کد خبر: 16176| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۴ بهمن سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۴:۲۹:۰ | تعداد بازدید: ۱۹۸۱

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، گفت: ۶۵ درصد مدارک علمی (مقالات) نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس از ایران، در سخت‌ترین شرایط تحریم همه جانبه کشور و بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ میلادی تهیه شده است.
دکتر محمدجواد دهقانی روز سه شنبه اظهار داشت: بر اساس بررسی ها، در سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد مدارک علمی نمایه شده ایران در اسکوپوس به ۷۲ هزار و ۸۳۹ مورد افزایش یافت. این رقم در سال ۲۰۱۹ به میزان ۶۴ هزار و ۷۸۸ مدرک بود.
وی ادامه داد: در حالی که مقالات علمی و آخرین یافته های پژوهشی محققان ایرانی در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳ درصد بیش از متوسط بین المللی استناد دریافت می کرد، در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۲۵ درصد درصد افزایش یافت. بنابراین، تحقیقات و پژوهش های انجام شده محققان ایرانی در سال ۲۰۲۰ کیفی تر شد.
دهقانی تصریح کرد: همچنین فعالیت های پژوهشی حاصل از مشارکت بین المللی ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷.۳ درصد بود که در سال ۲۰۲۰ به ۳۱.۴ درصد افزایش یافت.
وی گفت: سهم مقالات یک درصد برتر پراستناد ایران در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۹ درصد بود که در سال ۲۰۲۰ به بیش از  ۲ درصد رسید. این گروه از مقالات بیشترین تعداد استنادها را در دنیای علم کسب می کنند.
رشد کمیت علم در سال ۲۰۲۰
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره رشد کمیت علم در سال ۲۰۲۰ خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از بررسی ها نشان می دهد کل مدارک علمی(مقاله) نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس از ایران برابر با ۶۳۰ هزار و ۷۶۸ مورد بود که حدود ۴۰۹ هزار و ۶۰ مورد آن یعنی ۶۵ درصد در سخت ترین شرایط تحریم همه جانبه کشور یعنی سال های اخیر بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ میلادی تهیه شده است.
وی افزود: رشد ایران در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۱۲.۴ درصد است و ترکیه از لحاظ رشد تعداد مدارک در اسکوپوس در جایگاه نخست قرار دارد. 
دهقانی گفت: همچنین اسپانیا، ایتالیا، دانمارک و بلژیک کشورهای دیگری هستند که در سال ۲۰۲۰ در رده های بعدی از لحاظ رشد کمیت علم قرار می گیرند و به ترتیب ۱۱.۹ درصد، ۱۱.۸ درصد، ۹.۳ درصد و ۹.۳ درصد رشد علمی داشته اند. علاوه بر این، پنج کشور آمریکا، ژاپن، مالزی، اندونزی و روسیه کمترین رشد علمی را در بین ۲۵ کشور دارای بیشترین کمیت علم دنیا از آن خود کرده اند.
رشد کیفیت علم در سال ۲۰۲۰
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، به نقل از سرپرست ISC گزارش داد: متوسط استناد نرمال شده مقالات ایران در سال ۲۰۲۰ در اسکوپوس  ۱.۲۵ درصد و بدان معنی است که مقالات ایران ۲۵ درصد بیش از متوسط بین المللی استناد دریافت می کنند. استنادها به صورت مرتب در حال تغییر هستند، بنابراین، این شاخص نیز به صورت مرتب در حال تغییر است.
دهقانی تاکید کرد: میزان شاخص متوسط استناد نرمال شده برای مقالات ایران در سال ۲۰۱۹ در اسکوپوس ۱.۱۳ درصد و بدان معنی است که مقالات ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳ درصد بیش از متوسط بین المللی استناد دریافت کرده اند.
وی در ادامه اظهار داشت: بررسی رتبه جهانی ایران از نظر شاخص استناد نرمال شده در طول ۱۰ گذشته نشان می دهد ایران در سال ۲۰۱۱ در جایگاه ۲۳ بود که به تدریج این جایگاه بهبود یافت، به طوری که در سال ۲۰۱۸ در جایگاه ۱۸، در سال ۲۰۱۹ به جایگاه ۱۴ و در سال ۲۰۲۰ به جایگاه ۱۲ ارتقا یافت.
دهقانی گفت: بنابراین، ایران در بعد کیفیت پژوهش در طول ۱۰ سال گذشته ۱۱ پله ارتقا داشت؛ این درحالی است که جایگاه کشور از نظر کمیت و حجم انتشارات علمی در همین سال ۱۵ است که نشان دهنده توجه بیشتر و تاکید بر کیفیت در مقایسه با کمیت و حجم تولیدات علمی در سال های اخیر است.
رشد تعداد مقالات یک درصد برتر پراستناد در سال ۲۰۲۰
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به رشد تعداد مقالات یک درصد برتر پر استناد در سال ۲۰۲۰ میلادی، عنوان کرد: سهم مقالات ایران از مقالات یک درصد برتر پراستناد در اسکوپوس در سال ۲۰۲۰ به ۲ درصد رسید. این رقم در سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۹ درصد بود. بنابراین، تعداد مقالات یک درصد برتر پراستناد ایران حدود ۰.۱ درصد افزایش یافت.
اسکوپوس (Scopus) بزرگترین پایگاه چکیده و نمایه های استنادی جهان و یکی از ابزار های سریع و جامع برای جستجوی منابع علمی است. 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7