در نخستین جلسه ستاد همکاریهای مرکز مدیریت حوزههای علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی، تفاهمنامه جامع همکاری مشترک میان این دو نهاد به امضاء رسید.
ولین جلسه ستاد همکاریهای مرکز مدیریت حوزههای علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی، روز یکشنبه با حضور آیتالله علیرضا اعرافی و حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی و معاونان این دو نهاد حوزوی تشکیل شد.
در این جلسه تفاهمنامه جامع همکاری مشترک به منظور گسترش و ارتقای سطح همکاری و بهره گیری مناسب از ظرفیتها، امکانات و توانمندیهای این دو نهاد در زمینههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی - تبلیغی، هنری و رسانهای به امضاء رسید.
همکاری در تالیف، ترجمه و نشر معارف ناب اسلامی، شناسایی و بکارگیری اندیشمندان، فضلا و اساتید در جلسات علمی و ترویجی، توانمندسازی مهارتی و معرفتی حوزویان متناسب با نیازهای جدید تبلیغ دین و شبهات روز، تسهیل ارتقاء تحصیلی مبلغان، رصد و نیازسنجی وضعیت فرهنگی کشور و تعیین اولویتهای تحقیقاتی مشترک، برگزاری جشنوارهها، همایشها و کرسیهای نظریه پردازی در موضوعات مورد توافق طرفین و حمایت از طرحهای پژوهشی مورد نیاز با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت از جمله محورهای علمی، آموزشی و پژوهشی این تفاهم نامه است.
همچنین بهینه سازی، هماهنگی و ارتقای مجموعه های فعال در زمینه پاسخگویی به شبهات، برنامهریزی جهت حضور پایدار طلاب و روحانیون در آموزش و پژوهش و ارتقای کمی و کیفی مدارس وابسته به مرکز مدیریت و سازمان و گسترش روابط پژوهشی انجمنهای علمی حوزه با مراکز پژوهشی سازمان در این تفاهمنامه مورد تاکید قرار گرفته است.
دیگر محورهای فرهنگی، هنری و تبلیغی این تفاهمنامه شامل توسعه و ارتقاء فعالیتهای فرهنگی، تبلیغی روحانیون در مساجد و هیئات بر پایه امامت، راهاندازی، حمایت و پشتیبانی از گروههای تبلیغی در حوزه عمومی و تخصصی، تدوین و اجرای مدل تحول اجتماعی با موضوع نهاد دین بهویژه مسجد، تربیت و توانمندسازی طلاب در حوزه تبلیغ نوین با تکیه بر هنر و رسانه انقلابی در عرصههای داخلی و بین المللی، حمایت و تشویق از تشکلهای فرهنگی با تاکید بر تشکلهای فعال در حوزه خدمات اجتماعی و گفتمان انقلاب اسلامی، جذب و سازماندهی فضلا و دانش آموختگان حوزه جهت حضور هدفمند تبلیغی در نقاط مورد نیاز سراسر کشور، ارتقای مهارتی و ماموریتی ائمه جماعات و علمای بلاد و جذب روحانیون نخبرای حضور موثر تبلیغی در محلات شهری و روستایی، ترویج گسترده مفاهیم قرآنی بر پایه نهضت تفسیر قرآن کریم با بهره گیری از مفسرین و مراکز تخصصی و تقویت مراکز مشاوره دینی با بهره گیری از ظرفیت مراکز مشاوره حوزههای علمیه است.
از جمله محورهای اجرائی، مدیریتی و رسانهای این تفاهم نامه استفاده متقابل از ظرفیتها و اماکن آموزشی، پژوهشی، اردویی و رفاهی، پوشش خبری مشترک رسانهای برنامهها و فعالیتها و گفتمانهای مورد نظر، برگزاری جلسات هم اندیشی بین معاونین و مدیران ارشد یکدیگر جهت هم افزایی و تبادل اطلاعات، بهره برداری مناسب از منابع انسانی حوزهها در زمینههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی، با هماهنگی کانون دانش آموختگان حوزه، تسهیل و توسعه بکارگیری طلاب بهعنوان نیروهای امریه در فعالیتهای فرهنگی، تبلیغی، علمی و پژوهشی، تبادل بانکهای اطلاعاتی مرتبط و ایجاد بانک ایدههای فرهنگی و تبلیغی مفید، تقویت صندوقهای توسعه تبلیغی به منظور تامین منابع پایدار مراکز دینی و مساجد کشور و بهره گیری از ظرفیت کانون دانش آموختگان حوزههای علمیه در تامین نیروی انسانی کارآمد عرصه تبلیغ است.
منبع: روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی