کد خبر: 4305| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۱۳ خرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۵:۰:۰ | تعداد بازدید: ۱۰۵۹۶

رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اعتماد امام(ره) به مردم و علاقه مردم به امام(ره)، پیشرفت‌های کشور پس از انقلاب را نتیجه اعتماد به نفسی که امام به مردم داد دانست و گفت: در حالی که تمام اتکای رژیم شاه به خارج بود اما امام دقیقا به نیروهای داخلی توجه کردند و با آزاد شدن این نیروهایی که در حقیقت سرکوب شده بود پیشرفت‌های علمی فراوان حاصل شد. دکتر حسن غفوری‌فرد، رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بیان نکاتی در باب شاخصه‌های فکری و شخصیتی امام خمینی پرداخت.
انطباق و وحدت افکار و گفتار و رفتار امام(ره) 
‌دکتر غفوری‌فرد در ابتدا با اشاره به انطباق و وحدت افکار و گفتار و رفتار امام(ره)، گفت: افکار و اندیشه‌های امام دقیقاً با اعمال و رفتار و گفتار ایشان یکی بود و وحدت کامل داشت و این گونه نبود که به نحوی فکر کنند و به نحو دیگری بیان کنند و دقیقاً می‌شد از روی اندیشه‌های امام به اعمال‌شان و از روی اعمال‌شان به اندیشه‌شان پی برد.
وی با تأکید بر اهمیت این شاخصه افزود: وحدت کامل بین گفتار و رفتار در تمام دوران 50 ساله‌ای که ما ایشان را می‌شناختیم کاملاً وجود داشت و این بر خلاف آن چیزیست که از بسیاری از رهبران سیاسی یا نظامی دنیا دیده می‌شود؛ که چیزی می‌گویند اما در عمل کار دیگری انجام می‌دهند.

الهی بودن؛ مهمترین شاخصه اندیشه امام(ره)
وی مهمترین شاخصه اندیشه‌های امام(ره) را نیز الهی بودن این اندیشه‌ها توصیف کرد و گفت: امام دقیقاً به آنچه خواست خدا بود و در قرآن و احادیث آمده است توجه داشت و با توجه به این که در این راه هیچ ترس و واهمه‌ای نداشت مصداق بسیاری خوبی از آیه «لایخافون لومة لائم» بود.
‌دکتر غفوری‌فرد با اشاره به مصادیق و شواهد این مسئله بیان کرد: امام در زمانی که هیچ کس به مخالفت با شاه فکر نمی کرد با او اعلام مخالفت کرد و همین جریان را نیز پیگیری کرد تا به نتیجه رساند و بعد از آن هم شعار «نه شرقی، نه غربی» از محورهای اندیشه امام بود و در حالی که با امریکا و اسرائیل مبارزه کردند، به شوروی و گورباچف نیز نامه‌ای قاطعانه و دقیق ارسال کردند و اینها همه برآمده از اندیشه و منش الهی ایشان بود.

ظلم‌ستیزی و هدف انقلاب
رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برجستگی ظلم‌ستیزی در اندیشه و شخصیت امام، گفت: در بحبوحه جنگ و در یکی از سخنرانی‌های امام مردم شعاری دادند که بر این امر دلالت داشت که «جنگ تا پیروزی بر صدام»؛ اما امام گفتند که «وقاتلوهم حتی لا تکون فتنة»؛ و این بدین معنا بود که جنگ با صدام و نابودی او یک هدف مقطعی است و این مبارزه تا زمانی که فتنه و ظلم در جهان هست ادامه خواهد داشت.
وی این گرایش امام را برگرفته از نهج البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین(ع) دانست که می‌فرماید «کونوا للظالمین خصما و للمظلومین عونا» و افزود: امام معتقد بود که هر جایی که ظالمی باشد ما بایستی که با آن مبارزه کنیم و هر جایی که مظلومی باشد باید از آن حمایت کنیم و این دقیقاً همان چیزی است که امروز در کلام مقام معظم رهبری نیز وجود دارد.

ساده‌زیستی و حمایت از مستضعفان
‌دکتر غفوری‌فرد با اشاره به یکی از رویکردهای امام در عرصه‌های اجتماعی، از حمایت و طرفداری امام از قشر مستضعف یاد کرد و گفت: امام چندین بار این سخن را بیان و تکرار کردند که «من یک موی شما کوخ‌نشینان را به همه کاخ‌نشینان نمی‌دهم» و عملاً هم حمایت از قشر مستضعف در همه جای دنیا و مبارزه با قشر کاخ‌نشین الگوی عمل ایشان بود.
وی با اشاره به سادگی خانه حضرت امام و حسینیه جماران به عنوان تریبونی که در کل جهان دیده می‌شد، ساده‌زیستی را از شعارها و اندیشه‌های اصلی امام خواند و افزود: ساده‌زیستی از لوازم انقلابی بودن است و بلا و آفت هر فرد انقلابی تجمل‌گرایی است و معمولاً کسانی که در انقلاب‌ها و در جریان مبارزات دچار تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری می‌شوند کسانی هستند که در مبارزه کم می‌آورند و جایی دست از مبارزه می‌کشند؛ اما امام هم شعار ساده‌زیستی را دادند و هم به آن عمل کردند؛ هم در قم، هم در نجف، هم در زمانی که در اروپا در مرکز نگاه‌ها و اخبار قرار داشتند و هم وقتی که به ایران بازگشتند و رهبری را به عهده گرفتند.

اعتماد به نفس و تکریم مردم
‌دکتر غفوری‌فرد اعتماد به نفس را از دیگر شاخصه‌های شخصیتی امام عنوان کرد و گفت: ما هر زمان که خدمت امام می‌رسیدیم یکی از تکیه کلام‌هایشان این بود که شما باید باور داشته باشید که می‌توانید.
وی چنین نگاهی را از شاخصه‌های اصلی همه نظام‌های الهی دانست و با اشاره به آیه «لقد کرمنا بنی آدم» و کلام امیرالمؤمنین(ع) با تعبیر «اتزعم انک جرم ثقیل و فیک انطوی عالم اکبر؛‌ای انسان عالمی بزرگتر از عالم بیرونی در درون تو پنهان است»، بیان کرد: در تمام نظام‌های الهی تلاش می‌شود که مردم کرامت نفس خود را بیابند و حفظ کنند و در حالی که در نظام‌های طاغوتی تلاش می‌شود که مردم تحقیر شوند تا بتوان بر آنها حکومت کرد یکی از شاخص‌های حکومت‌های الهی تکریم انسان هاست.  
‌دکتر غفوری‌فرد افزود: در حکومت‌های طاغوتی ـ چنان که در قرآن در مورد فرعون هم گفته شده است که قوم خود را تضعیف کرد تا این که او را اطاعت کنند ـ اصل این است که تا انسان تحقیر نشود نمی توان بر آن حکومت کرد، اما با توجه به این که در نظام الهی اطاعت فقط و فقط بر ذات اقدس الهی است و انسان‌ها همه مساوی هستند، باید همه را تکریم کرد و در حکومت تحقیر دیگران جایی ندارد.
وی با اشاره به آیه «ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات سيجعل لهم الرحمن ودا» شاخص‌های الهی متجلی در گفتار و رفتار امام را عامل علاقه مندی مردم به ایشان دانست و بیان کرد: این هم از آیات و معجزات الهی بود که مردمی که هرگز امام را ندیده بودند با چنان عشق و محبتی نسبت به امام زندگی می‌کردند و گفتار و مطالب ایشان را با تمام وجود می‌شنیدند و عمل می‌کردند و برای مثال اگر ایشان در یک سخنرانی ساده توصیه‌ای در مورد جبهه‌های جنگ می‌کرد جبهه‌ها پر از نیرو می‌شد و اگر راجع به موضوع دیگری هم سخنی می‌گفتند مردم با تمام وجود اطاعت می‌کردند.
‌دکتر غفوری‌فرد با اشاره به حدیث «من اصلح ما بینه و بین الله اصلح الله ما بینه و بین الناس؛ کسی که رابطه اش را با خدا درست کند خدا رابطه او را با انسان‌ها درست می‌کند»، افزود: امام با خدا ارتباط برقرار کرده بود و خدا هم ارتباطش را با مردم درست کرد و اساساً آنچه که برای امام مهم بود و بارها هم از ایشان شنیده بودیم این بود که ما مأمور به انجام وظیفه هستیم و نتیجه با خدای متعال است.

تأثیر اندیشه‌ها و شخصیت امام در پیشرفت علمی و فرهنگی در ایران
رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در خصوص تأثیر اندیشه‌ها و شخصیت امام در پیشرفت علمی و فرهنگی در ایران گفت: پیشرفت‌هایی که ما بعد از انقلاب در مسائل نظامی، علمی، صنعتی، فرهنگی و ... شاهد بودیم نتیجه همان اعتماد به نفسی بود که امام به مردم داد و نتیجه ترغیبی بود که امام نسبت به خودشناسی و شناخت نیروهای داخلی داشتند.
‌دکتر غفوری‌فرد با اشاره به آیه «انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین؛ اگر مؤمن باشید بالاترین هستید»، افزود: تمام اتکای رژیم شاه به خارج بود اما امام دقیقا به نیروهای داخلی توجه کردند و این نیروهایی که در حقیقت سرکوب شده بود آزاد شد و نتیجه آن هم پیشرفت‌های علمی فراوان بود.
وی با بیان این که اصولاً در زمان همه انبیاء و اولیا الهی شاهد جهش در مسائل علم و دانش هستیم، اظهار کرد: بهترین شاهد این مسئله جهش علم با ظهور اسلام است که در حالی که مسلمانان دوره نخست بیشتر ساکن عربستان و از بدوی‌ترین و عقب مانده‌ترین جوامع بودند، اما در پرتو اسلام جهش بزرگی در علم ایجاد شد که تا هزار سال بعد نیروی محرکه علم و دانش در جهان بود و آثار دانشمندان اسلامی در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شد.
‌دکتر غفوری‌فرد عامل این امر را آگاه شدن افراد به ارزش‌های درونی خود بر اثر تعالیم اسلام و آزاد شدن نیروهای درونی آنها دانست و بیان کرد: پیغمبر نه اختراعی کرد و نه نیروی مکانیکی یا هسته‌ای را به کار گرفت؛ بلکه مردم را با استعدادها و ظرفیت‌های الهی که در وجودشان بود آشنا کرد و از این منظر یکی از هنرهای اصلی امام هم در دوره ما همین بوده است.
وی با اشاره به یکی از ابعاد اعتماد امام به مردم، گفت: در همه جای دنیا هر کجا که انقلابی شده است انقلابیون از همان ابتدا قدرت را در دست گرفته و تا پایان عمر هم در اختیار داشته اند؛ اما شما می‌بینید که به واسطه اعتمادی که امام به مردم داشت و دستوری که ایشان داد، یکی دو ماه پس از انقلاب، رفراندوم برگزار شد تا مردم بیایند و خودشان حکومتی را که می‌خواهند انتخاب کنند و در حالی که پیشاپیش شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» داده شده بود، امام خواستند این رفراندوم به عنوان یک ابتکار حاکی از اعتماد در تاریخ باقی بماند.
‌دکتر غفوری‌فرد در پایان افزود: در مجموع در نتیجه اعتمادی که امام به مردم داشت و علاقه‌ای که مردم به امام داشتند نیروها و ظرفیت‌های داخلی مردم مورد توجه و عنایت قرار گرفت و علیرغم همه تحریم‌ها و تمام توطئه‌هایی که علیه نظام جمهوری اسلامی انجام شد، پیشرفت‌های علمی و فنی و صنعتی حاصل شد و ما جهش بزرگی در علم و دانش و صنایع مختلف به دست آوردیم. 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7