کد خبر: 9823| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۲ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۲:۷:۰ | تعداد بازدید: ۲۷۶۲

متعاقب حادثه تاسف بار سقوط هواپیمای مسافربری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه ای ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه غم انگیز و شریک دانستن خود در این مصیبت بزرگ و قدردانی از صداقت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده محترم هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر لزوم پیگیری جدی این حادثه و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از حوادث مجدد تاکید کرد و از تاخیر در اطلاع رسانی اظهار تاسف جدی نمود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:
انالله و انا الیه راجعون
پس از سقوط هواپیمای مسافربری بر اثر خطای عامل انسانی که منجر به خسارت عظیم انسانی شد، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اظهار تاسف و تاثر، توجه آحاد ملت شریف و قدرشناس ایران را به موارد ذیل جلب می‌کند:
  1. فقدان و بلکه باید گفت شهادت عزیزان و برگزیدگان دوست داشتنی و گرانقدر کشورمان در حادثه دلخراش سقوط هواپیمای مسافربری که متاسفانه بر اثر خطای انسانی به وقوع پیوست؛ موجب تاثر و نگرانی و احساس "ازدست دادن بزرگ"  برای همه ما بود و قطعا همه مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران از اتفاق افتاده احساس ناراحتی، شرمساری و شرمندگی دارند. ای کاش امکان جایگزینی بود و خداوند عمر امسال ما را می گرفت و موجب نجات این عزیزان می شد. حتما کسی که پدر و مادر هست و هر کسی که ارزش حیات عزیزان "به جان دلبسته" را می داند، گوشه ای از سختی بازماندگان را درک می کند. در عین حال در همه حال نگاه زینب وار داشته باشیم که او در سخت ترین ابتلاء ها و امتحانات ندای ما رایت الا جمیلا را سر می داد که این گونه نگریستن ضمن اجر وافر الهی احساس آرامشی را فراهم می کند که تلخی فراق را کاهش می دهد. امیداریم خداوند به بازماندگان اجر صابران و خانواده شهداء را مرحمت کند و شاهد روزهای خوش زندگیشان باشیم.
  2. ضمن قدردانی از صداقت و صراحت ستاد کل نیروهای مسلح در بیان علت واقعی این حادثه با توجه به تاکیدات فرماندهی معظم کل قوا «مدظله العالی»، باید این موضوع به صورت جدی و قاطع بررسی شده و مسئولان حادثه بدون هیچ مداهنه و تعارفی پاسخگوی خطای خود باشند. در عین حال از تاخیر در اطلاع رسانی و دو گانه شدن فضای رسانه ای کشور در انکار و بعد اعتراف به خطای انسانی شدیدا گله مند هستیم و لطمه روحی به مردم و جامعه را در دوران شکوه پیوند فراگیر مردم با سردار بزرگ اسلام شهید قاسم سلیمانی را گناه بزرگ می دانیم که لازم است تعامل اجتماعی بیشتر با مردم شریف ایران در توضیح این امر بعمل آید.
  3. اگر چه قدرت و توانائی نیروی هوافضای کشور در ابعاد مختلف جزء چند قدرت برتر جهان است ولی با توجه به عمق فاجعه، باید اقدامات قاطع و موثر در راستای جلوگیری از حوادث مشابه به صورت موثر در اسرع وقت صورت پذیرد و جامعه علمی و دانشمندان هوافضای کشور برای جلوگیری از خطای سیستمی و انسانی تدبیر کنند که از همینجا از وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و مراکز آموزش و پژوهش نیروهای مسلح می خواهیم که با تدبیر و دقت در این خصوص اقدام کنند.  .
  4. متاسفانه در این سانحه دلخراش سقوط هواپیمای مسافربری تعدادی از نخبگان دانشگاهی کشورمان جان خود را از دست دادند که این موضوع بر تاسف و تاثر از این حادثه می افزاید و لازم است جامعه دانشگاهی در تدوین تجربه های علمی و فکری و سلوک و اخلاق این عزیز اقدام کنند و میراث علمی و اندیشه ای آنها تبدیل به یک سرمایه علمی ماندگار شود و در عین حال نسبت به تکریم و تامین حقوق فرهنگی، اجتماعی آنها و بازماندگانشان اقدام عاجل صورت گیرد. .
  5. تمام هموطنان شهیدمان که در سانحه سقوط هواپیمای مسافربری جان خود را از دست دادند جایگاه والای دارند که لازم است رسیدگی های حقوقی و اجتماعی نسبت به آنها صورت گیرد و نهادهای مسئول در این خصوص اقدام سریع داشته باشند..
  6. دستگاه دیپلماسی کشور نیز با اقدامات لازم، کاهش آلام و اندوه بازماندگان جان باختگان تبعه کشورهای خارجی این حادثه را در اسرع وقت به انجام برساند.
  7. همبستگی ملی و اتحاد ایجاد شده در کشور حول محور سردار سپهبد شهید سلیمانی و متعاقب آن عملیات غرورآفرین حمله به پایگاه نظامیان تروریست آمریکایی به عنوان سرمایه اجتماعی گرانقدر و ارزشمند باید همواره مدنظر باشد؛ زیرا این سرمایه اجتماعی بزرگ و اثر گذاری است که عامل خروج کشور از همه بحران‌ها  بوده و خواهد بود و بنابراین تحث هیچ عنوان نباید این دستاورد پر بهاء بر اثر تبلیغات سوء دشمنان ملت ایران تضعیف شود. همواره بدانیم دولت سلطه گر آمریکا نیت و رفتار دشمنانه نسبت به ملت شریف ایران دارد و البته هزار باره روشن است که ملت بزرگوار و متواضع ایران هرگز تحت تاثر نیرنگ های رسانه ای و چندگانگی زبانی سیاستمداران پول پرست آمریکا واقع نخواهد شد.
  8. لازم است دشمنان انقلاب اسلامی بدانند مردم شریف و شهید پرور ایران که صاحب تمدن عظیم و پیشینه تاریخی بزرگ هستند، دوستدار انقلاب اسلامی هستند و ارزش ثبات و امنیت را با عمق جان درک می کنند و جنگ اقتصادی و رسانه ای بر عموم مردم کارساز نیست، لذا آزموده را آزمودن خطاست و ملاحظه خواهید کرد که عزت و سربلندی و پیشرفت همراه با سلامت و تعالی سرنوشت قطعی ملت شریف و عزیز و بزرگ ایران است. ایران، ایران است، این سرزمین صاحب تمدن بزرگ را با هیچ جای دیگر مقایسه نکنید.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن عرض تسلیت به امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و نائب بر حقش رهبری حکیم و توانمند جمهوری اسلامی ایران و تسلیت خاص به بازماندگان حادثه تاسف برانگیز سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین و آرزوی رحمت و مغفرت برای جانباختگان این سانحه، تاکید می‌کند مسائلی از این دست هر چند آزار دهنده و تاسف بار است ولی خداوند همراه با سختی، آسایش و آرامش را تدبیر کرده است (ان معل العسر یسرا) و به لطف خدای متعال، همراهی مردم شریف و اندیشمندان بزرگ جمهوری اسلامی ایران، روزهای نشاط و آرامش همراه ماست و حتما نصرت الهی نزدیک است و میراث زمین متعلق به صالحان است، ان الارض یرثها عبادی الصالحون.
ما همدرد و در کنار شما عزیزان مصیب دیده هستیم.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7