کد خبر: 5154| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۸ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۴۳:۰ | تعداد بازدید: ۶۲۰۵

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دستاوردهای علمی انقلابی اسلامی و سرعت رشد علمی کشور به رغم همه مانع‌تراشی‌های دشمنان، گفت: به همت جوانان و زیرساخت‌های فراهم شده تاکنون، می‌توانیم ضعف‌ها را جبران کرده و در ۴۰ساله دوم به مرجعیت علمی دنیا برسیم.
دکتر مخبردزفولی دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۶مردادماه در سومین دوره نهمین طرح ضیافت رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد خطاب به دانشجویان گفت: به عنوان یک راوی شاهد در عرصه علم و فناوری با قاطعیت می‌گویم که ۴۰سال نخست انقلاب توام با پیشرفت و تامین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بوده است، البته ضعف‌هایی هم بوده که باید جبران شود.
وی افزود: موفقیت در ۴۰ساله دوم انقلاب جز با زیرساخت امید محقق نمی‌شود. اگر به نقش خود آگاهی کامل نداشته باشید نمی‌توانید امانت‌دار خوبی برای نسل آتی باشید.
دکتر مخبردزفولی در ادامه به دستاوردهای دانشگاهی و آموزش عالی کشور اشاره و تصریح کرد: به فرموده امام خمینی(ره) دانشگاهی که تحویل گرفتیم در خدمت جامعه نبود و بعد از انقلاب، کلاس به کلاس از دانشجویان، اسلحه جمع می‌شد، اما بعد از انقلاب به دانشگاهی در خدمت مردم و جامعه تبدیل شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید براینکه همه دستاوردهای انقلاب به همت نیروهای جوان و سازماندهی آنها برای جبران عقب‌ماندگی‌ها اتقاف افتاده است، خاطرنشان کرد: در ابتدای دهه هفتاد در تولید علم، رتبه زیر نیم درصد داشتیم، ولی دانشجویان انقلابی راه‌های ممنوعه را باز کردند، تا جایی که امروز ۲درصد تولید علم جهان را داریم و سرعت رشد علمی ایران تا ۱۳ برابر متوسط جهانی برآورد شده است.
وی با اشاره به اینکه ارزش صادرات فنی مهندسی کشور بالغ بر ۴میلیارددلار است، افزود: بر اساس مستندات علمی، ۹۸درصد تولید علم دانشگاه تهران مربوط به بعد از پیروزی انقلاب بوده و ایران جزء ۱۳ کشور دارای چرخه کامل سوخت هسته‌ای، ۱۴کشور دارای توانایی غنی‌سازی اورانیوم و ۱۵کشور دارای دانش و فناوری سلول‌های بنیادی است.
دکتر مخبردزفولی یادآور شد: وقتی رویان می‌خواست شکل بگیرد برخی انقلابی‌ها می‌گفتند امکان ندارد، اما با حمایت رهبر معظم انقلاب امروز نه‌تنها بهره‌مند از دانش سلول‌های بنیادین، بلکه دارای تکنولوژی و کاربرد این سلول‌ها نیز هستیم و این دست برتر ما در آینده حیات بین‌الملل ماست.
این استاد دانشگاه جنگ قرن آتی را جنگ بیولوژیک بین کشورهای شمال و جنوب کره زمین دانست و ابراز کرد: در آینده نزدیک، دیگر با جنگ و بمب اتم، کشورها را از صحنه بیرون نمی‌کنند، بلکه به دنبال جنگ‌های خاموش فوق مدرن هستند.
وی با اشاره به پروژه استندفورد که توسط سلطنت طلب‌های خارج کشور اداره شده و با تشکیل کارگروه‌های مختلف، تلاش دارد دستاوردهای نظام اسلامی را زیرسوال ببرد، گفت: پروژه نفوذ در جریان علمی کشور، شوخی نیست؛ تلاش اولیه دشمنان ما چه در داخل و چه خارج کشور، توقف جریان علمی کشور بوده و دانشمندان ما بخاطر کارهای علمی پیشرفته در بازداشت آمریکا هستند و در ایران هم ترور فیزیکی می‌شوند. با این وجود به همت شما جوانان و زیرساخت‌های فراهم شده تاکنون، می‌توانیم ضعف‌ها را جبران کرده و در ۴۰ساله دوم به مرجعیت علمی دنیا برسیم.
دکتر مخبردزفولی با بیان اینکه پشت تمام موفقیت‌های علمی و فناوری به ویژه در ۲۰ساله اخیر، یک نگاه ارزشی جهادی بوده است، تاکید کرد: نیروهای انقلابی نه نسبت به نقاط قوت و نه نقاط ضعف نباید دچار افراط و تفریط شوند، بلکه باید با انرژی گرفتن از دستاوردها، برای جبران ناکامی‌ها همت انقلابی و جهادی داشته باشند.
وی در پاسخ سوالی درباره وضعیت علمی دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد را بیش از ۲۵سال کسانی اداره کردند که به دلیل وابستگی به اهرم‌های قدرت گوناگون، خط خود را از نظام آموزش عالی کشور جدا کرده و به هیچ قاعده‌ای در نظام آموزشی پایبندی نداشتند، تا حدی که هیچ وزیری توان مواجهه با مدیریت‌های طولانی مدت آن را نداشت، اما افرادی مثل ما ایستادیم تا تغییر مدیریت در این دانشگاه اتفاق بیفتد و اکنون روند رو به اصلاح است.

منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7