کد خبر: 6374| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۰ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۰:۵:۰ | تعداد بازدید: ۵۴۸۵

جلسه 104کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به ادامه بحث و بررسی پیرامون زیست‌بوم استارت آپ کشور اختصاص داشت، گزارش تدوین شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط دکتر پیمان  صالحی معاون نوآوری وتجاری سازی فن آوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به هماهنگی مناسب میان نقش‌آفرینان و کنش‌گران بخش دانش‌بنیان کشور، این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که کشورمان با پشت سر گذاشتن جهش‌های علمی که موجب ارتقاء کشور در زیرساخت‌های علم و فناوری شد، وارد یک دوره نوین در علم و فناوری شده است.
در بخش دیگر این گزارش عنوان شد پس از ورود به این دوره نوین، موضوع اقتصاد دانش‌بنیان مورد توجه قرار گرفت و قوانین و مقررات کشور به سمت حمایت از شرکت‌های فعال در این حوزه متمایل شد.
در ادامه این گزارش با اشاره به موج توسعه نوآوری در کشور که آغاز این موج به تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان وایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی برمی گردد؛ گزارش دستاوردهای پنج سال اخیر در این حوزه ارائه شد و این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که این موج توانست زمینه مناسبی برای ایجاد و رشد شرکت‌های نوآور استارت آپ فراهم سازد.
در ادامه گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر ویژگی‌های زیست بوم استارت آپ مانند خود ایجاد شوندگی و خود توسعه دهندگی این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که دولت صرفا نقش حامی و پشتیبان از این زیست بوم را ایفاء می‌کند و برای ایجاد و داشتن زیست بوم­های موفق باید اجزای مختلف با محوریت کار آفرینان کنار هم قرار گیرند و حمایت دولت و دانشگاه‌ها در موفقیت آن‌ها نقش اساسی دارد.
در بخش دیگری از گزارش فوق الذکر عنوان شد مرکز شتاب دهی که در پارک‌های علم و فناوری زیر مجموعه معاونت ایجاد شده باعث ایجاد رشد استارت آپ‌‎ها شده است و هدف آن ترویج کار آفرینی از طریق رشد شتاب­دهی و گسترش پارک های فن­آوری می‌باشد.
از جانب دیگر کمک به ایجاد و توسعه استارت آپ‌‍های پایدار یکی از اهداف مراکز شتاب دهنده است و با بررسی مباحث مطرح در تجارت بین‌الملل معلوم شد یکی از بهترین راهکارها برای نیل به این اهداف رویدادهای کار آفرینی است.
در ادامه گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان شد یکی از اهداف شتاب­دهندها ایجاد فضای کار اشتراکی بین چند تیم و تبدیل ایده­های خام به ایده­های پخته و قابل استفاده و تولید می­باشد که یکی از برنامه­های و اهداف مراکز شتاب­دهی که از سال 93 ایجاد شده ترویج فضای کارآفرینی و نوآوری است.
در ادامه گزارش فوق الذکر ضمن ارائه برخی آمارها در این زمینه این موضوع مورد اشاره قرار گرفت که رویدادهای کار آفرینی در حدود 50 شهر کشور در حال اجرا هستند و این روند خوشبختانه رو به رشد می باشد.
گزارش تدوین شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به خدمات آموزشی ارائه شده به شرکت‌های استارت آپ، اتصال این شرکت‌ها به شبکه‌های سرمایه‌گذاری ارائه خدمات حقوقی و... را نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه اعضاء کمیسیون به بیان نقطه نظرات خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: توجه به خروجی روندها و سیستم­‌ها در مدیریت شرکت­‍‌های دانش بنیان و استارت آپ­ها،در نظر گرفتن نقش و جایگاه همه دستگاه­‌ها مرتبط و مسئول در حوزه استارت آپ‌­ها به سمت حل مشکلات و مسئله محور شدن فعالیت این شرکت­‌ها، استفاده از تجارب سایر کشورها در این زمینه رویه‌­سازی این تجربیات با توجه به مقتضیات و مختصات کشور، توجه به دانشگاه­‌ها و مراکز پژوهش به عنوان کانون اصلی تولید علم و فناوری، اثر­گذاری سیستم­‌های استارت آپی در زمینه­های مختلف و دغدغه­‌های مخصوص در زمینه اقتصاد فرهنگ و امنیت اجتماعی و ملی، حمایت از مالکیت فکری و معنوی پس از ورود شتاب دهنده­‌ها عدم تمرکز شتاب دهنده روی محصول و توجه به آثار فرهنگی (منفی یا مثبت) ناشی از فعالیت استارت آپ­‌هایی که  در زمینه خدمات عمومی فعالیت دارند و اهتمام بیشتر به پشتیبانی از استارت آپ‌هایی که در زمینه علمی و فناوری فعالیت دارند و کمک به ایجاد و توسعه آن‌ها.
پس از سخنان اعضای کمیسیون، دکتر سلطانخواه رئیس کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری نیز طی سخنانی گفت: مراکز شتاب‌دهنده باید در حوزه بازار و جلب مشتری برای استارت آپ‌هایی که در حوزه‌های فنی وتخصصی فعالیت می کنند، بیشتر کار کنند.
وی افزود: پژوهش با نگاه با نیازهای بازار می‌تواند مکمل فعالیت شرکت‌های استارت آپ باشد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7