حجتالاسلام قمی در نشست فصلی مدیران کل تبلیغات اسلامی استانها گفت: سازمان تبلیغات باید آلام مردم جامعه را بشناسد و آنها را التیام بخشد و تحقق ولایت الهی در پیوستگی با مردم است.
حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی امروز در نشست فصلی مدیران کل تبلیغات اسلامی استانها که در سازمان دارالقرآن برگزار شد با استناد به این جمله امام (ره) که فرمودند: «مسئله تبلیغات از صدر اسلام از اصول اسلام و اساس کار و در رأس امور قرار دارد»، اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در جریان تبلیغات باید فکر تولید کند و یک موج بهوجود آورد تا از این روند یک جریان اجتماعی بهوجود آید؛ همچنین باید دقیقترین نظرگاه را به مسئله تبلیغات انتخاب کرد که این نظرگاه متعلق به مقام معظم رهبری است و لذا نباید از زاویه دید خودمان به انقلاب نگاه کنیم ما باید بازوی مؤثر رهبری باشیم و از نظرگاه ایشان به این مسئله نگاه کنیم و اگر مسئولان سازمان از این نظرگاه به جامعه نگاه کنند در اولویتهای نظام الهی در جای خود نشستهاند.
وی با اشاره به این موضوع که عقلانیت، عدالت و شجاعت در مکتب امام خمینی (ره) تجمیع شدهاند خطاب به مدیران کل تبلیغات اسلامی استانها گفت: مدیران باید بدانند که در چه موقفی از زمان قرار دارند؟ مسئلههای اولویتدار نهضت انقلاب اسلامی چیست؟ و چگونه باید این مسائل را حل کنند؟ این دغدغه باید مرحله آغاز فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی باشد و اگر از این مهم غفلت کنیم سر از امور غیر ضروری و روزمره در خواهیم آورد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در نحوه کار سازمان تبلیغات اسلامی باید پیوستگی دیده شود و این سازمان باید پیوستگیاش با مردم را افزایش دهد و از طرفی نیز باید پیوستگی میان مردم را وسعت بخشد و عامل پیوستگی میان مردم باشد و تحقق ولایت الهی هم در همین پیوستگی با مردم است همچنین سازمان تبلیغات باید آلام مردم جامعه بشناسد و آنها را التیام بخشد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه اصل تبیین در تبلیغات، ضرورت و اساس برنامه راهبردی پیشرفت اسلام است اظهار داشت: تبیین اگر گره به عمیقترین لایههای وجودی بخورد؛ ادبیات، ظواهر و رفتار جامعه را عوض میکند و به خلق هویت منجر میشود که در نهایت تبیین حرکت برتر اجتماعی را رقم میزند.
قمی تأکید کرد: کمک به اهتمام و اراده مردم برای استقامت در کارزار تمدنی از وظایف سازمان تبلیغات اسلامی است و مدیران کل در استانها باید به این نکته توجه داشته باشند که دشمن اراده مردم را هدف قرار داده و وظیفه ما در سازمان تبلیغات اسلامی این است که اراده مردم را برای ایستادن تقویت کنیم.
حجتالاسلام قمی ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی باید مشکلات امام عصر را کاهش داده و به رهبر انقلاب، سپاه قدس و حاج قاسم سلیمانیِ عرصه فرهنگ را نشان دهد. ما نباید بگذاریم زانوی بچههای انقلابی سست شود و باید سطح عقلانیت جامعه را هم به واسطه تبلیغ ارتقاء دهیم؛ باید گفت که عقلانیت از مهمترین ثمرات هویتی تبیین بوده و ترویج همه دین برعهده مبلغان و مسئولان در سازمان تبلیغات اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه همه مردم ایران در دایره مخاطبان ما قرار دارند، تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی علاوه بر داشتن حرف نو باید در پردازش پیام متناسب با مخاطب فعالیت کند همچنین عرصه تبلیغ همانند میدان جنگ است و اگر ما بخواهیم در عرصههایی چون اقتصاد پیروز شویم شرط آن؛ پیروزی در عرصه تبلیغ است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری پیام را مردمی میدانند و تبلیغ اگر مردمی باشد، مردم به میدان میآیند. وظیفه مبلغ هم این است که مردم را به میدان مسئولیت وارد کند و سر رشته تبلیغ نیز در دستان روحانیون است و روحانیون باید در مسیر تبلیغ، تمام جامعه را بسیج کنند.
وی با اشاره به اینکه شبکهسازی عناصر مؤثر زیست بوم تبلیغی فرهنگی برمحور تعمیق و تقویت ارتباطات قرار دارد، ابراز داشت: شکلدهی ارتباط حقیقی، عمیق، هویتساز و اثربخش میان عناصر مؤثر فرهنگی و تبلیغی با یکدیگر و با سازمان تبلیغات اسلامی برعهد مدیران این سازمان است. سازمان تبلیغات اسلامی باید میداندار شکلدهی شبکهای چند لایه پرقدرت و ولایی از افراد اثرگذار جامعه و نخبگان باشد. اینکه معلوم شود مسئولان و مؤثران جامعه اهتمام به اعتلای فرهنگ پیدا کردهاند یا نه نیز از وظایف این سازمان است.
قمی اذعان داشت: در حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی دو رسالت «تبیین اسلام ناب» و «رصد و مقابله با تهاجمات دشمن» از اصول فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی محسوب میشوند و اگر ما بخواهیم اصل تبیین را به سامان برسانیم باید گفتمانسازی کنیم و گفتمانسازی ما باید براساس اولویتهای انقلاب اسلامی در جامعه باشد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن بیان این نکته که از ظرفیت بانوان تاکنون آنطور که باید بهره نبردهایم ابراز داشت: تمام جامعه زنان انقلابی اعم از خانهدار و یا شاغل و با هرسطحی از دانش و تجربه مبلغ محسوب میشوند و مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی برای بهرهمندی از این ظرفیت عظیم که نیمی از جامعه ما را تشکیل میدهند و برجامعه مردان هم تأثیر گذارند؛ باید برنامه داشته باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: عرصه فرهنگی تبلیغی باید نقشهاش دیده شود، مورد ارزیابی قرار گیرد و سمت و سو داده شود. در بازطراحی سازمان تبلیغات اسلامی مردم دیگر نباید فقط مخاطب باشند بلکه به مرور باید در عرصه تبلیغ مشارکت داشته باشند در شبکه مؤثرین فرهنگی، محتوا؛ موضوع بسیار حائز اهمیتی است و سازمان تبلیغات اسلامی در تمام فعالیتهایش به این نکته توجه کند که در پرورش و تربیت نیروی انقلابی چه میزان مؤثر بوده و باید در آینده فرماندهانی تربیت کند که توان ایجاد تغییرات را داشته باشند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنین در پایان سخنان خود یادآور شد: مردمیسازی تبلیغ یکی از مطالبههای اساسی امامین انقلاب از سازمان تبلیغات اسلامی است؛ بر این اساس سازمان تبلیغات اسلامی باید فعالیت هستههای مردمی تبلیغی و فرهنگی را رشد دهد و هویت تبلیغی همگانی و نشر خوبیها هم جزئی از زندگی انسان مؤمن انقلابی شود.
منبع:روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی