و حوزه قفقار ارتباط داریم.
 
 

منبع:ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7